"אנחנו הדור החדש של הוועדים"

"נשנה את השיטה ונחזור לזמנים שבהם הסולידריות הייתה דבר מעשי, יומיומי, חלק מהתרבות - גם בחברות הסלולר וההיי-טק", אמר ברק לוי, יו"ר הוועד של פלאפון - החברה שעובדיה החלו את גל ההתאגדויות בענף

ברק לוי, יו"ר ועד עובדי פלאפון

ברק לוי, יו"ר ועד עובדי פלאפון, מתרגש היום (א'), ה-1 במאי, חג הפועלים. עובדי פלאפון לא נחשבים בציבור כ-"פועלי תעשייה עם בגדי עבודה מלוכלכים ומגפיים", אלא כעובדי חברה טכנולוגית, שמועסקים בתנאים משופרים. אבל נראה שמבחינתו, כל העובדים, בכל מקום, הם תמיד הפועלים שצריך לדאוג לזכויותיהם.

בכמה עשרות השנים האחרונות, בעיקר מאז העלייה לשלטון של הליכוד במהפך של 1977, נטה השוק להתנהג לפי הכלכלה האמריקנית. החוזים האישיים כיכבו והס היה מלדבר על התאגדות עובדים. ואולם, בשנים האחרונות החלו ניצנים של התאגדויות עובדים בארגונים שהמילים "התאגדות" או "ועד" נתפסו בהם כ-"גסות". כמי שהיה ממובילי מאבקם של עובדי פלאפון להתאגד, וזכה להיות יו"ר הוועד הראשון בחברות הסלולריות בישראל, קיימתי איתו שיחה על משמעות הישגו בפלאפון ועל מה שמניע אותו.

התאגדות עובדי פלאפון והחלטתה של ההנהלה להכיר בה השפיעו, ככל הנראה, על הנהלות נוספות שעובדים ניסו להתאגד בהן. הייתה זו הראשונה בשרשרת של התאגדויות בעולמות הסלולר וההיי-טק, שבאו אחרי ניצחון הוועד של פלאפון. "אנחנו הדור החדש של הוועדים", אמר לוי. "אנחנו רוצים לחזור לאחור, לזמנים שבהם אנשים עשו זה למען זה, תרמו, חשבו על החברה והסביבה, שהיו בהם תנועות נוער חינוכיות שתרמו לחברה".

הוא סיפר שהשינוי התחולל ביום שבו הגיע בפעם הראשונה לבניין ההסתדרות, כדי לדבר על נושא ההתאגדות בפלאפון. "קיבלתי זריקה ישר לווריד", אמר. "לא הכרתי את הנושא של זכויות עובדים, ועדים והתאגדות, לא היה לי שום קשר לנושא. אבל כשהגעתי להסתדרות, מצאתי אנשים שנותנים מעצמם כדי לסייע, וה-'זריקה' הזאת הפכה חלק ממני. אני לא אותו אדם שהייתי לפני הפגישה. כשנלחמתי למען עובדי פלאפון קיוויתי, חיכיתי, ממש ייחלתי שיבואו לעזרתנו. ואכן, הפגישה הזאת, שבמהלכה הבנתי שיש מי שיעזור לנו, הייתה ה-'ניצוץ' שהיינו זקוקים לו כדי להתניע את המהלך".

מנימת דבריו אפשר להבין שמעבר למטרה הפרטית של הקמת ועד בפלאפון עומדת אידיאולוגיה המניעה אותו. "אני מרגיש היום כמו הילדים שמתנדבים, שמפגינים בצמתים", לדברי לוי.

"צעד קטן לעובדי פלאפון, צעד גדול למשק"

"מה שעשיתי בפלאפון הוא משהו קטן, אבל הוא יצר גלים והשפיע על המשק כולו", הוסיף. "התחלנו גל של עובדים בחברות רבות שנחשבות 'לא תעשייתיות', שהצטרפו לארגוני עובדים ומנסים לשנות את השיטה של כמה עשרות השנים האחרונות".

הוא אמר כי "הסיבה לכך היא שאנשים היו צמאים לזה. דור שלם של חיכה למשהו שיקרה, וזה היה חייב לקרות, כי אנשים כיום מסתכלים קדימה ולא רואים ורוד".

לוי לא מודאג מהתדמית השלילית שיש לוועדים במשק, בגלל ועדים של ארגונים גדולים, שמושמעות נגדם טענות על ניצול כוחם לרעה כדי להשיג הטבות מפליגות. "יכול להיות שזה קורה, וכנראה שזה גם יקרה. אבל העניין הוא להגיע לפתרונות, לא רק בין הנהלות לעובדים, אלא גם בין אדם לאדם", ציין.

"הנוסחה לא ברורה עדיין, אבל נשנה את השיטה ונחזור לזמנים שבהם הסולידריות הייתה דבר מעשי, יומיומי, חלק מהתרבות – גם בחברות הסלולר וההיי-טק", סיכם לוי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מה?

    מה שעשיתי בפלאפון ולא מה שעשינו...?! זאת דוגמא לסולידריות??????? קבוצה יפה וגדולה היתה אחראית. לא עשית לבד כלום. ולבד אתה כלום. כפי שאמרת אכן ממש לא אותו אדם שהיית לפני.

אירועים קרובים