פטנט: מדוע הוא הכרחי ואיך רושמים אותו נכון?

באילו מקרים רושמים פטנט? מה צריך להבין בכדי לעשות זאת? ולמי הולכים? סדרת מאמרים חדשה עונה על השאלות העיקריות בתחום

06/03/2016 17:03
עמית כהן, מומחית לדיני פטנטים וקניין רוחני

מי שאי פעם עסק, או ניסה לעסוק, ביזמות טכנולוגית בוודאי נתקל לא אחת בשאלה: "הגשת כבר בקשת פטנט?" בשלב זה, רבים מהיזמים רצים לחפש לעצמם עורך פטנטים ומגלים שמדובר בהוצאה כספית גדולה. הם לומדים שמרבית עורכי הפטנטים גובים סכומים גבוהים כשכר טרחה, בדרך כלל לפי תעריף שעתי, אולם קיימים גם עורכי פטנטים שגובים עלות שנראית נמוכה בהרבה (לעתים כרבע). הסיבה לפערים הענקיים אינה ברורה להם.

האם זה מוצדק? בשלב זה היזמים שומעים בדרך כלל את המושג Provisional patent application (בקשת פטנט ארעית) ולעתים מתלווה אליו הצעה לכתוב עבורם בקשה שכזו בזול.

בסופו של דבר, היזם בוחר עורך פטנטים, מתאר לו את האמצאה (כך נכתב בחוק הפטנטים, ולא המצאה), ומבקש שיגן עליה מפני גניבה. עורך הפטנטים כותב עבורו בקשת פטנט באנגלית מוזרה, שמי שאינו מיומן מתקשה להבין, ובטח שאינו מבין את הדרך והסיבה שהבקשה מספקת הגנה לאמצאה. ומכיוון שקשה להבין, קשה גם להעריך את רמתו ויכולותיו של עורך הפטנטים. ליזם אין, למעשה, דרך להבחין בהבדל בין עורך פטנטים בעלות נמוכה לבין כזה שגובה פי ארבעה, והוא לא יודע אם השירות שקבל תואם את רמת התשלום ששילם ואם הוא מספק את הסחורה.

מאמר זה מהווה את תחילתה של סדרת מאמרים שנועדה לספק הבנה ומושגים ראשוניים בתחום הפטנטים, על מנת לחסוך לכם זמן וכסף רב. כמו כן, סדרת מאמרים זו מבקשת לעזור לכם להבין מעט מה נדרש מכם, כיזמים, מה תוכלו להפיק מבקשת פטנט וממה עליכם להיזהר. הדברים הכתובים כאן נובעים משנות ניסיון רבות בתחום, במהלכן פגשתי יזמים רבים ופטנטים מצליחים – וגם כאלה שלא.

עם זאת, אין הדברים מהווים ייעוץ מקצועי, ועליכם לפנות לעורך פטנטים על מנת להבין כיצד ליישם אותם בנוגע לטכנולוגיה אותה פיתחתם.

מהו פטנט?

פטנט הוא מונופול הניתן לבעליה של אמצאה בתמורה לגילויה. הפטנט מעניק את הזכות למנוע מאחרים להשתמש באמצאה. הוא הגדר התוחמת את הידע הטכנולוגי עליו ניתן הפטנט ומגנה עליו. חדירה אל תוך השטח המגודר, כלומר – שימוש בידע המוגן ללא קבלת רשות הבעלים, נחשבת להסגת גבול או, בשפה המקצועית, "הפרת פטנט".

אם נמשיך את דימוי הגדר נראה, למשל, שגדר אינה מספיקה על מנת להגן על קו הגבול של מדינה ובתוך זמן קצר יימצא מי שיפרוץ אותה, יטפס עליה או יחפור תחתיה מנהרה. על מנת להגן על קו הגבול באופן יעיל צריך, אם כן, מערכות הגנה רבות בנוסף לגדר, כגון מכ"מים ושבילי טשטוש. באופן דומה, אם רוצים להגן ביעילות על טכנולוגיה, יש לגדר אותה באמצעות מספר רב של פטנטים שימנעו את השימוש בה ללא רשות הבעלים, כלומר – ללא רישיון.

פטנטים – למי זה טוב?

כל מי שהוא בעל טכנולוגיה, עוסק בפיתוחה או משקיע בה, יכול להפיק תועלת מהיתרונות שפטנט טומן בחובו.

במאמר הבא אבחן את השאלה: האם להגיש בכלל בקשת פטנט?

הכותבת הינה עורכת פטנטים שעוסקת מזה שנים רבות בתחום, עורכת בקשות פטנט ומפתחת אסטרטגיות פטנטים וקניין רוחני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים