בנקאות דיגיטלית: הבון טון של התחום

עד כה הדגש היה על מתן אפשרות ללקוחות לבצע פעולות בצורה עצמאית ופשוטה בערוצי האינטרנט והמובייל ● אלא שמהפכת הדיגיטל אינה עוצרת שם, והיא נכנסת כעת לקרביים של הפעילות הבנקאית: תחום האשראי, בדגש על האשראי הצרכני

01/02/2016 13:48
דרור הר, מנכ"ל אקטיביו

מהפכת הדיגיטל משנה את המודלים הכלכליים המוכרים, ומעצבת מחדש את העולם העסקי ואת האופן בו צרכנים ולקוחות מבצעים את פעולותיהם. אחד התחומים המצוי בעין הסערה הוא דווקא אחד היותר שמרניים בכלכלה ובעסקים – ענף הבנקאות.

בנקאות דיגיטלית הפכה להיות הבון-טון של התחום, כאשר הדגש הוא על מתן אפשרות ללקוחות לבצע פעולות בצורה עצמאית ופשוטה בערוצי האינטרנט והמובייל. אלא שמהפכת הדיגיטל אינה עוצרת שם, והיא נכנסת עכשיו לתוך הקרביים של הפעילות הבנקאית – לתוך תחום האשראי, ובדגש על התחום של האשראי הצרכני.

המונח אשראי צרכני מתייחס לאשראי הניתן למשקי בית למגוון מטרות – לימודים, רכב, טיול, מחזור הלוואות, ועוד – אך לא למטרות דיור. היקפו, נכון לאוקטובר 2015, עומד על 138 מיליארד שקלים. למעלה מ-90% מקורו במערכת הבנקאית, כאשר הבנק משתמש ביתרות כספים המופקדים בבנק, או בכספים זמינים אחרים, כדי לספק את דרישות האשראי של לקוחותיו הזקוקים להלוואה.

אנחנו רואים בעשור האחרון התפתחות של חברות בעולם, ובשנים האחרונות גם בישראל, המציעות זירות מסחר אינטרנטיות לאשראי חוץ-בנקאי, המבצעות חיבור בין מלווים ובין לווים, ואשר מוציאות מהמשוואה של נטילת אשראי את הבנקים כגורם המתווך בתחום. התחום, המוכר בשם הלוואות P2P (ר"ת Peer-to-Peer), התחיל בפעילות ממוסדת כאשר אתר בריטי בשם Zopa החל לפעול בשנת 2005. מאז תיווכה Zopa הלוואות בסכום פנומנלי של 1.81 מיליארד דולר, מזה סכום של 690 מיליון דולר בשנה האחרונה בלבד. האתר תיווך בין כ-60 אלף משקיעים שהלוו כספים, ובין יותר מ-150 אלף לווים שנטלו הלוואות.

ישראל – התחום נמצא בראשיתו

בישראל התחום נמצא בראשיתו, כאשר בשנים האחרונות הוקמו מספר אתרי אינטרנט המתווכים בין מלווים ללווים, דוגמת eLoan, בלנדר וטריא. למרות ההיקפים המצומצמים של ההלוואות שניתנו בפלטפורמות אלה, בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים בודדים, שברירי אחוז מהיקף השוק של האשראי הצרכני, עדיין אנחנו רואים התעניינות בפלטפורמות אלה מצידם של גופים מוסדיים חזקים – דוגמת בתי השקעות. כך לדוגמא, בית ההשקעות מיטב-דש רכש 20% ממניות eLoan, ובית ההשקעות פסגות סיכם על רכישה של 20% ממניות בלנדר.

השקעות אלה מבוצעות כחלק מהיערכותם של גופים חוץ-בנקאיים לכניסה לשוק האשראי הצרכני, ולקראת פרסום המלצות ועדת שטרום להגברת התחרותיות בשירותים הבנקאיים. התקווה היא שעם כניסת שחקנים חוץ-בנקאיים חזקים ושל פלטפורמות דיגיטליות מתוחכמות לשוק האשראי הצרכני – תגבר התחרות בתחום, באופן שהריבית בבנקים תושפע אף היא, ותיווצר הפחתה בעלויות המימון. זה יוכל להיעשות על ידי מינוף של הערוץ הדיגיטלי למתן שירות טוב יותר, לייצר תהליך אינטרנטי שיתמוך בחוויית לקוח פשוטה ומהירה יותר מהתהליך הקיים היום במערכת. בדרך זו השחקנים החוץ-בנקאיים יוכלו למשוך לאפיקי האשראי שלהם בדיגיטל נתח גדול יותר של לקוחות נורמטיביים, נטולי סיכוני אשראי, לטייב את תיק האשראי שלהם, דבר שיאפשר הפחתה של עלויות המימון בערוץ.

אלא שאחד החסמים המגבילים את ספקי האשראי החוץ-בנקאי הוא היעדר מידע אמין אודות דירוג האשראי של מבקש ההלוואה. למרות סדרה של ועדות שהמליצו על הקמתו של גוף דירוג אשראי צרכני, הנושא טרם קודם. בימים אלה נידון לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכלכלה, בראשותו של ח"כ איתן כבל, חוק נתוני אשראי, שמטרתו להסדיר את הגוף והאופן בו יבוצע דירוג האשראי של אזרחי ישראל. אלא שלדברי בכירים בבנק ישראל, גם לאחר הסכמה על סעיפי החוק והעברתו, עדיין יחלפו מספר שנים עד להקמה בפועל של אותו גוף שייתן לספקיות האשראי החוץ-בנקאי את המידע הנחוץ להם לקביעת דירוג האשראי של מבקש ההלוואה. דבר זה יכול לגרום לעיכובים בפתיחת השוק לתחרות, להגבלת כמות האשראי באפיקים החוץ-בנקאיים ולייקר את מחירו.

אלטרנטיבה להלוואות הניתנות בבנקים

מסיבה זו, כל אתר או ספק של אשראי חוץ-בנקאי יידרש להתגבר על מכשול המידע, על ידי בניית מודל משלו שאמור לאמוד את סיכון האשראי של מבקש ההלוואה. ספק אשראי שידע לנתח באופן מהימן את איכות מבקשי ההלוואות, יוכל להציע את התמורה הטובה ביותר לכספם של מעמידי ההלוואות, להציע את הריבית האטרקטיבית והתחרותית ביותר לאותם לווים שיוגדרו כאיכותיים, ולייצר אלטרנטיבה להלוואות הניתנות בבנקים.

זה יחייב את ספקיות האשראי החדשות לייצר מודלים סטטיסטיים ואנליטיים מבוססי BI המסתמכים על נתוני עבר ועל תהליך תשאולי וחיתומי, המאפשר לחזות את יכולת ההחזר של לקוחות בעלי מאפיינים דומים. כך לדוגמא, כאשר מגיע לקוח פוטנציאלי ניתן לדרוש ממנו מידע פיננסי במסגרת תהליך בקשת ההלוואה, להריץ את המידע במודל, ולקבל ציון ליכולת ההחזר של הלקוח. על בסיס פרמטרים אלה ניתן למשל לקבוע את רמת הסיכון של הלקוח מבקש ההלוואה, ולהעלות או להוריד את הריבית להלוואה בהתאם לרמת הסיכון של הלקוח.

לסיכום, שוק האשראי הישראלי נמצא בתקופה מיוחדת. מצד אחד, הטכנולוגיה מאפשרת כניסה של שחקנים חדשים לתחום, ומצד שני גם האווירה הציבורית והרגולטורית תומכת בכניסה של שחקנים חדשים והגברת התחרותיות בתחום. השוק כבר מכיר בחשיבותן של הפלטפורמות הדיגיטליות בתחום P2P, והאתגר המרכזי, העומד בפני השחקניות כדי להיערך טוב יותר לתחרות, נוגע במסוגלותם להתגבר על פערי המידע אודות הלווים, ולמצוא את הדרך לאבחן בין לקוחות בעלי פרופיל סיכון נמוך או לקוחות בעלי פרופיל עם סיכון גבוה.

הכותב הינו מנכ"ל אקטיביו ולשעבר מנכ"ל כלל מימון אישי מקבוצת כלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים