אחד על אחד עם סטיב באלמר: "חלונות 7 תספק חוויית מיחשוב רעננה שתמשוך אליה משתמשים"
בריאיון מיוחד לעורך InformationWeek האמריקני, קורא מנכ"ל מיקרוסופט למנמ"רים להשקיע בחלונות 7 מתוך התקציבים הקיימים - ומשוכנע שהמשתמשים יאהבו את מערכת ההפעלה החדשה ● "בשנות הגאות, התמקדו המנהלים ב-'להפיק יותר'. כיום הם מתמקדים בשמירה על הקיים. אסור לחשוב שאין עוד דרישות: חייבים לפתח יישומים ולהציג חידושים", קובע אחד האנשים החזקים ביותר בתעשיית המיחשוב העולמית
בהודעה ששלח ללקוחות בדואר האלקטרוני באחרונה, תיאר מנכ"ל מיקרוסופט (Microsoft), סטיב באלמר, את שלושת המוצרים החדשים של החברה – מערכות ההפעלה חלונות 7 (Windows 7) וחלונות סרבר 2008 (Windows Server 2008 R2) שמושקות בימים אלה, כמו גם שרת אקסצ'יינג' 2010 (Exchange 2010) שיופיע בקרוב – כמוצרים שיסייעו לארגונים גדולים להשיג "רמה חדשה של יעילות וחיסכון".
אין ספק שמדובר בניסוח שיווקי שנבחר בקפידה, אך הנקודה שבאלמר מעלה מעסיקה כיום מנהלי מיחשוב ומנהלים עסקיים רבים, אשר חושבים פעמיים ושלוש על כל דולר שמושקע בתשתיות המיחשוב. מתקציבי המיחשוב ההדוקים, שבאלמר מגדיר כ-"נורמה החדשה", נאלצים מנהלי המיחשוב הראשיים לממן שדרוגים של תוכנות וציוד חומרה ברחבי החברה – אך לדברי באלמר, המוצרים החדשים יכולים לתרום לחיסכון בהוצאות, הגברת התפוקה ופיתוח של מוצרים ושירותים חדשים.
עורך InformationWeek האמריקני, גו' פולי, פגש את באלמר בסן פרנסיסקו ושאל אותו כיצד יכולה מחלקת המיחשוב להתמודד עם הדרישות הסותרות לכאורה של ניהול משאבי מיחשוב תוך פיקוח קפדני על ההוצאות מצד אחד, והשקעה במערכות ותוכנות חדשות כדי לתמוך בצמיחה העסקית מהעבר האחר.
בהודעה ששלחת ללקוחות בדואר האלקטרוני, הבטחת "רמה חדשה של יעילות וחיסכון". דיברת על "להפיק יותר מפחות", אם כי הנוסח בו בחרת היה שונה במקצת.
"מפחות, להפיק יותר".
אנשי מיחשוב ומנהלים עסקיים עושים זאת כבר שנים רבות. מה החידוש?
"בשנות הגאות, במרבית החברות התמקדו המנהלים הבכירים בעיקר בחלק של 'להפיק יותר'. כיום מתמקדים בעיקר בשמירה על הקיים, בחיסכון בהוצאות. אולם, אסור בשום אופן לטעות ולחשוב שאין דרישות נוספות: חייבים לפתח יישומים, להשיק מוצרים חדשים, להציג חידושים.
מרבים לדבר על הנורמה החדשה. הנורמה החדשה באה לידי ביטוי ברמה חדשה של יעילות וחיסכון. באיזון בין תפוקה לחדשנות – איזון שמאפשר להפיק יותר מפחות. אולם לדעתי, הדגש העיקרי כיום הוא על 'מפחות, להפיק יותר'.
לפני ארבע או חמש שנים, אולי לרגל השקת גרסה חדשה של חלונות סרבר, יצאנו במסע פרסום תחת הכותרת 'להפיק יותר מפחות'. כיום, הנוסח שמתאר בצורה מדויקת יותר את הדרישה מאנשי המיחשוב הוא 'מפחות, להפיק יותר'".
ערכנו סקר בין למעלה מ-1,400 מנהלי מיחשוב ביחס לחסמים לאימוץ של חלונות 7. החסם הראשון במעלה, על פי הסקר, הוא מגבלות התקציב. אין מתגברים על מכשול זה?
"אינני חושב שאפשר לצפות שחברות רבות יקצו תקציב מיוחד לצורך השקעה זו. זה לא יקרה. מה שיקרה, אולי, זה שחברות יקדישו חלק מתקציב המיחשוב הקיים למטרה זו, בשל החשיבות שתיוחס לחיסכון בהוצאות שיכולים המוצרים החדשים להעניק, לחדשנות וליתרונות שהמוצרים החדשים מציעים. במצב הכלכלי הנוכחי, לא יוקצו הרבה תקציבים מיוחדים להשקעה כזו, אבל אני חושב שהמוצרים החדשים שאנו משיקים מייצגים כמה מההשקעות הטובות ביותר שעומדות לבחירה.
שיקול נוסף שצריך לקחת בחשבון מתייחס בעיקר לחלונות 7. מרבית העותקים של חלונות מגיעים בעצם במחשבים חדשים. זה נתון סטטיסטי שאי אפשר להתכחש אליו. יכול להיות שנמכור עותקים רבים של מהדורות שדרוג, אבל בפועל, מרבית המשתמשים יקבלו את חלונות 7 ביחד עם מחשב חדש. אינני צופה תקציבי עתק שיוקדשו לרכישה של מחשבים חדשים. בחברה ממוצעת, למרות הקשיים הכלכליים, עדיין יוסיפו לרענן את המחשבים מדי שלוש עד ארבע שנים. חלונות 7 תגיע במחשבים חדשים לרבים מלקוחותינו. האפשרות האחרת היא שבשנת 2010 יגידו לקוחות 'אנו רוצים את ויסטה או XP במחשב החדש', ולא סביר שרבים יגידו זאת. אני מאמין שבעתיד הקרוב מאוד נראה מחשבים חדשים עם חלונות 7, ולרכישה של מחשבים כאלה כבר יש תקציבים".
חסם נוסף הוא היעדר מניעים עסקיים להתקנה של חלונות 7. מה תענה למנהלי מיחשוב שמחפשים מניעים עסקיים כדי לקדם את הרכישה?
"אנו מציעים גם את חלונות סרבר 2008 R2 ואת אקסצ'יינג' 2010. במובן מסוים מדובר בשילוב של מניעים ומבחינות אחרות לכל מוצר מניעים עסקיים משלו. הדואר הקולי הוא מניע חשוב, שיכול אפילו להצדיק בפני עצמו התקנה של אקסצ'יינג' 2010 כתחליף למערכת של דואר קולי. בחברות משקיעים ממון רב במערכות של דואר קולי, וכעת אין עוד צורך בכך. אינני טוען שזה נכון בכל מקרה. הניצולת של נפח האחסון באקסצ'יינג' 2010 יעילה וחסכונית הרבה יותר. החיסכון הרב בהוצאות האחסון יכול להצדיק את השדרוג: יש סיבות רבות ולכל אחת דינמיקה משלה. בחברות משקיעים כיום ממון רב באבטחה. גם חלונות סרבר 2008 R2 מציע יתרונות רבים וחידושים רבים בפיתוח יישומים, למשל.
אולם, בוא נתמקד בחלונות 7. ערכנו ניתוחים שונים, על בסיס מחקר של גרטנר (Gartner), ביחד עם כמה לקוחות. על סמך ניתוחים אלה, אני מעריך שעם חלונות 7 במקום XP או ויסטה יוכלו הלקוחות לחסוך בהוצאות עבודה 90 עד 160 דולרים לכל מחשב בשנה. כל חברה תצטרך לבדוק, לשקול, אבל מדובר במניע רב עוצמה. מעבר לחידושים שמסייעים למשתמשי הקצה, מבחינת מחלקת המיחשוב זהו מניע רב עוצמה.
במקביל, רבים יקבלו את חלונות 7 במחשבים חדשים שירכשו לבית, ויגלו בה חידושים שיכולים לסייע להם בעבודה. במצב הכלכלי הנוכחי טיעון כזה אינו מחזיק מים, אבל כשתגיע העת לקבל מחשב חדש במסגרת מחזור השדרוגים של החברה הם יגידו 'אתה באמת רוצה לתת לי בשנת 2010 מחשב חדש ללא חלונות 7? זה טירוף'.
משום כך, אני מאמין שיש לנו כמה מניעים עסקיים רבי עוצמה. אין מדובר, אולי, במניעים עסקיים קלאסיים, במונחים חד משמעיים של תמורה להשקעה (ROI) – אלא במניעים יותר מופשטים וכלליים: למה נותנים למישהו טלפון חכם בעבודה? יש לכך מניעים עסקיים של ממש? המשתמשים רוצים טלפון חכם וזה כל המניע העסקי. זה מה שיקרה גם עם חלונות 7".
באחת מהלקוחות שלכם בארה"ב, חברה בשם Baker Tilly, מצאו קשר ישיר בין הגידול בהכנסות לבין האימוץ של חלונות 7. בכמה חברות אפשר לצפות שזה יקרה?
"אני חושב שמדובר במקרה חריג. במרבית החברות מאמצים טכנולוגיות שמיועדות למשתמשי קצה כדי להגביר את התפוקה, השיתוף ופריון העבודה. אפשר באמת לשאול אם ניתן למצוא קשר ישיר בין גורמים כאלה לבין עלייה בהכנסות, אבל באופן כללי אפשר לומר שאם העובדים יכולים לנתח דברים בצורה יעילה יותר, לעבוד בשיתוף פעולה עם העמיתים והלקוחות, אין ספק שזה טוב. המקרה של Baker Tilly, שבו נמצא קשר ישיר לגידול בהכנסות, הוא מקרה חריג שאינו מעיד על הכלל".
בוא נדבר על היכולות החדשות. מבחינתו האישית של סטיב באלמר, מה החידוש הבולט ביותר בחלונות 7?
"אני חושב שמשתמשי הקצה יבחינו קודם כל במראה החדש והנקי – ממשק משתמש פשוט ואלגנטי. בסופו של דבר, כל אחד יאהב תכונות אחרות, אבל כולם יגידו 'וואו, איזה התקדמות'. הצבעים, הפשטות, אופן הפעולה של ממשק המשתמש – בכל התחומים האלה עברנו כברת דרך ארוכה. חלק מהאנשים יאהבו את ממשק המגע.
כששואלים אותי מה החידוש האהוב עליי אישית, זה אולי מביך אבל החידוש שבאמת שינה לי את החיים הוא הרשת האלחוטית הפשוטה. היא כל כך פשוטה. אני מוצא את עצמי בחלק ניכר מהזמן מתחבר לרשתות אלחוטיות שונות ומתנתק מהן – רשת דור שלישי או Wi-Fi או כל רשת אחרת. אצלנו בבית יש רשת Home Group לילדים שמסייעת לארגן את השירים והתמונות, והבן הגדול שלי התאהב ברשת הזאת. אבל זה תלוי, כמובן, בהעדפות של כל משתמש.
מנקודת המבט של המשתמשים, אם כן, החידוש הבולט ביותר הוא הממשק החדש, והייתי אומר שכולם יאהבו לא רק את המראה של הממשק אלא גם את התחושה הרעננה והתוססת שהמערכת מעניקה. מעבר לכך, כל אחד ימצא תכונות אחרות לאהוב.
אנשי המיחשוב מתעניינים בעיקר בשלושה גורמים עיקריים: יכולות ניהול, אבטחה ועלות. אלה התחומים שבהם עוסקים מנהלי המיחשוב. אם בוחנים את העובדות, הן מצביעות על יכולות הניהול. מבחינת האבטחה אנו מציעים את מנגנון DirectConnect ומנגנונים נוספים. עשינו צעד חשוב קדימה. אבל בסופו של דבר, הכל מסתכם בעלויות: אפשר לקבל יותר תמורה לאותו סכום של כסף, ואולי אפילו לסכום נמוך יותר, וזו המשמעות האמיתית של תמורה עסקית".
במשך שנים, כששוחחנו איתך, שמענו בעיקר על אבטחה. האם אתה חש שכבר ניצחתם בקרב הזה?
"לא, אינני סבור שניצחנו. זה קרב מתמשך שחייבים לנהל כל החיים, אחרת מפסידים. אולם, בתמונה הכוללת, האבטחה תופסת כיום מקום פחות בולט מאשר לפני ארבע או חמש שנים. אם מביטים על אנשי הפיתוח שלנו ועל הגישה שלנו ועל מה שאנו עושים, רואים שהאבטחה עדיין נמצאת במקום גבוה ברשימה. ובמציאות שלנו, אם לא רואים משהו, גם לא חושבים עליו. כיום עוסקים בעיקר בגניבת זהות, שגם היא בעיה שקשורה באבטחה. בעיות הווירוסים שהעסיקו אותנו מאוד לפני מספר שנים עדיין קיימות ואין ספק שיצוצו מחדש, אבל כיום חושבים עליהן פחות".
מרבים לדבר כיום על ענני המיחשוב ורואים בהם את המודל החדש ליעילות וחיסכון. כיצד משתלבת ראייה זו בגישה החדשה שלכם לבחינת השקעות במיחשוב?
"אני חושב שלקוחות יאמצו את ענני המיחשוב בשל היעילות והחיסכון, התפוקה והחדשנות, העלות והגמישות. אין מדובר אך ורק בעלויות, אלא בשילוב בין כלל הגורמים. מעבר לכך, יהיה אימוץ בקצב מסוים, ואנו נשמור על קצב זה, אך בכל מקרה, האימוץ לא יהיה מיידי. חייבים להתרגל למודל החדש. אנשי המיחשוב צריכים להסתגל לכך שהנתונים והיישומים נמצאים מחוץ לתחומי החברה. השיפורים יהיו הדרגתיים, משום שעומסי העבודה יפוצלו בין המשאבים המקומיים לבין ענני המיחשוב.
האימוץ יושפע, אם כן, מגורמים רבים. אין ספק שנראה מעבר מהיר בהרבה, אפילו למהדורות המקוונות של אקסצ'יינג' ו-SharePoint. יישומים כאלה יהפכו במהירות לפופולאריים. מוצרי Azure, שהם ברמה של פלטפורמות ארגוניות, יאומצו בקצב איטי יותר, משום שהם דורשים תקופת הסתגלות ארוכה יותר מצד מנהלי המיחשוב. ובכל זאת, אין ספק שענני המיחשוב הם חלק בלתי נפרד מהרמה החדשה של היעילות והחיסכון.
מהסקר שערכנו עולה, שרק 16% מבין מנהלי המיחשוב מתכוונים להתקין את חלונות 7 תוך 12 חודשים מההשקה, וכ-50% מביניהם אינם מתכוונים כלל להתקין את מערכת ההפעלה החדשה, לפחות לפי שעה, או אינם מכירים את תוכניות החברה ביחס למערכת ההפעלה החדשה. נראה שמצפה לכם עבודה רבה.
"העבודה תמיד רבה. אינני סבור שיש צורך בפרסום. כולם יודעים שאנו משיקים את חלונות 7. הלקוחות ניסו את כבר את מערכת ההפעלה. אני חושב שהסוגיות הן אחרות – האם להתקין את חלונות 7 בפני עצמה או להמתין לשדרוג של החומרה? האם מחזורי השדרוג של החומרה יישארו כפי שהם או שהקצב יואט משיקולים תקציביים? אם אכן הנתונים שציינת נכונים, הם לא מרתיעים אותי. אלו עסקי התוכנה. אנשי המיחשוב אף פעם אינם ממהרים לאמץ מוצרים חדשים. ביחס לחלונות 7, השאלה אינה אם לאמץ את מערכת ההפעלה החדשה, אלא מתי לאמץ אותה. בקרוב מאוד יבינו שיש לאמץ אותה, גם אם לא מיד".
כשאתה משוחח עם מנמ"רים, אתה מתרשם שהם עומדים לעבור למערכת ההפעלה החדשה?
"אני חושב שהשאלה הנכונה היא, האם המנמ"רים עומדים לרכוש מחשבים חדשים עם חלונות 7, ומתי? האם הם מוכנים לנהל במקביל מחשבים עם חלונות 7, ויסטה ו-XP? חשוב לקדם את המעבר ולתמוך בלקוחות במשך תקופת המעבר. למען האמת, אם שואלים אותי, כל מי שערוך להתקין כיום את ויסטה, צריך להתקין מיד את חלונות 7 – כבר מחר בבוקר. יכול להיות שביחס לחלק מהלקוחות יהיה עלינו להשקיע יותר עבודה כדי לגרום להם לחוש ביטחון לקראת המעבר.
איננו באים ואומרים ללקוחות שעליהם להיערך לקראת השקעות גדולות. אנו מנסים לשכנע אותם לקחת את הסכום שהוקצה במילא ולהפיק ממנו יותר. אנו יכולים לסייע לכם לחסוך 100 דולרים או 150 דולרים לכל מחשב. לסייע למשתמשים לעשות את מה שהם באמת רוצים – מבלי להשקיע אפילו פרוטה אחת נוספת. ננסה לעשות זאת עם התקציב הקיים. ומי שבאמת רוצים להשקיע קצת יותר, יוכלו לעשות זאת אפילו מהר יותר. זה האתגר העיקרי שלנו, זה מה שננסה לעשות".
בחלק מהחברות הסירו את ויסטה מהמחשבים החדשים והתקינו במקומה את XP. חלק מהלקוחות הסתגלו ל-XP ומעריכים אותה. האם חייה של XP עומדים להסתיים?
"אני חושב שאנשי המיחשוב יכולים להתרגל מהר מאוד לחלונות 7, עם ממשק המשתמש הנקי, האבטחה, יכולות הניהול, החיסכון בהוצאות. משתמשי הקצה ידרשו אותה. לא היו משתמשי קצה רבים שדרשו את ויסטה, אבל במקרה של חלונות 7 אני חושב שיהיו – נחיה ונראה.
יהיו גם סוגים חדשים של מחשבים עם חלונות. יהיו מחשבים דקים במיוחד עם חלונות 7, שיסחטו קריאות התפעלות. יהיו מחשבי Netbook אטרקטיביים עם חלונות 7, שלא לדבר על מכשירי בידור בארונית הטלוויזיה, בבית, בצורות מצורות שונות, ומגוון רחב מאוד של מוצרים נוספים. מי שיראו את המוצרים האלה ירצו את מערכת ההפעלה הזו גם בעבודה.
שוב, הכל בהנחה שהתקציבים הקיימים יישארו כפי שהם. אני מניח שלא תהיה עלייה משמעותית בתקציבי המיחשוב. אם תהיה עלייה גדולה בתקציבי המיחשוב, היא תהיה חייבת לבוא על חשבון משהו אחר. משום כך אינני בונה על זה, אלא על היכולת שלנו לשכנע אנשים שההשקעה הטובה ביותר של התקציב הקיים תהיה במחשבי PC חדשים ומרהיבים במחיר נוח מאוד".
מהמסר בדבר "רמה חדשה של יעילות וחיסכון" אפשר להסיק, בין השאר, שחברות עסקיות יכולות להתמודד עם המצב הכלכלי הנוכחי באמצעות השקעה במיחשוב. זה מסר מרחיק לכת.
"אני מאמין בכך מאוד. יכול להיות שזו אינה התשובה היחידה, אבל בסופו של דבר, הכלכלה לא תצמח מחובות, אלא מהגברת התפוקה והחדשנות. מי שבוחנים את מקור החדשנות בענפי תעשייה רבים מגלים שהמיחשוב הוא הבסיס והיסוד. המיחשוב חיוני למחקר, להמצאות, למדעים חדשים. המיחשוב הוא חלק חיוני מתהליך החדשנות, והוא ממלא תפקיד מרכזי בהגברת התפוקה. המקור המוכח היחיד לשיפור שיטתי בתפוקה בשלושים השנים האחרונות היה המיחשוב.
נכון, אין ספק שאני אומר את הדברים כדמות מרכזית בענף המיחשוב, אבל אינני סבור שאני מפריז – אפילו אם ניקח את הענף שלכם (עיתונות), הרי שהחידושים העיקריים אצלכם היו קשורים למיחשוב: רשת האינטרנט, הבלוגים. כך גם בענפי הבידור, הטלקום, בשירותים הפיננסיים, בקמעונאות, בתעשיות עתירות ידע. אנו חלק בלתי נפרד מתהליך החדשנות והגברת התפוקה, התהליך שמקדם את הכלכלה העולמית. אנו אחת מאבני היסוד של הגברת התפוקה ושל הצמיחה הכלכלית".
לפני שלוש שנים היית בטוח שחברות יאמצו את ויסטה כדי לקדם את החדשנות. מתברר שהיית אופטימי מדי. האם הפעם האופטימיות שלך מבוססת יותר?
"האופטימיות שאני מגלה ביחס לתעשייה אינה תלויה במוצר מסוים. האופטימיות שלי ביחס למוצרים שלנו נובעת מכך שאני יודע מה פיתחנו, מהיכרות עם תגובות המשתמשים. התגובות לחלונות 7 טובות יותר מהתגובות שהיו לוויסטה.
אני אדם אופטימי מטבעי, אך בסופו של דבר, אין זה משנה אם אני אופטימי או פסימי: משנה רק מה יגידו הלקוחות היום, בעוד שלושה חודשים, בעוד שישה חודשים או בעוד שנה. לפי שעה, התגובות מהמאמצים הראשונים חיוביות ומעוררות אופטימיות. נחיה ונראה מה יגידו שאר הלקוחות".
תגובות
(0)