2015 – שנה בלי "בומים" בתחום הסלולר

השנה לא נרשמה פריצה טכנולוגית מסעירה בעולם המובייל, אלא עוד מאותו הדבר ● פיתוחים טכנולוגיים שהחלו בעבר השתכללו ומגמות שראינו כבר בשנה שעברה נמשכו

זו הייתה השנה הסלולרית שהייתה. אילוסטרציה: BigStock

שנת 2015 בתחום הסלולר התאפיינה בהעדר "בומים" – לא קרו בה דברים חדשים וסנסציוניים שהרעידו את השוק. פיתוחים טכנולוגיים שהחלו בעבר השתכללו – בהם מסכים, אפליקציות עסקיות ומעבדים – ומגמות שהחלו ב-2014 נמשכו.

מאזן הכוחות העולמי המשיך בשנה החולפת להתנדנד, כדרכו, בגלים מסודרים בין יצרניות שולטות, שמתחרות ביצרניות קטנות, שרוצות להתרחב. חברה מטפסת לצמרת, שם קשה לשרוד לאורך זמן, ומתחילה לשקוע לטובת כוכבות חדשות פורצות דרך. כך היה עם מוטורולה (Motorola), עם נוקיה (Nokia) וגם עם בלקברי (Blackberry), וכך מתחיל להסתמן גם עם סמסונג (Samsung), שנמצאת כיום בצמרת העולמית. הגלגל ממשיך להסתובב.

יוצאת דופן היא אפל (Apple), שמצליחה לשמור על מקומה בצמרת עולם הסלולר מאז 2007, לאחר השקת ה-iPhone הראשון. אבל אפל היא אפל.

מיקרוסופט (Microsoft) בינתיים די בחוץ, למרות עסקי נוקיה אותם היא מחזיקה, לאחר שהעלימה את המילה ואת המותג נוקיה מהמכשירים.

המקום בצמרת של סמסונג עומד בסימן שאלה בעיקר בגלל התחרות, שהחלה להיראות כבר בשנה שעברה, מצד יצרניות סיניות. אלה מובילות בשוק הסיני, שחשוב גם לחברות הגדולות, והכריזו על אסטרטגיה מוצהרת של חדירה לשווקים המפותחים בארצות הברית ובאירופה. הכוונה היא ל-OnePlus, וואווי (Huwaei), לנובו (Lenovo), מייזו (Meizu), שיאומי (Xiaomi) ועוד. הן מציעות מחיר זול על מכשירי פרימיום, לעומת המחירים היקרים יותר של מכשירי אפל וסמסונג. אלא שהיצרניות הסיניות אמנם מאתגרות את הגדולות, אבל פוגעות קשה בקטנות יותר, כמו סוני (Sony), בלקברי ו-HTC, שמראות חולשה.

אין פריצת דרך

בהיבט הטכנולוגי, לא הייתה השנה פריצת דרך גדולה, אלא עוד מהכול. כך, ראינו שיפור במעבדים מבחינת כוח עיבוד וצריכת אנרגיה, שיפור באיכות המסכים כדי שיתאימו לתכני 4K, מצלמות שיכולות לצלם את השומה, שעד כה לא נראתה בשום תמונה, ועוד שיפורים חביבים. כל אלה נועדו לחבר אותנו למכשירים עד שנהיה תלויים בהם כמעט לגמרי בתפקוד היומיומי שלנו, אפילו לצרכי מעקב בריאותי.

באופן כללי, האנליסטים צופים ירידה במכירות הסמארטפונים בעולם, ולכן היצרניות מתאמצות לחפש חידושים, אם כי עד כה לא בהצלחה גדולה. הייתה כאן השנה אבולוציה ולא רבולוציה.

אחד הטרנדים הטכנולוגיים הבולטים, שהחל ב-2014 והתחזק מאוד ב-2015, הוא דרישת המשתמשים למסך גדול יותר. השנה הושקו מכשירים שעונים לדרישה הזאת ומאתגרים את גבולות גודל המסך (וכף היד…). אם הפאבלטים הגדולים ביותר היו עד כה בגודל 6 אינץ', השנה הושקו מכשירים בגודל 6.89 אינץ', שעדיין משווקים אותם כסמארטפונים ולא כטאבלטים (הטאבלטים הקטנים ביותר הם בני 7 אינץ').

ראוי לציין את טכנולוגיית הרגישות ללחיצה על המסך, שאפל החלה אותה במכשירי ה-iPhone 6s שלה, והתחילה להגיע גם למכשירים אחרים – למשל ה-Mate S של וואווי. יש להניח שנמצא אותה ביותר ויותר מכשירים בשנים הבאות.

LG עשתה ניסיון מעניין להדהים עם מכשיר ה-V10 שלה, כשהטמיעה בו שלוש מצלמות, שתיים מהן לצילומי סלפי בזווית רחבה, והציגה את המסך בתוך מסך שלה, שמציג התראות, עדכונים, מזג אוויר ועוד. בעצם, מדובר במעין "שעון חכם", שנמצא על המסך במקום על פרק היד.

סוני, מצדה, ניסתה לחדש עם מסך ברזולוציית UHD, שלא בטוח כלל שיש לה יתרונות במסכים קטנים.

ולמרות כל אלה – לא היה "בום", לא נולד הדבר הגדול הבא, כמו שהיה, למשל, מסך המגע של אפל.

מסתפקים במכשיר ביניים

אחת התופעות הנובעות מכך שאין פריצת דרך משמעותית בתחום מכשירי הפרימיום היא פריחה של מכשירי ביניים, בעיקר סיניים. אלה חודרים למיינסטרים כמכשירים טובים לא פחות מהדרום קוריאניים, הטייוואניים, היפניים או האירופיים (בעצם, כבר אין מכשירים אירופיים). המכשירים האלה מיועדים מצד אחד לשווקים המתפתחים, אבל מצד שני גם לשווקים המפותחים והרוויים, שבהם לילדים בגיל 6 כבר קונים סמארטפון.

גם היצרניות המובילות לא מוותרות על פלח הביניים והשיקו גרסאות מוקטנות של מכשירי הדגל שלהן – למשל סדרת ה-Beat של LG ואינסוף הסדרות במשפחת הגלקסי (Galaxy) של סמסונג.

לסיום, משהו לקראת 2016: "הדבר הבא" צפוי להיות שילוב של טכנולוגיה – מכשיר עם יכולות פס רחב ועם טכנולוגיות מידע מתקדמות, בעיקר האינטרנט של הדברים. משם תבוא ההמצאה הגדולה הבאה.

מחר: סיכום שנת הסלולר בישראל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים