משטרת אוסטרליה בעקבות "מייסד" ביטקוין

קרייג סטיבן רייט, מהיזמים שהביאו לעולם את המטבע הווירטואלי, היה אתמול (ד') במרכזה של פרשיה משטרתית, כאשר עשרות סוכנים פדרליים ערכו פשיטה על ביתו ● שכנים שתהו על הסיבה למעשה נענו בתשובה המאוד לא בהירה "לצורך טיהור הבית"

המטבעות הווירטואליים עוד כאן - רק בינתיים? אילוסטרציה: BigStock

בביתו של קרייג סטיבן רייט, מי שנחשד כאחד היזמים שהביאו לעולם את מטבע הביטקוין הווירטואלי, נערך אתמול (ד') אחר הצהריים חיפוש משטרתי מטעם שלטונות אוסטרליה, כך דיווחה סוכנות רויטרס (Reuters).

עדים תיארו את האירוע כפשיטה על ביתו השכור של רייט, שבה השתתפו עשרות סוכנים פדרליים אוסטרליים. השוטרים נצפו מחטטים בפחי אשפה שמחוץ לבית ונראו נחושים במיוחד. שכנים שתהו על הסיבה לפשיטה נענו בתשובה המאוד לא בהירה "לצורך טיהור הבית".

בשיחה שניהלה סוכנות רויטרס עם בעל הבית של רייט, גארי היירס, טען האיש כי לרייט יש בביתו מערכת מחשבים "עוצמתית" שמחוברת לאספקת חשמל תלת-פאזית. השוטרים ביקרו גם במשרדו של רייט, וצוות מיחידת הזיהוי הפלילי של חטיבת המחשב במשטרת אוסטרליה ערך במקום חיפוש מקיף. רשומות החברה הראו כי רייט מעורב במספר חברות טכנולוגיה באוסטרליה. השוטרים, כך סופר בדיווח, טענו שרייט נראה במשרדו בפעם האחרונה לפני שבוע, ואולם משטרת אוסטרליה מכחישה כל קשר בין החיפושים לפרשיית הביטקוין.

לפשיטה קדמו פרסומים ב-Gizmodo ו-Wired שהצביעו על קרייג רייט כעל מי שאחראי על המטבע הווירטואלי המהולל. העיתונים הניו יורק טיימס (New York Times), הניוזוויק (The Newsweek) ואחרים, טענו אף הם שהצליחו לנחש את זהות ממציא הביטקוין, אך לא יכלו להוכיח את הדברים באופן חד-משמעי.

את רייט, כך טוענים הפרסומים, מכירים רבים בשם היפני סאטושי נאקמוטי, כיוון שתחת שם העט הזה פרסם לפני שש שנים קוד למטבע הביטקוין הווירטואלי שהפך לזמן-מה למאוד ויראלי. עוד ידוע על היזם כי הוא יו"ר DeMorgan, שמדף הלינקדאין (LinkedIn) שלה ניתן ללמוד שהיא עוסקת בתחום המטבעות האלטרנטיביים ונמצאת בשלב טרום-הנפקה. לפי החשדות מחזיק רייט בסכום עתק של מיליון ביטקוין, שהם כ-400 מיליון דולר.

הראיות שעליהן התבססו Gizmodo ו-Wired שחקרו את העניין באריכות מתמקדות בבלוג אישי של רייט, שבו הופיע חודשים ספורים לפני שהביטקוין פרץ לראשונה לתודעת הציבור, באוגוסט 2008, פוסט שבו בישר רייט לקוראים כי בכוונתו להציג לעולם בקרוב שטר וירטואלי. בהודעה נוספת בבלוג, שהתפרסמה בחודש נובמבר באותה שנה, הציע רייט לקוראים המתעניינים בנושא ליצור עמו קשר ולשלוח אליו מסרים מוצפנים. המסרים שקיבל רייט נשמרו במאגר הנתונים של MIT. אחת הסיבות לקישור שנעשה בין רייט לנאקאמוטו היא העובדה שבחקירה העלו הממצאים את כתובת האימייל שממנה הגיעו ההודעות למאגר הנתונים – [email protected], הדומה במיוחד לכתובת שבה משתמש אותו סאטושי נאקאמוטו – [email protected].

Wired, שפרסם כתבה ארוכה בעניין, פירט גם ראיות נוספות שאסף, שחלקן מבוססות על מיילים שכתב או קיבל רייט, ואחרות על פוסטים שפרסם ברחבי הרשת. למשל, לאחרונה פרסם רייט בחשבון הטוויטר (Twitter) שלו את ההודעה הלא ברורה: "מעולם לא שאפתי להיות מנהיג, אבל זוהי לא הבחירה שלי. אנחנו תוצר מה שאנחנו יוצרים והם משנים אותנו".

הסיבה לניסיונות של שלטונות אוסטרליה ללכוד את רייט ואת הרכוש שברשותו היא העובדה שברשות המסים האוסטרלית נקבע שהביטקוין כפוף לדרישות המס ככל המטבעות וגם עליו חלה חובת תשלום מס על רווחי הון. חשבונותיהם של 13 חברות דיגיטל שעוסקות באספקת שירותי ביטקוין נסגרו בידי הבנקים הגדולים באוסטרליה באחרונה, וחלק מהעסקים האוסטרלים חדלו לחלוטין מלקבל תשלום במטבע הווירטואלי, כל זאת עקב החמרת החקיקה במדינה בכל הנוגע בהלבנת הון ומימון טרור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים