מארק הרד, אורקל: "עשר שנים קדימה – מי יחלוק עם אורקל 80% משוק יישומי SaaS?"

הרד, יו"ר ומנכ"ל משותף בחברה, פתח את מליאת היום השני לכנס Oracle Open World 2015 והציג את התחזיות, שלא לומר הנבואות, לכל מה שיקרה בעתיד המחשוב התאגידי

27/10/2015 16:46
מארק הרד מאורקל - מנכ"ל ההיי-טק בעל השכר הגבוה ביותר ב-2016. צילום: פלי הנמר

ככל הנראה אין זה מקרי ששמה של החברה בסופו של דבר הוא על שמו של הנביא היווני, האורקל של מקדש דלפי באתונה העתיקה, אליו פנו מלכים ושועים ובני העם, והוא היה מגיד להם עתידות. ב-1982 החליט לארי אליסון לשנות את שם החברה ל-Oracle Systems Corporation, משמה הראשון בו רשמה חמש שנים לפני כן עם שני שותפים – SDL (ר"ת Software Development Laboratories), על שם המוצר הראשון שלה Oracle database.

בכנס השנתי של משתמשיה בעולם, הנערך השבוע בסן פרנסיסקו Oracle Open World 2015, החליטה הנהלת אורקל (Oracle) להדגיש בהרצאות המפתח במליאת כל יום, את הצגת התובנות של החברה שהביאו אותה להוביל את שוק ה-IT, מודל הענן ובעיקר את התחזיות (הנבואות) על מה יקרה בעשר השנים הבאות למחשוב התאגידי.

 שש ענקיותIT  שהכנסתן המצרפית ירדה בהיקף מדהים של 16.4 מיליארד דולר בשנתיים האחרונות. צילום: פלי הנמר

שש ענקיותIT שהכנסתן המצרפית ירדה בהיקף מדהים של 16.4 מיליארד דולר בשנתיים האחרונות. צילום: פלי הנמר

לא צריך להיות נביא גדול כדי לדעת שהתחזית היא שאורקל תוביל השוק בגדול. חברות ותיקות יתדרדרו וחדשות יצליחו, מי יותר מי פחות, לצידה של אורקל שתהיה לפי תחזיותיה היא עצמה, המובילה בשלוש שכבות שירותי הענן SaaS, PaaS ו-IaaS.

בעוד היא עצמה הייתה עסוקה בהשקעות ובפיתוח פתרונות הענן המשוכלל שלה, וחברות אחרות נטלו היוזמה והובילו בשכבות השונות, כמו Salesforce, אמזון (Amazon) ומיקרוסופט (Microsoft), הציג אליסון במליאת פתיחת הכנס ביומו הראשון את שש התובנות כיצד אורקל תגיע למצב של הובלה לאחר 15 שנה.

הרד מביט פנימה וחוזה מתוך התובנות האורקליות. צילום: פלי הנמר

הרד מביט פנימה וחוזה מתוך התובנות האורקליות. צילום: פלי הנמר

את התחזיות הוא השאיר ליו"ר ולמנכ"ל המשותף שלו מארק הרד, שפתח את מליאת היום השני לכנס, שנערך בהשתתפות מעל 60 אלף איש מרחבי העולם, כולל מעל 150 מישראל.

אם כך, מה תפיסת העולם הכלכלית טכנולוגית של אורקל על פי מארק הרד?

המצב הנוכחי של עיבוד נתוני ה-IT של כל תאגיד בנפרד במתקן שלו (on permise) אינו תקף יותר. התשתית היא של שנות ה-90 מבוססת PC, מחשבי מיינפריים וכונני איחסון מגנטי לפני פלאש, לפני האינטרנט, המובייל, שפות הפיתוח ובסיסי הנתונים החדשים. 80% מתקציב ה-IT מוקדש לתחזוקה. כל זה ישודרג עם המעבר לענן.

הדרך הנכונה לענן. צילום: פלי הנמר

הדרך הנכונה לענן. צילום: פלי הנמר

הדרך הנכונה היא מעבר לפינה – מחשוב ענן. מדברים על זה בשמות שונים 15 שנה. זה פועל בהצלחה כבר עשור. עכשיו זה אינו באזז יותר, אלא הפלטפורמה הנכונה לאשורה.

תחזית ניבוי ראשונה 1: בשנת 2025 80% מהיישומים בענן

תחזית 1: 80% מהיישומים בענן. צילום: פלי הנמר

תחזית 1: 80% מהיישומים בענן. צילום: פלי הנמר

בעוד עשור 80% מהיישומים התפעוליים (להבדיל מהפיתוח שהרבה לפני כן יהיה כולו שם) יעבדו בענן. כיום רק 25% מהיישומים הארגוניים פועלים כשירות כתוכנה בענן ציבורי ו-85% מכל היישומים החדשים מתוכננים למודל SaaS בענן.

תחזית ניבוי שניה 2:  בשנת 2025 – שני ספקי סוויטות תוכנה בענן יתפסו 80% מהשוק

תחזית 2: שני ספקי סוויטות תוכנה בענן יתפסו 80% מהשוק. צילום: פלי הנמר

תחזית 2: שני ספקי סוויטות תוכנה בענן יתפסו 80% מהשוק. צילום: פלי הנמר

כמובן שאחת מהן היא אורקל. ההיגיון של הרד בתחזית זו, היא כי הארגונים ירצו להתקשר רק עם חברות גדולות ומובילות שהסוויטות שלהן מכסות את רוב צרכיהן. הן לא יקנו 50 פתרונות נקודתיים שונים וישקיעו הון עתק לסנכרן אותן בענן. השגעון הזה של איים מבודדים (SILOS) מימי המתקן, יחלוף בעידן הענן. כמובן שאורקל היחידה, לדבריו, שיש לה סוויטה מלאה שגם עובדת כפי שהיא במתקן ובענן. לאחרות, או שיש סוויטה מצומצמת יותר, או כזו שעובדת במתקן או בענן, או לחלופין גם בענן, אך לא נכתבה מחדש לשם כך, אלא שופצה אליו וזה לא מספיק. אורקל, לדבריו, כתבה את כל הקוד מחדש כדי שיתאים במדויק ליתרונות הענן – והלקוח יוכל לעבור מהמתקן לענן וחזרה לכל ענן בקלות ובפשטות.

תחזית ניבוי שניה 3:  בשנת 2025 – 100% מהפיתוחים והטסטים החדשים יעבדו בענן

תחזית 3: 100% מהפיתוחים והטסטים החדשים יעבדו בענן. צילום: פלי הנמר

תחזית 3: 100% מהפיתוחים והטסטים החדשים יעבדו בענן. צילום: פלי הנמר

זו תחזית שמקובלת על כולם. זה היה סוד ההצלחה ההתחלתי של אמזון שנתן לכל מפתח היכן שהוא להתחיל לפתח ב"גיהוץ" של חמישה דולר ותוך שנייה קיבל היקפי מחשוב ואחסון והגדילם לפי הצורך, בלי שרכש והתקין שום ציוד ובוודאי לא תחזק אותו. זה אחד ממרכיבי היסוד של מבול הסטארט-אפים בעולם מחד גיסא, ומאידך גיסא, לשקיעתן של חברות ברזלים כמו סאן (Sun) והתדרדרותם המתמדת של יצרני PC למיניהם. הכל בענן.

תחזית ניבוי שניה 4:  בשנת 2025 – על נתוני התאגידים יאוחסנו בעננים

תחזית 4: נתוני התאגידים יאוחסנו בעננים. צילום: פלי הנמר

תחזית 4: נתוני התאגידים יאוחסנו בעננים. צילום: פלי הנמר

מה? ומה על האבטחה? ההנחה של הרד ושל אחרים אגב, היא שהאבטחה על הנתונים המאוחסנים בענן תהיה ברמה גבוהה יותר ממה שכל תאגיד יכול לספק בעצמו בנפרד. והוא מבטיח כמו לארי אליסון בהרצאה ביום לפניו, שאורקל תחשוף את ההכרזות החדשות שלה על אבטחה ברמת החומרה (כן, במעבדים עצמם. שם היא מבטיחה אמינות גבוהה יותר מאשר אבטחה ברמת היישום עצמו). אורקל לדבריו, מצפינה את המידע המאוחסן, והמפתח לפענוח המידע נמצא בידי המשתמש ולא בידיה כמפעילת הענן – מה שמגביר את האבטחה של נתונים רגישים לכל תאגיד. העננים המאחסנים יהיו ציבוריים, פרטיים ומשולבים (Integrated. משום מה באורקל אינם אוהבים את הביטוי השגור יותר בתעשייה – עננים היברידיים).

תחזית ניבוי שניה 5: בשנת 2025 – אבטחת הנתונים בענן תהיה הבטוחה ביותר

תחזית 5: אבטחת הנתונים בענן תהיה הבטוחה ביותר. צילום: פלי הנמר

תחזית 5: אבטחת הנתונים בענן תהיה הבטוחה ביותר. צילום: פלי הנמר

וזו כבר לא תחזית אלא עובדה. לדברי הרד, אורקל כבר נמצאת שם.
הנה זה בא – האבטחה בענן טובה יותר, למשל כי ספק שירותי הענן מעדכן את היישומים שלו בטלאי אבטחה ברגע היווצרותם (רגע לאחר גילוי הפרצה) בעוד שלתאגידים זה לוקח חודשים, ויש כאלה שגם לא מעדכנים רבים מטלאיי האבטחה שקיבלו. מוזר אך נכון מאוד. כיום ל-74% מהתאגידים לוקח בממוצע שלושה חודשים להתקין טלאי ול-99% מאירועי האבטחה היו טלאיי אבטחה שלא הותקנו ושהתקבלו שנה לפני הפריצה עצמה. כלומר בעוד עשור הענן יהיה המקום הבטוח ביותר לנתוני הארגון.

מוטו סיכום התחזיות של הרד ואורקל חשוב לתאגידים: אורקל תוביל את המעבר האבולוציוני לענן, שיימשך כעשור כי היא היחידה שמספקת את סוויטת ה-SaaS הטובה ביותר בכל רכיב Best of Breed המבוססת על סטנדרטים ופתוחה (המאפשרת מעבר קל של עבודות מענן לענן). הפלטפורמה של אורקל רק תצמח על פני כל התעשיות והמגזרים. ובכלל הנה המכה: "אנו, אורקל נמצאים ברמה אחת מעל כולם, אנו זן בפני עצמו כי אנו היחידים שמציעים את כל היישומים גם בענן וגם במתקן. האחרים או כאן או שם. או חלקית גם שם וגם כאן".

מוטו סיכום התחזיות של אורקל. צילום: פלי הנמר

מוטו סיכום התחזיות של אורקל. צילום: פלי הנמר

במסיבת עיתונאים הסביר הרד את ההיגיון מאחורי הניבוי שאורקל תחלוק 80% משוק יישומי SaaS בעוד כעשור, ואינו מוכן להסגיר את שם החברה השנייה. הוא טוען שאינו יודע, רק יכול לומר שהיא תהיה חדשה, אחת כזו שעכשיו או בקרוב תשקיע הון עתק לפתח יישומים טובים לענן. אך אורקל כבר היום כאן (כי השקיעה לדבריו מיליארדים רבים בשנים האחרונות – כחמישה מיליארד בשנה בפיתוח עולם הענן). כלומר הוא רומז שזו לא תהיה סאפ (SAP), המתחרה הגדולה ביותר של אורקל בעולם, ביישומים התאגידים שכבר לפני 40 שנה סיפקה פתרונות ERP כחלוצה עולמית.

לדבריו, סאפ לא עוברת לענן עם כתיבת התוכנה מחדש, אלא מעשה טלאים וזה לא יעבוד לה. ובכלל הוסיפו לכך את אמירתו של אליסון, שלדבריו עובד גם כאיש מכירות בכיר בחברה, שאינו רואה את סאפ יותר בתחרות בשוק. גם אל ניבוי זה מסקרן יהיה לחזור בעוד כמה שנים. וכבר נאמר למי נתנה הנבואה לאחר שפסו נביאי ישראל מהעולם. טוב, לא לשוטים, אך לפחות לכאלה שמאמינים שניתן לחזות משהו בעיקר ב-IT מעבר לאופק של שנה. מי דיבר על האינטרנט של הדברים לפני שנתיים? אף לא אחד? נכון. אבל הוא המאיץ הגדול ביותר לעבור לעננים ולעבד את היקפי מידע העצומים BIG Data שאף לא אחד חזה אותו לפני חמש שנים. ומה עם המובייל שמחק את ה-PC שמחק את המיני שמחק את המיינפריים? רוצים עוד? iPhone – רק לפני שמונה שנים. והשאר היסטוריה. לקרוא, לשמור ובעוד עשור לחזור ולפתח תובנות. העתיד הוא מה שקורה בעת שאנו מתכננים מה יקרה. כבר ייחסו זאת לג'ון לנון, לבוב דילן ולרבים אחרים טובים.

תגידו שגם אתם אמרתם זאת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים