הענן על פי לארי אליסון

המנהיג הבלתי מעורער של התעשייה ריתק את הקהל בכנס השנתי של אורקל, ושיתף אותו בתובנות לגבי אחד מתחומי המחשוב החמים ביותר ● הוא טען שיבמ וסאפ כבר לא מתחרות בחברה אותה ייסד בעולם הענן וכי לה יש את היצע הפתרונות המקיף ביותר בשוק זה, בכל השכבות

26/10/2015 18:42
לארי אליסון על הבמה המרכזית בכנסOpenWorld 2015 של אורקל. צילום: פלי הנמר

אורקל (Oracle) זה לארי אליסון ולארי אליסון זה אורקל. אליסון הוא המנהיג הבלתי מוכתר והבלתי מוגבל של התעשייה כולה. הוא היה כאן בתחילת הפריצה של המחשוב הארגוני, בשנות ה-70 של המאה הקודמת, וגם כיום הוא שופע אנרגיה, כאילו מדובר בהיי-טקיסט צעיר שרק התחיל את הקריירה שלו. אליסון הוא היחיד מאותו הדור שעומד עד היום על קדמת הבמה של התעשייה. כל האחרים, שהתחילו יחד איתו ואף שנים רבות אחריו, כבר לא נמצאים שם.

זה כוחו של אליסון. תמיד הוא המוביל וגם אם הוא כיום "רק" מנהל הטכנולוגיות הראשי ויו"ר של כבוד, כשלצידו נשיאים ומנכ"לים חזקים, אורקל והוא הם עדיין מקשה אחת.

בימינו מדברים בעיקר על ביצועי שיא – Extreme Performance. אליסון הוא מר "שיא ביצועים" והמנהל הבכיר היחיד בעולם שהוא גם טייס שמטיס מטוסי קרב וגם שייט של מרוצי יאכטות שזוכה באליפויות העולם. הוא בן 71 והונו נאמד ב-50 מיליארד דולר – החמישי בעולם. אליסון הקים את חברת התוכנה שלו ב-1977 (ב-1982 הוא קבע את שמה, אורקל, כשם התוכנה שפיתח לניהול בסיסי נתונים טבלאיים). חלפו כבר קרוב ל-40 שנים מאז וניכר כי כוחו בשיא של כל הזמנים: יותר מ-60 אלף איש התכנסו כדי לשמוע אותו בכנס השנתי ה-29 של משתמשי אורקל, שמתקיים השבוע בסן פרנסיסקו. לשם השוואה, לכנס הראשון, שהתקיים ב-1986, הגיעו 500 איש.

הענן של אורקל. לפי אליסון, המהות והחזון של החברה הוא לכבוש את שוק הענן. צילום: פלי הנמר

הענן של אורקל. לפי אליסון, המהות והחזון של החברה הוא לכבוש את שוק הענן. צילום: פלי הנמר

אליסון עלה על הבמה המרכזית נינוח לחלוטין, חמוש בחיוך וברוח קרב. הוא הלם במתחריו ההיסטוריים – יבמ (IBM) וסאפ (SAP), ובאלה החדשים יותר – Salesforce, אמזון (Amazon), מיקרוסופט (Microsoft) ו-Workday.

הטיעון המרכזי של אליסון, עליו חזר בכל הזדמנות, הוא שאורקל היא המובילה ובעלת ההיצע הגדול ביותר של פתרונות בעידן הענן: גם תוכנה ויישומים כשירות (SaaS), גם פלטפורמה כשירות (PaaS) וגם תשתיות כשירות (IaaS). לאף לא אחת מהמתחרות יש היצע בשלוש שכבות הענן.

אורקל היא היחידה שמציעה פתרונות שחולשים על כל שלוש שכבות השירותים בענן - יותר מאמזון, מיקרוסופט, Salesforce ו-Workday. צילום: פלי הנמר

אורקל היא היחידה שמציעה פתרונות שחולשים על כל שלוש שכבות השירותים בענן – יותר מאמזון, מיקרוסופט, Salesforce ו-Workday. צילום: פלי הנמר

Salesforce, מודה אליסון, הייתה הראשונה להציע תוכנה כשירות כבר לפני 16 שנים, לאחר שמארק בניוף פרש מאורקל והקים אותה עם שותפים. אליסון היה בין המשקיעים הראשונים בה, אחרי שבניוף הנפיק אותה ב-2004 כדי לגייס כ-110 מיליון דולר. דרך אגב, Salesforce היא תופעה חריגה: ערכה כיום עומד על כ-50 מיליארד דולר, כמו זה של אליסון אישית, אך היא מעולם לא הראתה רווח, אף לא ברבעון אחד. כך המשקיעים מאמינים במודל הענן שלה.

אורקל, מצידה, חוקרת ומשקיעה בפיתוח יישומיה להפעלה במודל הענן כבר 15 שנים. לאחר שהחלה לפתח יישומים בענן היא גילתה שזה לא מספק ושכדי להצליח היא חייבת להציע בענן פלטפורמה מלאה. זאת, על מנת לאפשר למשתמשי היישומים שלה לשלב אותם עם יישומים אחרים, גם כאלה שאינם של אורקל.

אורקל זה לארי אליסון, על כל הבמה, ואליסון הוא אורקל, כמו גם מטוסים, יאכטות, הון של 50 מיליארד דולר וכריזמה שסוחפת את הקהל. צילום: פלי הנמר

אורקל זה לארי אליסון, על כל הבמה, ואליסון הוא אורקל, כמו גם מטוסים, יאכטות, הון של 50 מיליארד דולר וכריזמה שסוחפת את הקהל. צילום: פלי הנמר

אליסון מודה שמיקרוסופט היא החלוצה במודל ה-PaaS, עם הענן שלה, Azure. השלב הבא של פיתוח אורקל, לדברי אליסון, היה שהיא תציע בענן שלה גם תשתיות כשירות – IaaS , כמו חלוצת הענן אמזון ומודל ה-AWS, מה שהחל כ-EC2 Elastic Computing Cloud למפתחים, לפני כעשור.

אמנם, הוא מודה, כל אחת משלוש המתחרות – Salesforce, מיקרוסופט ואמזון – חלוצה באחת השכבות של מודל הענן, אך רק לאורקל יש היצע נרחב של כל שלוש השכבות, ובכל שכבה – יותר משל האחרים. ועוד יותר מכך, אורקל הגדילה לעשות בכך שפתרונות הענן שלה פתוחים – הם לא מחייבים את המשתמשים רק לענן שלה, אלא מאפשרים ללקוחות ניידות עם היישומים והתשתיות שלהם בין עננים של מתחרים שונים.

המספרים מדברים בעד עצמם, לפחות אלה שמציג אליסון: אורקל ממוקמת גבוה מהאחרות במכירות חדשות בענן. למשל, גבוה מ-Salesforce ומ-Workday. צילום: פלי הנמר

המספרים מדברים בעד עצמם, לפחות אלה שמציג אליסון: אורקל ממוקמת גבוה מהאחרות במכירות חדשות בענן. למשל, גבוה מ-Salesforce ומ-Workday. צילום: פלי הנמר

ששת עקרונות עיצוב הפתרון של אורקל

להוכחת עליונותה של אורקל בהיצע הפתרונות במודל הענן, אליסון מביא את ששת עקרונות עיצוב הפתרון שהנחו אותה במהלך הפיתוח: עלות – גם רכישה וגם בעלות כוללת (TCO); אמינות – אין נקודת כשל אחת; ביצועים – שיאים; תקניות – רק מערכות פתוחות סטנדרטיות; תאימות – מעבר קל של עבודות Workloads בין עננים של מתחרים; והעיקרון שלדבריו הוא החשוב ביותר, אבטחה – הגנה מתמדת מול מתקפות סייבר. הכוונה היא לא לאופציה שיש להפעילה, אלא להגנה תמידית. לא הגנה שמופעלת באמצעות כפתור On/Off, אלא כזו שתמיד נמצאת שם, ועדיף שהיא תתבצע כבר ברמת החומרה, ולא ביישום עצמו. לפי אליסון, הוא ושותפיו עובדים על זה.

המתחרים נועלים את המשתמשים בענן שלהם, אורקל לא. קיראו ותתרשמו בעצמכם. צילום: פלי הנמר

המתחרים נועלים את המשתמשים בענן שלהם, אורקל לא. קיראו ותתרשמו בעצמכם. צילום: פלי הנמר

ובמיטב רוח הקרב התחרותית המפעימה אותו כבר 40 שנים, אליסון מכריז: אני לא רואה יותר את יבמ וסאפ כתחרות בעולם הענן. הוא מציין כי שתי המתחרות שייכות לעולם ה-On premise. לעומת זאת, הוא מציין כמתחרות בעולם זה את אמזון, שלדבריו לוכדת את משתמשיה בענן שלה, Workday, החברה הצעירה המובילה בניהול משאבי אנוש בענן, ואיך אפשר שלא – Salesforce. אך לפי אליסון, מאחר שהפתרון של אורקל רחב ומתקדם יותר, הגידול של המשתמשים בפתרונות שלה בענן גבוה יותר מזה של Salesforce.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים