מוטי דוזטו, מוזיאון ישראל: "ה-IT צריך להילחם על התודעה של האוצרים בתערוכות"

לדבריו, מוזיאון הוא ארגון שונה מארגונים אחרים, בהם ה-IT הוא הליבה העסקית ● כאן באה לידי ביטוי היכולת ה-"אומנותית" שלו, לשלב בין השניים

מוטי דוזטו, מנמ"ר מוזיאון ישראל

"ה-IT במוזיאון עובר שינוי, ברמה הטכנולוגית וברמה התודעתית של אוצרי התערוכות. המחשוב הופך להיות חלק בלתי נפרד בכל תערוכה ותערוכה במוזיאון, והוא משדרג את אותן בהיבטי התצוגה, המסכים ומאחורי הקלעים, בהיבט התפעול והשימור". כך אמר מוטי דוזטו, מנמ"ר מוזיאון ישראל.

דוזטו דיבר בפני חברי פורום C3 מבית אנשים ומחשבים, שסייר היום (ג') במוזיאון בירושלים. "מעבר לתחזוקה השוטפת והתפקוד הסטנדרטי של אגף מערכות מידע", אמר כי "המטרה שלי היא לגרום לכל אנשי הרוח, האוצרים את התערוכות, להבין שה-IT מסייע להם בכל שלב ושלב, מהתכנון, תוך כדי בניית התערוכה, ועד התצוגה שלה".

לדברי דוזטו, "ה-IT בבנק, או בקופת החולים, הוא הליבה העסקית של הארגון. בלא IT, הארגון לא יוכל לתפקד. מוזיאון הוא ארגון שונה, ופה באה לידי ביטוי היכולת ה'אומנותית' שלי, לשלב את ה-IT במוזיאון". דוזטו ציין כי הוא  במוזיאון ישראל זה 17 שנה, וכדי לקיים ולהבין את המטרות העסקיות הרוחביות של הארגון, על המנמ"ר להיות יותר מטכנולוג נטו. דוזטו הינו בעל תואר שני במשפטים.

אוצרי התערוכות במוזיאון, אמר דוזטו, "הם אנשי אומנות ורוח, ופחות טכנולוגים, ובעיקר אינם יודעים כיצד וכמה ה-IT יכול לסייע להם לשדרג את התערוכות ולהציג את החזון האומנותי שלהם. חלק מתפקידי, כמנמ"ר במוזיאון, הוא לחשוף אותם לטכנולוגיות ולהציג איך אני יכול לסייע להם".

קיצור תולדות האנושות

בימים אלה מוצגת במוזיאון תערוכה המתבססת על ספרו של ההיסטוריון יובל נח הררי, "קיצור תולדות האנושות". דוזטו ציטט דברים שאמרה אוצרת התערוכה, טניה כהן עוזיאלי, לפיהם "אנחנו יוצרים, אבל אחר כך בלי התוצר הזה אנחנו כמעט ולא יודעים לחיות. יצרנו את הטלפון שלנו, את המחשב שלנו ואת המייל שלנו – אבל בלעדיהם אנחנו כבר כלום". מה שכהן עוזיאלי אומרת, הסביר דוזטו, "הוא שללא הטכנולוגיה, אנו כמעט ולא מתפקדים, ואפשר להשליך זאת לא רק על היומיום, אלא גם על התערוכות במוזיאון. כיום, בתערוכות רבות, ה-IT הפך להיות הליבה העסקית שלהן. המחשוב הולך ונהיה לחלק חשוב בתערוכה, לפני, תוך כדי ומאחורי הקלעים שלה. נדרש לחשוב, בעבודת צוות של אנשי ה-IT מול האוצרים, כיצד לשלב את ה-IT כמה שיותר מוקדם, לשלב את המנמ"ר בהיבט האוצרותי של המוזיאון".

המלחמה על התודעה

"אני מכנה זאת המלחמה על התודעה", אמר דוזטו, "כי פעמים רבות האוצרים נזכרים בנו בדקה ה-90, שלושה חודשים לפני שהתערוכה החלה, ולא שלוש שנים לפני. בניגוד למנהלי שיווק בחברת מוצרים, האוצרים לא מבינים כיצד שילוב תשתיות ה-IT יסייע להם לשדרג את התערוכה, בהיבט התפעול והעיצוב". הוא ציין כי חלק מהמלחמה נעשה עם גיבוי לו הוא זוכה ברמת הנהלת המוזיאון, שמבינה את חשיבות המחשוב, הקידמה והטכנולוגיה – ומתקצבת אותו.

עוד ציין דוזטו שני פרויקטי IT שנעשו במוזיאון. האחד, מיכון של חיישני הלחות והטמפרטורה המותקנים במוצגים עתיקים, דוגמת מגילות. בעבר המדידה נעשתה באופן ידני, ואילו כיום הוטמעה מערכת בקרת אקלים בענן, עם התראות בזמן אמת, מה שמביא לשימור טוב יותר של המוצגים.

מחשוב אוסף הפריטים

פרויקט נוסף, ציין דוזטו, הוא מחשוב האוסף של המוזיאון. במוזיאון יש יותר מחצי מיליון פריטים, שעברו תהליך קטלוג ומחשוב בין השנים 2003-2014, על בסיס תוכנת אידאה, הסביר. כך, כיום כל פריט עובר כמה תהליכים: כניסת פריט למוזיאון, הכנת תערוכה, תיקוטן מידע אודות פריט, צילום חפץ, פרסומים לקהל, טיפול פריט במעבדה, תנועת פריט, שיגור פריט, ותהליך רכישת זכויות יוצרים. הוא ציין כי את פרויקט מחשוב האוסף ויצירת הלקסיקון המוזיאון ניהלה ד"ר אליסון קופייצקי, וכיום הוא משמש את משרד התרבות – לטובת מאגר לקסיקון דו-לשוני על כלל המוזיאונים בארץ.

דוזטו תיאר את השינוי שעשה אגף ה-IT בראשותו במוזיאון, בעקבות המעבר למוצרי דל (Dell). "יש במוזיאון ישראל שתי חוות שרתים, יותר מ-600  תחנות מקוונות, חדר DR, מערכת ERP-CRM של תפנית ותוכנת מחשוב של אוספי המוזיאון – ועוד עשרות תוכנות ייעודיות באגפים השונים", אמר.

רשת המחשוב, ציין, "היא מהגדולות באזור ירושלים – יותר מ-120 דונם של רשת מבוזרת סיבים אופטיים כפולה, לטובת היבטי ביטחון. דוזטו הוסיף שהשנה הם ערכו וסיימו פרויקט גיבוי גדול, וכי "השנה סופח אלינו תחום גדול ומורכב – הסלולר". דוזטו סיים באומרו "אנו עוסקים המון בתחזוקה ובשדרוג התוכנות הרבות, תוך הלימה לרגולציות. נמשיך לממש את החזון לשרת את המשתמשים, תוך עמידה באילוצי תקציב. אנו משקיעים מאמצים רבים בתחום אבטחת המידע והגנת הסייבר".

קודם לכן, בשעות הבוקר, היו המנמ"רים אורחי חברת החדשות של ערוץ 2 באולפני ג.ג. בנווה אילן. הסיור היה ביוזמת נוריאל חטיב, מנכ"ל אורי תוכנה שמתחזקת ומפעילה במיקור-חוץ את כל מערך המחשוב, כולל ההנדסה של ערוץ 2.  הביקור היה אמור  לכלול סיור באולפן החדשות ובחדרי הבקרה, אולם בשל גל פיגועי הטרור שפקד את ישראל בשעות הבוקר, ושידורי גל פתוח שנפתחו באולפן, הסיור קוצר וכלל רק הרצאות מפי נוריאל חטיב, רמי דניאל, סמנכ"ל הנדסה בחברת החדשות ואלכס חן, מנמ"ר חברת החדשות מטעם אורי תוכנה.

פרטים על הביקור בסיקור נפרד בהמשך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים