פועלי כל החברות – התאחדו!

ועדים, ביטחון תעסוקתי, הסכמים קיבוציים ועוד מונחים מעולם יחסי העבודה נשמעו השנה בהיי-טק הישראלי ● עובדים רבים, וגם חלק מההנהלות, מבינים שהמגמה הזאת תעשה רק טוב להם, לחברות ולענף כולו ● כדאי שהמגמה תתגבר בשנה הבאה

התארגנות העובדים. צילום אילוסטרציה: BigStock

הטכנולוגיות, הפיתוחים, ההמצאות וכמובן הפעילות העסקית – אלה הם בין הנושאים שנידונים בתקשורת, ובעיקר במדיה הטכנולוגית, בסיומה של כל שנה, עברית או לועזית. רגע לפני ש-תשע"ה הולכת ו-תשע"ו באה, ידברו ויכתבו לא מעט על האקזיטים, הסייבר והחינוך הטכנולוגי, ויזכירו מונחים כמו החדשנות הישראלית ואומת הסטארט-אפ.

על דבר אחד, זה שמאפשר את כל החגיגה הזאת, ידברו ויכתבו פחות, עד בכלל לא: העובדים. אלא שהייתה זו שנה של התפתחויות משמעותיות מבחינת העובדים בתעשיית ההיי-טק הישראלית, או לפחות חלק גדול מהם. אלפים מהמועסקים בחברות מהמובילות בענף התאגדו השנה בארגונים שונים, ובעיקר בהסתדרות. זו שהושמצה כל השנים – לפעמים בצדק, אבל לפעמים לא.

ההיי-טק הישראלי עדיין נחשב, גם לאחר הטלטלות שעבר, ענף עם תנאים טובים ושכר טוב, אולם לא תמיד. אולי בניגוד לתדמית שלו, תופעות כמו עבודות בקבלנות, פערי שכר גבוהים ועוד מאלה שסובל מהן כל השוק נמצאות גם בהיי-טק, ובענק. העובדים האלה מתחילים לאט לאט להבין שאם הם לא יתאגדו, זכויותיהם לא מובטחות ולא יהיה מי שייצג אותם מול המעסיק.

אלא שהעובדים החלשים יותר הם לא היחידים: גם חלק מאלה שהמשכורות שלהם גבוהות מהממוצע במשק מצטרפים אליהם להתאגדויות שונות, כי הם מבינים שלא לעולם חוסן וכמו שהיום אתה למעלה מבחינת שכר ומעמד במקום העבודה, מחר אתה יכול להיות למטה. הדבר משמעותי במיוחד לעובדים שעברו את גיל 45, ולעתים אפילו את גיל 40, שרבים מהם מתקשים למצוא עבודה בענף, לאחר שפוטרו מאחת החברות עקב צמצומים, או המונח הקר "התייעלות".

ועד – טוב לא רק לעובדים

חוסר הביטחון התעסוקתי, התנאים שלפעמים דורשים שיפור ובעיקר ההבנה שאפשר וצריך הביאו עובדים בחברות כמו סאפ (SAP), נס, קומברס, NCR-ריטליקס וענקיות הסלולר להקים ועדי פעולה, לדרוש משאים ומתנים על הסכמים קיבוציים – ואפילו להפגין, אם צריך.

בחלק מהחברות זה הלך, ועדיין הולך, קשה, ויש מהן שמנסות להרוג את ההתארגנות בעודה בראשיתה, בין היתר על ידי תופעות בזויות כמו כאשר הנהלה של חברה (מאחורי הקלעים, לא ישירות כמובן) מקימה ועד שנוח לה.

אבל יש גם חברות שמבינות שהתאגדות עובדים היא לאו דווקא דבר מאיים, אלא כזה שדווקא יכול לתרום לעסק. עובד טוב, שאין לו מה לחשוש למקום העבודה שלו, שמקבל תנאים נאותים ויחס טוב נהנה לקום בכל בוקר לעבודה, ליצור ולתרום למקום שנותן לו את כל אלה. עובד שבע רצון הוא עובד פורה יותר, מה שיכול להשפיע מאוד לטובה על השורה התחתונה – ההכנסות והרווח.

המגמה היא חיובית, אבל זה לא מספיק. תשע"ו צריכה לעמוד בסימן האצת מגמת ההתארגנות, בתקווה שיותר עובדים יעמדו על מה שמגיע להם – למען מקום העבודה ובעיקר למען עצמם. שהרי אם העובדים לא ידאגו לעצמם, באמצעות הארגונים – מי ידאג להם?

עוד ועוד ועדים והתארגנויות ביותר ויותר חברות זה דבר טוב להיי-טק הישראלי. מן הראוי שגם החברות יבינו את זה וישתפו פעולה בנושא, למען העובדים, הענף כולו – וגם למען עצמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים