שר החינוך נפתלי בנט: "הירידה במספר הלומדים חמש יחידות במתמטיקה היא איום אסטרטגי על מדינת ישראל"

בכנס שנערך במשרד החינוך ובו הושקה התוכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה התייחס השר לסוגיית המחסור במורים למדעים, לכך שעקב המחסור במהנדסים התעשייה תקועה, וכמובן - איך הוא מתכוון לפתור את המצב

שר החינוך נפתלי בנט והנשיא לשעבר שמעון פרס. צילום: מרק ניימן, לע"מ

"האיום של לימודי מתמטיקה, והירידה המתמשכת במספר התלמידים הלומדים חמש יחידות מתמטיקה הוא איום אסטרטגי על מדינת ישראל ועתידה כאומת הסטארט-אפ, ולכן יש צורך בתוכנית לאומית לשינוי המצב". דברים אלו אמר הבוקר שר החינוך נפתלי בנט, בכנס שנערך במשרד החינוך ובו הושקה התוכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה.

באירוע השתתף הנשיא לשעבר שמעון פרס שיוביל יחד עם השר בנט ומנהלי חברות ההיי-טק את התוכנית אותה יזם השר מיד עם כניסתו לתפקיד. היעד המרכזי של התוכנית כפי שהשר הכריז הבוקר, "בתוך ארבע שנים מספר הלומדים חמש יחידות במתמטיקה יוכפל ל-18 אלף במקום 8,000 כעת", אמר. "הסיסמה חמש יחידות כבר לא סתם סיסמה או חזון, אלא מציאות. התוכנית מסתכלת על כלל אוכלוסיית ילדי ישראל. אני חושב על ילד מרהט או ילדה מערד שיש להם פוטנציאל להיות מהנדסים, הם רוצים ללמוד חמש יחידות אבל אין להם איפה ואף אחד לא מעודד אותם", אמר השר.

"לאומת הסטארט-אפ חסרים אלפי מהנדסים. זוהי אותה אומה שהמציאה את כיפת ברזל, את ה-Waze ועוד שורה של המצאות. מנהלי התעשיה אומרים לי בגלוי כי בגלל המחסור במהנדסים הם לא יכולים להתקדם", אמר בנט. "באמריקה הלכו להודו וסין. אנו לא רוצים ללכת לשם, יש לנו אפשרות לגייס את המהנדסים מבפנים, ממגזרים שעדיין לא הגענו אליהם, ולכן כולם צריכם להירתם, אם אלה ראשי התעשיה או המורים", אמר.

בנט הוסיף כי הוא מודע לכך שיש קולות בתוך המערכת שסבורים שאין צורך בתוכנית לאומית לחמש יחידות. "זה בדיוק תפקידה של הנהגה. לקבוע יעדים לאומיים ולממש אותם. ואני אומר לכם: תרשמו בפנקסים שלכם – תוך ארבע שנים מספר לומדי המתמטיקה יוכפל". השר אמר כי הוא מודע היטב לכך שלא כל התלמידים יכולים ללמוד חמש יחידות. "ההבדל בין ארבע לחמש יחידות הוא גדול, זו לא סתם עוד יחידה. נכון, זה דורש הרבה יותר מהתלמידים. התוכנית תגרום להעלאת הרמה בכל יתר היחידות. מי שיכול לעבור מארבע לחמש אנחנו נעודד אותו, מי שחזק בשלוש יחידות נעלה אותו לארבע, כלומר התוכנית אינה יוצרת אוכלוסיה אליטיסטית אלא מרימה את כולם כלפי מעלה. מתמטיקה היא עוגן לחשיבה אחרת מחוץ לקופסה וחשוב שכל הילדים יעשו זאת", אמר השר.

מבנה התוכנית

בסקרו את מבנה התוכנית שוגבשה יחד עם הנהלת המשרד, אנשי חינוך ובכירים בתעשיה, הועלו החידושים הבאים: לראשונה השנה יפתחו 100 מגמות לימוד חדשות לחמש יחידות מתמטיקה. בכל בית ספר תיכון שבו יהיו מעל שישה תלמידים, תפתח כיתה, בניגוד לעבר אז היה התקצוב לפי 15 ילדים בכיתה. השנה נוספו 15 אלף שעות הוראה ותגבור במתמטיקה, והמשמעות היא למידה בקבוצות קטנות. וכן יעשה מאמץ אדיר למנוע נשירה מחמש יחידות לארבע יחידות כפי שזה קורה לא פעם.

בנט התייחס לסוגיית המחסור במורים למדעים. הוא הצהיר כי בתוך ארבע שנים יוכפל מספר המורים המלמדים חמש יחידות מאלף ל-2,000 מורים. "אנו עוסקים בהשבחת ההוראה ובתמריצים לעידוד מורים", אמר השר. בתשובה לשאלת אנשים ומחשבים הוסיף השר כי "איננו יכולים להתחרות בשכר בחברות היי-טק, לשם יכולים לפנות בוגרי מדעים באקדמיה. אנו מציעים להם להירתם לחזון, לשליחות. ברמה הפרקטית נעלה את הרף של המתקבלים להוראת המתמטיקה, והתקציב העודף יופנה למשיכת מורים טובים".

השר הוסיף כי לראשונה סטודנטים שלומדים מתמטיקה לתואר ראשון, יקבלו מימון מלא של שכר הלימוד ומלגות קיום אם יתחייבו לעבוד בהוראה לפחות חמש שנים.
"הקמנו את מועדון החמש, שבו 20 מורים מצטיינים ילמדו 200 מורים חדשים בקהילה וכך תיווצר בנוסף גם גאוות יחידה", אמר השר. עם זאת, הוסיף, "התוכנית לא תוכל להצליח ללא הרתמות של התעשיה". לשם כך הוקם פורום ציבורי לאומי ללימודי מתמטיקה שבו ישבו בכירי התעשיה, מערכת החינוך, צה"ל, המגזר השלישי והמשרד. בנט הציב יעד גיוס של 500 אנשי היי-טק שירתמו למשימה להיות עוזרי הוראה וילמדו פעם בשבוע לצד המורים הקיימים".

בנט ציין כי ראשי האוניברסיטאות החזירו את הבונוסים לאלו שלומדים חמש יחידות וכל תלמיד כזה יזכה ב-30 נקודות בחישוב הקבלה לתואר. "אני עובד עם המוסדות האקדמיים כדי שיגדילו עוד יותר את הבונוס כי אני רואה בזה מפתח חשוב לעידוד תלמידים ללכת לחמש יחידות", אמר השר.

לבסוף עדכן בנט כי יועמק השת"פ עם חברות היי-טק, ביניהם אינטל (Intel), סאנדיסק (SanDisk), מיקרוסופט (Microsoft) ומארוול (Marvel). נציגיהם יקיימו מפגשים עם בתי הספר ויעבירו לתלמידים הרצאות בנושאים של עולם ההיי-טק.

לצד הכרזת התוכנית השיק המשרד קמפיין לעידוד מעבר לחמש יחידות בכיכובו של הנשיא לשעבר שמעון פרס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים