עלילות קרלי פיורינה כמנכ"לית HP – במוקד השיח הציבורי כמועמדת לנשיאות

לצד עובדת היותה האישה היחידה ומנהלת בכירה לשעבר, מתנגדי פיורינה טורחים לאזכר שוב ושוב את היותה אחראית לפיטורי עשרות אלפי עובדים - ואת פיטוריה שלה מ-HP

הכתר כבר לא יהיה שלה. קרלי פיורינה. צילום: גייג' סקידמור, מתוך ויקיפדיה

קרלי פיורינה, לשעבר מנכ"לית HP וכיום רצה למועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, אמנם לא נמצאת במקומות הראשונים בסקרים, אולם מושכת תשומת לב. כמה סיבות מביאות לכך: האחת היא עובדת היותה האישה היחידה במרוץ, לצד 16 גברים. השנייה היא היותה המועמדת היחידה עם ניסיון בניהול חברה גדולה, הנמנית על רשימת פורצ'ן 50 (Fortune 50). מנגד, הסיבה השלישית היא אחריותה לפיטורים המוניים – עובדה שיכולה לפגוע במסע הבחירות שלה.

פיורינה שימשה מנכ"לית HP בין השנים 1999-2005. באותה עת היא הייתה אחראית לפיטורי 30 אלף מעובדי החברה. בראיונות עיתונאיים – בעבר וגם בימים אלה – אמרה פיורינה כי הפיטורים היו הכרחיים כדי לשמור על החברה תחרותית, לצד הצורך לצמצם כפילויות לאחר המיזוג עם קומפאק (Compaq).

"אין דבר קשה יותר מלומר למישהו שאין לו יותר עבודה", אמרה. "אני מבינה למה מישהו שאיבד את מקום העבודה שלו יהיה מאוד מתוסכל וכועס". פיורינה הוסיפה כי המפוטרים "קיבלו את תוכניות הפיצויים הגדולות ביותר בתעשייה".

בימים האחרונים פיורינה עולה בסקרים, בין השאר בשל הופעתה בעימות הטלוויזיוני שנערך בין המועמדים הרפובליקנים. סיבה נוספת היא האופן בו ניצבה לאחר העימות מול המועמד המוביל, דונלד טראמפ, בכל הקשור להעלבות הסקסיסטיות שלו כלפי המנחה, מייגן קלי.

בגלל הפיטורים – לא ראויה להנהיג את ארצות הברית?

אלא שהבולטות לה זוכה פיורינה גרמה, כאמור, לעיסוק מחודש בכהונתה ב-HP. לצד אלה המחייבים אותה בשל התפקיד בו שימשה, יש מי שחושב כי דווקא עקב כך היא לא ראויה להנהיג את ארצות הברית.

הפיטורים שביצעה פיורינה בהיותה מנכ"לית HP מעלים חשש בקרב בכירים רפובליקנים לפיו היא תהיה חשופה לאותו סוג של ביקורת שחווה מיט רומני, המועמד לנשיאות מטעם המפלגה ב-2012. רומני כונה "חזיר קפיטליסטי" מאחר שקנה ארבע חברות בדרום קרוליינה, פיטר את עובדיהן ושלשל לכיסו רווחים עצומים.

פרשנים אמריקניים מזכירים כי פיורינה היא לא המועמדת היחידה ששמה נקשר לפיטורים: שורת הסיום של טראמפ בתוכנית הטלוויזיה שלו "המתמחה" הייתה "אתה מפוטר!" והוא התמודד עם שאלות על פיטורי עובדים בחלק מהמיזמים העסקיים שלו בעבר.

פיורינה, בת 60, הודחה מהנהלת HP ב-2005, אחרי שש שנים בראשות החברה, כשבארנקה סכום כולל של 102 מיליון דולר – שכר, פיצויים ומצנח זהב בסך 22 מיליון. היא החלימה מסרטן השד ובתה החורגת מתה ב-2009. הפיטורים שערכה ב-HP תרמו לחוסר הצלחתה ב-2010, כשניסתה להיבחר לסנאט מטעם מדינת קליפורניה – אך הובסה. בקמפיין הבחירות שלה היא ניסתה להדגיש את ניסיונה כאשת עסקים, אך יריבתה הדמוקרטית, ברברה בוקסר, ניגחה אותה על הקיצוצים הנרחבים ועל המיזוג הכושל עם קומפאק.

עם היכנסה לתפקיד מנכ"לית ענקית המחשוב, ביולי 1999, קיבלה פיורינה מהנהלת החברה "מנדט לשינוי קיצוני". משימתה הייתה "להמציא מחדש את HP על מנת להוביל בעידן האינטרנט." כהונתה שם זכתה לביקורת בשל כמה החלטות אסטרטגיות אומללות אותן קיבלה, מה שהביא לתוצאה כפולה: ירידה בשווי החברה ומורל נמוך של העובדים.

"המנהיגות שלה ב-HP הייתה אסון מוחלט לחברה", אמר פרופ' מייקל ביר מבית הספר לעסקים של הרווארד, שכתב ספר על החברה. "כאשר פיורינה לקחה את המושכות, החברה הייתה עם בעיות – אך לא הייתה במצוקה קשה", ציין.

ההחלטה לדחוף למיזוג בשווי 24 מיליארד דולר בין HP וקומפאק התמקדה בצורך והרצון במכירת מחשבים, שהפכו באותה העת להיות מוצר צריכה פחות יקר. הקמפיין לנשיאות של פיורינה חולק, כמובן, על התפיסה לפיה המיזוג נכשל. לגרסתה, מטרת העסקה הייתה לאחד בין קווי מוצרים שונים. "אנשים רבים פשוט לא מבינים את מהות המיזוג", אמרה שרה איזגור, סגנית מנהל הקמפיין. "HP הפכה בעקבות המיזוג לחברה המספקת פתרון מקצה לקצה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים