ה-NSA תחדל מלהשתמש ברישומי האזנות ומעקבים טלפוניים

ממשל אובמה החליט כי הסוכנות לביטחון לאומי תפסיק כבר בנובמבר הקרוב לבחון מיליוני רשומות של שיחות של אזרחי ארצות הברית

משמידים ראיות. NSA

הסוכנות לביטחון לאומי בארצות הברית, ה-NSA, תחדל מלהשתמש בנתונים אותם אספה על שיחות טלפון של אזרחים אמריקניים.

ממשל אובמה החליט כי הסוכנות לביטחון לאומי תפסיק בקרוב לבחון, ובסופו של דבר תשמיד, מיליוני רשומות של שיחות של אזרחי ארצות הברית. רשומות אלה נאספו במסגרת תוכנית מעקב, ספק תוכנית ריגול, שנויה במחלוקת. את התוכנית חשף אדוארד סנואודן, עובד קבלן לשעבר של הסוכנות. המועד בו ייפסק השימוש ברשומות הוא נובמבר השנה.

בעבר אישר בית משפט סודי האזנות אלה, תחת מעטה חשאיות. זאת, כאחת מהתולדות של פיגועי הטרור של ספטמבר 2001. אלא שסמכות ההיתר פגה בחודש מאי השנה, ובית המשפט האריך את ההיתר בעוד חצי שנה. באותו חודש פסק בית משפט אחר, לא סודי – בית משפט פדרלי לערעורים בארצות הברית, כי תוכנית הריגול האמריקנית, שאוספת באופן שיטתי תיעודי שיחות של מיליוני אמריקנים – היא לא חוקית. השופטים קבעו כי סעיף בחוק שמאפשר ל-FBI לאסוף רישומים עסקיים, לא יכול להתפרש ככזה המאפשר ל-NSA לאסוף כמות מדהימה של תיעודי שיחות. זאת, בניגוד לטענות של ממשלי בוש ואובמה.

הפסיקה הפעילה לחץ על הקונגרס האמריקני, להחליט במהירות אם לבטל את תוכנית המעקב למלחמה בטרור – או להחליפה.

ביוני השנה חוקק הקונגרס חוק, לפיו ייפסק איסוף הרשומות הללו. במקום זאת, נקבע בחוק, יותר ל-NSA לבקש רישומים אלה מחברות הטלפון, ככל שהדבר יידרש לטובת ביצוע חקירות הקשורות לטרור. בעקבות החוק הודיעו פקידי ממשל כי הם אינם בטוחים אם הם ימשיכו לעשות שימוש ברשומות שכבר נאספו, אשר בדרך כלל מאוחזרות למשך חמש שנים.

השבוע הודיע בהצהרה האדמירל מייקל רוג'רס, מנהל ה-NSA, כי הרשומות הללו לא ייבחנו כלל החל מה-29 בנובמבר, וכי הן תושמדנה, "מהר ככל הניתן". עוד נמסר בהצהרה כי לא ניתן להשמיד את הרשומות כעת, בשל העובדה שה-NSA נתבעת בגינן.

השנה גם התברר, כי כמה פקידים ב-NSA רצו בעבר להפסיק באופן חד-צדדי את איסוף הרשומות. זאת, כי הם היו מודאגים בהיבט הפרת זכויות האזרח שבפעולה, לצד העובדה שהם לא האמינו כי התכנית הייתה יעילה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים