שיא גיוסים להיי-טק הישראלי: 1.12 מיליארד דולר ברבעון השני

מדובר בעלייה של 12% לעומת הרבעון הקודם - כך על פי נתוני IVC-KMPG ● סקטור התוכנה רשם את הרבעון הטוב ביותר שלו ● עם זאת, חלה ירידה רבעונית בהשתתפות קרנות ההון-סיכון וההשקעות של הקרנות הישראליות עמדו על 10% בלבד

2015 - שנה בעלייה בהיי-טק הישראלי. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

ההיי-טק הישראלי שוב שובר שיאים: הגיוסים של החברות השונות עמדו ברבעון השני של 2015 על 1.12 מיליארד דולר, בסך הכול. מדובר בשבירה של השיא שנקבע ברבעון האחרון של 2014, שעמד על 1.11 מיליארד דולר, ובעלייה של 12% לעומת הרבעון הקודם, אז גויס סכום כולל של 997 מיליון. מספר החברות שגייסו ברבעון הנוכחי עומד על 197 – כך על פי נתונים של IVC-KMPG.

סקטור התוכנה הוביל את הגיוסים עם 487 מיליון דולר. מדובר ברבעון החזק ביותר של סקטור זה. ההשקעות בסקטורים אינטרנט ומדעי החיים, שהובילו ברבעון הקודם, ירדו ברבעון השני ותפסו נתחים של 21% ו-13% מכלל ההשקעות, בהתאמה.

גם במחצית הראשונה של השנה רשם הענף עליות: 342 חברות היי-טק ישראליות גייסו במהלכו סכום כולל של 2.1 מיליארד דולר, בהשוואה ל-1.6 מיליארד שגויסו על ידי 334 חברות במחצית הראשונה של 2014. סבב הגיוס הממוצע הסתכם בששת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית ב-6.2 מיליון דולר לעומת 4.8 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד.

העסקות מבוססות ההון-סיכון: ירידה ברבעון, עלייה במחצית

עם זאת, במהלך הרבעון חלה ירידה בהשקעות בהשתתפות קרנות הון-סיכון: אלה עמדו על 44% בלבד ומשקפות ירידה תלולה מממוצע רבעוני של 75% בשש השנים האחרונות. השקעות קרנות ההון-סיכון הישראליות קטנו ל-10% בלבד מסך הגיוסים.

בסך הכול, בוצעו במהלך הרבעון 99 עסקות בהן הייתה מעורבת לפחות קרן הון-סיכון אחת. הסכום המצטבר שלהן עמד על 486 מיליון דולר. הסכום היה נמוך ב-42% מ-838 מיליון דולר שגויסו ב-92 עסקות מגובות הון-סיכון ברבעון הקודם וב-9% מ-533 מיליון שהושקעו ב-107 חברות ברבעון המקביל ב-2014.

הסבב הממוצע של עסקה מגובת הון-סיכון צנח ל-4.9 מיליון דולר, משיא של 9.1 מיליון דולר ברבעון הקודם. עם זאת, הוא דומה לממוצע ברבעון השני של 2014, שעמד על חמישה מיליון דולר.

לעומת הרבעון השני, במחצית הראשונה של השנה נרשמה עלייה בהשקעות בעסקות המגובות הון-סיכון: במהלך תקופה זו התבצעו 191 עסקות כאלה, שהסתכמו ב-1.3 מיליארד דולר או 63% מסך ההשקעות בתקופה. מדובר בעלייה של 33% בהשוואה למיליארד דולר (62% מסך ההשקעות) שהושקעו ב-183 עסקות במחצית הראשונה של 2014.

באשר לקרנות הישראליות, אלה השקיעו ברבעון 117 מיליון דולר בחברות ההיי-טק כחול לבן – כאמור, רק 10% מסך הגיוסים בתקופה. הסכום מהווה ירידה של 35% מ-180 מיליון דולר (18% מסך ההשקעות) ברבעון הראשון של 2015 וקיטון של 23% בהשוואה ל-152 מיליון דולר (16% מסך ההשקעות).

ההשקעות הראשונות של הקרנות הישראליות עלו במעט ברבעון והסתכמו ב-38%, בהשוואה ל-31% ברבעון הקודם ול-35% בתקופה המקבילה ב-2014.

עופר סלע, שותף היי-טק ב-KPMG סומך חייקין, אמר כי "המקור של יותר ממחצית מסך ההשקעות ברבעון הנוכחי ומתחילת השנה הוא בעסקות גדולות, בהן חברות שגייסו יותר מ-20 מיליון דולר כל אחת. סך החברות הנמצאות בשלבי צמיחה ממשיך לגדול מרבעון לרבעון – דבר המשקף את חוסן האקו-סיסטם הישראלי בתחום ההון-סיכון ואת הסבלנות שמגלים המשקיעים, המאפשרים לחברות הפורטפוליו להשלים Home Run ולהפוך לחברות חד קרן (Unicorns) משמעותיות ובוגרות".

עוד עולה מהסקר שקרנות פרייבט אקוויטי זרות ומשקיעים תאגידיים היו אחראים על קרוב ל-43% מסך ההשקעות ברבעון המדווח, עם 477 מיליון דולר.

"חלק ניכר מהגיוסים – שתי עסקות ענק"

קובי שימנה, מנכ"ל IVC, הסביר כי "אפשר לייחס חלק ניכר מהעלייה בהיקף הגיוסים ברבעון השני לשתי עסקות ענק בהן השקיעו קרנות פרייבט אקוויטי בחברות בשלבי צמיחה מתקדמים. במקביל, הניתוח שערכנו על פרופיל המשקיעים מראה כי חלה עלייה במספר קרנות הפרייבט אקוויטי הזרות שמשקיעות בחברות ישראליות בצורה ישירה, דהיינו בעסקות בהן ההון המושקע מגיע ישירות לקופת החברה ולא רק לבעלי המניות הקיימים".

שימנה סבור שכניסת משקיעי פרייבט אקוויטי לחברות בצמיחה היא עוד סממן להתבגרות והתפתחות תעשיית ההיי-טק וההון-סיכון הישראלית. "על מנת להצעיד את הענף קדימה ולראות בהקמתן של חברות גדולות ובוגרות, יש מקום לא רק להשקעות של קרנות הון-סיכון אלא של מגוון רחב של משקיעים, שיכולים לתמוך בשלבים שונים בחיי החברה".

סלע ציין כי "משקיעים מהמזרח הרחוק מגדילים את השקעותיהם בחברות ישראליות בצמיחה ומגדילים בכך את ההון שמאפשר לחברות אלה להרחיב את פעילותן בצורה משמעותית. התמחור של החברות הישראליות מסתמן כשפוי והגיוני יותר מאשר זה שניתן לחברות בעמק הסיליקון – דבר שהופך את ישראל לאטרקטיבית יותר הן להשקעות והן לרכישות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים