אורן ברט, תע"ש: "מתקפת סייבר יכולה להביא להתרסקות מטוס – וזה רגע מכונן"

"סייבר כבר לא משבש רק מחשבים אלא הוא יכול לשבש גם מערכות לשיגור טילים על ידי שינוי דפוס הפעילות של המחשב, כך שאיש לא ידע", אמר ברט, ראש המינהל העוסק בתחום בתעשייה הצבאית

אורן ברט, ראש מינהל סייבר בתעשייה הצבאית. צילום: קובי קנטור

"אנחנו מצויים בשיאה של מציאות חדשה, שהדבר המרכזי בה הוא התלות הכמעט מוחלטת שלנו בטכנולוגיה. מתקפות סייבר יכולות להביא לשבירת ברזלים ולגרום, למשל, להתרסקות מטוס, וזהו רגע מכונן בעולם הסייבר", כך אמר אורן ברט, ראש מינהל סייבר בתעשייה הצבאית.

ברט דיבר בכנס C5I של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות מומחים ובהנחיית פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ותא"ל (מיל') ארנון זו-ארץ, הקשר"ר לשעבר ויו"ר הכנס.

לדברי ברט, "למילה סייבר יש משמעות אחרת. קולין פאואל, שהיה מזכיר המדינה של ארצות הברית, אמר שהדרך הנכונה לטפל בסייבר היא להבין את התמונה הכוללת בכל רגע נתון ולהיות בעל יכולת להגיב על פי זה".

"הסייבר שינה את הדרך בה גורמים שונים תוקפים", אמר ברט. "עם זאת, היעד, המטרה הסופית שלהם, מעולם לא השתנתה: נזק הרס והרג". הוא ציין כי "עד לחשיפת פרשת סטקסנט (Stuxnt), ההתייחסות לסייבר הייתה כאל מלחמת מחשבים המבוססת על החדרה למערכות המידע של תולעים ורכיבים אחרים. אבל כיום אנחנו בעידן חדש, מדאיג מאוד וקריטי: סייבר כבר לא משבש רק מחשבים אלא הוא יכול לשבש גם מערכות לשיגור טילים על ידי שינוי דפוס הפעילות של המחשב, כך שאיש לא ידע".

בהמשך הוא הציג תרחיש של חדירה למערכות מחשב של מטוסים על ידי התקנת רכיבים עוינים בזמן הייצור שלהם. "הדבר נעשה על ידי גיוס אנשים מתאימים, בעיקר מאלה שעוסקים בייצור המטוס, וההחדרה הזאת תגרום לכך שכל המערכות יתנו חיווי שהכול בסדר, אולם רכיב אחד מסוים ידע להתנהג אחרת בזמן מוגדר מראש ויגרום להתרסקות המטוס", לדבריו.

ד"ר עמוס שחר, מנהל תחום GIS בסיסטמטיקס. צילום: קובי קנטור

ד"ר עמוס שחר, מנהל תחום GIS בסיסטמטיקס. צילום: קובי קנטור

"הדרך להתגונן מפני מצבים כאלה היא להבין היטב מה עושה מערכת המטרה, כיצד היא פועלת, ולהגן עליה באמצעות הכלים הקיימים", אמר ברט. "לזה התכוון פאואל: לראות את התמונה הכוללת ולא להגן על דברים נקודתיים. תע"ש היא אחת החברות המובילות בעולם שמטפלת בתחומים אלה ובכך יוצרת עליונות מסוימת על ההאקרים, עקב העובדה שאנשיה מכירים היטב את המערכות שהם רוצים להגן עליהן – טוב יותר מאותם האקרים".

שילוב תלת מימד בשדה הקרב

דובר נוסף בכנס היה ד"ר עמוס שחר, מנהל תחום GIS בסיסטמטיקס. הוא דיבר על השילוב של תלת מימד במערכות מבצעיות מבוססות GIS בשדה הקרב.

"העולם עובר לתלת מימד כי הוא מאפשר הצגה טובה יותר של המציאות", אמר ד"ר שחר. "כיום, יותר מתמיד, התלת מימד הוא רכיב חיוני גם בשדה הקרב, למשל בלחימה בשטח בנוי".

"מערכות תלת מימד מספקות מידע מעובד ומדויק יותר לכלים שעומדים לרשות המפקד", ציין. "הכלים האלה יעילים מאוד, במיוחד במבצעים שבהם מבצעים פעולות תקיפה 'כירורגיות', שדורשות מודיעין מיידי ומדויק על שטח קטן בשעות ספציפיים".

הוא הדגיש כי התלת מימד הוא הרבה יותר מלראות את הדברים טוב יותר מאשר בדו מימד. "כשאדם רואה משהו, גם אם אנחנו מספקים לו כלים טובים לראות אותו – טוב יותר זה לא מספיק, כי יש את השלב הקריטי של ניתוח המידע", אמר. " הראייה לא מספיקה, צריך גם ניתוח".

ד"ר שחר הוסיף כי "הניתוח נמצא באחריות המוח והטכנולוגיה של ימינו מסייעת לו לנתח מהר יותר וטוב יותר את המידע. אין סיבה לא ליישם זאת גם במערכות צבאיות".

"אין ספק שבעתיד הנראה לעין, עולם התלת מימד יתמוך גם בענן, מאחר שחלק גדול מהיישומים הם אפליקציות רשת, שניתנות להפעלה טובה יותר בעזרתו", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים