סא"ל סהר דולב, אט"ל: "במקום לשנות את ה-ERP – נשנה את התנהגות צה"ל"

"הצבא ישתנה לפי המוצר של סאפ; זו החלטה מהפכנית אבל ברורה, כי אחרת לא נפיק את התועלות מהמערכת", אמר סא"ל דולב, ראש מחלקת התקשוב באט"ל ● הוא התייחס לפרויקט ה-ERP הכלל צה"לי הענק שנחשף באנשים ומחשבים

סא"ל סהר דולב, ראש מחלקת התקשוב באט"ל. צילום: קובי קנטור

"הטמעת פרויקט ERP היא שינוי מהותי בארגון. בעבר, בוצעו בצה"ל הטמעות של מוצרי מדף, כאשר ההתאמות עיכבו אותן. כעת, אנחנו הולכים לתוכנית בה פונקצית המשימה תהיה לשנות את הארגון לפי המוצר של סאפ (SAP). זו החלטה מהפכנית – אבל ברורה, אחרת לא נפיק את התועלות מהמערכת", כך אמר סא"ל סהר דולב, ראש מחלקת התקשוב באט"ל (אגף טכנולוגיות ולוגיסטיקה).

סא"ל דולב דיבר בכנס התקשוב הצבאי C5I שנערך אתמול (ב'), בהפקת אנשים ומחשבים, במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה. הנחו את האירוע פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ותא"ל (מיל') ארנון זו-ארץ, יו"ר הכנס ולשעבר קצין קשר ותקשוב ראשי.

בדבריו התייחס דולב לידיעה שפורסמה בלעדית באנשים ומחשבים לפיה הצבא יוצא, שוב, לפרויקט ERP כלל צה"לי. משרד הביטחון חתם באחרונה עם ענקית היישומים הגרמנית על הסכם רישוי חמש שנתי של מערכת ERP לזרועות צה"ל השונות וליחידות המשרד, בסך 22 מיליון דולר. ההסכם מממש החלטה שנתקבלה על ידי הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (מיל') בני גנץ, לבניית פלטפורמת ERP אחודה. היקף הפרויקט הכולל עומד על מאות רבות של מיליוני שקלים וקיימות הערכות שהוא יגיע בסופו של דבר למיליארד שקלים. למרות מחירה, המערכת צפויה להניב לצבא חיסכון של עשרות רבות של מיליוני שקלים. בעשור הקודם החל הצבא בהקמת מערכת ERP כוללת, ביטל אותה ולאחר מכן יצא שוב לפרויקט מעין זה.

צמצום הסרבול בתהליכים

"לוגיסטיקה צבאית", הגדיר סא"ל דולב, "היא האומנות המעשית של הנעת הגייסות וקיום יכולותיהם החומריות". הוא ציין כי הלוגיסטיקה בצה"ל מורכבת מאספקה, שירותי רפואה – לרבות פינוי נפגעים ותברואה, אחזקה, הובלה, פיקוח תנועות, הנדסה כללית ושירותים מנהלתיים אחרים, כגון תמיכת לחימה, או במילים אחרות כל מה שהוא לא ניהול כוח אדם ופיננסים.

"אחד האתגרים המרכזיים של אט"ל הוא ראייה שלמה של תהליכים לוגיסטיים. נוצר בליל של מערכות לוגיסטיות בשפות שונות, מה שמביא להרבה מאוד נתונים שגויים ולתמונת מצב לא אינטגרטיבית. יש קושי לייצר תמונת מצב עדכנית", אמר.

אתגר נוסף עליו עמד סא"ל דולב נובע מהעובדה שאנשי אט"ל מפעילים מערכות שונות בשגרה ובחירום. עוד הוא ציין את הקושי הנובע מהפער שבין התכנון לשליטה בפועל ואת הצורך לשלוט בפרטים שחלקם נעים. סא"ל דולב הוסיף כי "תחום האוטומציה והניידות גם הוא מהווה קושי, שכן חלק גדול מהתהליכים הלוגיסטיים נעשה ידנית – מה שמקשה על ביצוע יעיל. תחום הניידות בעייתי, כי אנחנו תלויים במערכות נייחות". הוא ציין ש-"כפועל יוצא מכל הקשיים, התהליכים מסורבלים והמידע הנדרש לתפקוד טוב ויעיל יותר לא שקוף ונמצא בחוסר זמינות".

"המענה לכך הוא הפיתוח של תפיסת אט"ל את ה-IT, בהתבסס על שלוש רגליים: שליטה ובקרה – שו"ב על הכוחות הלוחמים, מה הם צריכים, מתי ואיפה; מערכות ניהול מבצעי שנותנות מענה של 'איך' ל-'מה' ולאספקה לכוחות הלוחמים; ומערכות תכנון, שנותנות את הצד האנליטי. אנחנו מספקים ללוחמים תחזית צריכה, למשל מה ישפיע על תמרון זה או אחר, ומנגד, כיצד זה משפיע עלינו, בהרכשה", אמר. לדבריו, "תפיסה זו היא מרכזית וכל מערכות המידע באט"ל ייבנו על פיה".

לדברי סא"ל דולב, מהפכת התקשוב באט"ל יוצרת מצב בו השליטה הלוגיסטית היא במרכז, והיא "עטופה" במגמות-על טכנולוגיות: מערכת ERP כלל צה"לית; צה"ל רשתי; התמודדות עם איומי הסייבר; ומעבר מאוסף מרכזים משבירים למרכז אספקה אחד.

"הרכיבים העיקריים במהפכת ה-ERP הם: התאמת המוצר – שינוי בתהליכים, יישום ופיתוח ואינטגרציה; היערכות ארגונית – מעורבות מפקדים, אפשור השינוי הארגוני ובקרות; הטמעה – הדרכה, חניכה ותמיכה, דבר קריטי לאחר העלייה לאוויר; ותשתיות וטכנולוגיות – חומרה, הסבות רכיבים נלווים וממשקים", אמר סא"ל דולב.

"פרויקט ERP – ארגוני ולא טכנולוגי"

"לפרויקט ERP יש מאפיינים ייחודיים", ציין סא"ל דולב. "זה פרויקט ארגוני ולא פרויקט טכנולוגי. נדרשת שותפות מלאה ואינטנסיבית של המשתמש, המצריכה תקורות. זהו שינוי ארגוני מהמעלה הראשונה: הארגון נדרש לבחון את התהליכים העסקיים וזה מהווה הזדמנות לשיפור תהליכי עבודה מחד, לצד הצורך לטפל בנטרול ההתנגדות המתעוררת של המשתמשים מאידך. נדרש לערוך מינימום של שינויים במוצר המדף ולבצע התאמה של הארגון לתהליכים המוצעים בו. מדובר בפרויקט בעל השקעה ראשונית גבוהה, שמצריך ליווי מקצועי והישענות על התעשייה".

"אנחנו מדברים על תוכנית רב שנתית, של שו"ב ו-ERP", אמר סא"ל דולב. "האתגר המרכזי בתוכנית הוא הצורך לסנכרן את כלל גורמי צה"ל, לצד סנכרון מול משרד הביטחון, שגם לו יש ERP. יש להתגבר על הקושי שבו תהליכים לוגיסטיים מתחילים בצה"ל ונגמרים באזרחות – ולהפך".

"פרויקט ERP הוא שינוי מהותי", סיכם סא"ל דולב. "המשימה, כאמור, תהיה לשנות את הארגון לפי המוצר של סאפ. זו החלטה מהפכנית אבל נכון לעשותה משום שכך תיווצר מערכת אחת לניהול ולשליטה. נייצר אמינות בשל יצירת שפה צה"לית משותפת אחת ועם יותר שקיפות באופן רב זרועי. נקבל יעילות בשל תמונת מצב אינטגרטיבית אחת בזמן אמת והבאה לזמינות של הנתונים. בכך נביא לטיוב קבלת ההחלטות בצורה מושכלת, עם BI ואנליטיקה. כמו כן, תצומצם השונות בתהליכים לסטנדרט ארגוני ויצומצמו הממשקים. בסוף, נקבל גמישות, ניידות ועצמאות לוגיסטית – עם רציפות תפקודית. נעבור לראייה תהליכית אחת".

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. בושה

    כבר 20 שנה מנסים להסיר תקן אלוף משנה למחלקה הזאת ולא מצליחים בושה

  2. לא יאומן

    הבנאדם לא מבין כלום פשוט כלום בתחום ה ERP. ממש אפשר להתאים את כל צה"ל ל SAP. אין לו מושג והוא פספס את כל הגישה של האופציות לקסטם את ה SAP. כל הפרוייקטים שלוקחים ERP ונילה ומנסים להתאים את הארגון - נכשלים!!! ועוד בצה"ל, שיהיה בהצלחה. עוד פרויקט כזה ואבדנו. אפשר להסתכל גם באמ"ן, אותו ביזיון. עם קבלות.

  3. אייל

    אחד המצחיקים. מנסים לעשות את זה כבר יותר מעשור ולא רואים את הסוף.

  4. X

    1. "היקף הפרויקט הכולל עומד על מאות רבות של מיליוני שקלים... ...המערכת צפויה להניב לצבא חיסכון של עשרות רבות של מיליוני שקלים" מקווה שזו טעות דפוס! 2. כדאי לקרוא שוב את הסיפור התנכי על מגדל בבל! 3. המערכת צפויה לסרבל בפלונטרים מטורפים עבור תועלות אפסיות. 4. כדאי מאוד שהמפקדים הבכירים ישתמשו זמן משבר בשכל ישר וניתוחים AD-HOC של "שפיצים" ולא ע"י "טיוב קבלת ההחלטות בצורה מושכלת, עם BI ואנליטיקה" - סיסמא ריקה מתוכן. 5. מצד שני, הפרויקט יתקע ע"י בכירים שיבינו מהר מאוד שכלי זה יציף מיד את כל הבלופים בתקציב הביטחון.

אירועים קרובים