חוקרים משחזרים יצירות ארכיאולוגיות בתלת ממד

לאחר שהזדעזעו מהרס היצירות העתיקות בעירק ובנפאל, פנו החוקרים לציבור בבקשה לקבל תמונות של הפריטים הללו ● הם הופכים את כולן, באמצעות תוכנה, לעצם תלת ממדי יחיד

אחת היצירות ששוחזרו במסגרת פרויקט מוסול

חוקרים החלו לשחזר שרידים ארכיאולוגיים יקרי ערך שהושמדו במהלך המלחמות בעירק ורעידת האדמה בנפאל – בטכנולוגיית תלת ממד. הם עושים זאת על סמך תצלומים של גולשים מרחבי העולם.

הדוקטורנטים צ'אנס קוגנור ומתיו וינסנט מפרויקט ITN-DCH  (ר"ת Initial Training Network for Digital Cultural Heritage), שמופעל במימון של האיחוד האירופי, עושים שימוש בטכנולוגיה המכונה פוטו-גרמטריה (Photogrammetry). הטכנולוגיה הזו מאפשרת להפוך, באמצעות תוכנה, תמונות דו ממדיות מרובות לעצם תלת ממדי יחיד.

וינסנט סיפר כי "הזדעזענו מההרס (בעירק ובנפאל) וחשבנו להסתייע במיקור-המונים כדי לשחזר את הפריטים באמצעות תמונות מהציבור הרחב, בטכנולוגיה של פוטו-גרמטריה. זו טכנולוגיה שימושית מאוד, שמסייעת ליצור מודלים תלת ממדיים באמצעות תמונות שצולמו במצלמות דיגיטליות רגילות".

השניים הניחו שאם יוכלו להשיג מספיק תמונות דו ממדיות, הם יוכלו לשחזר את השרידים הארכיאולוגיים ביקום הדיגיטלי. לשם כך הם הכריזו על "פרויקט מוסול" והזמינו אנשים שביקרו בעיר העירקית שבה שכן המוזיאון שהשמידו המורדים לשלוח תמונות שצילמו במקום.  מתנדבים סייעו למיין את התמונות שהתקבלו ומומחים הרכיבו מהן מודלים תלת ממדיים של הפריטים שהושמדו.

עד כה נשלחו לצוות הפרויקט כ-700 תמונות, ו-543 מתוכן היו של פריטים ממוסול. בגלריה שבאתר מופיעים לפי שעה 15 שחזורים תלת ממדיים, אותם הכינו תשעה מתנדבים.

"אנשים רבים מבקשים להצטרף לפרויקט וללמוד כיצד לשחזר פריטים בטכנולוגיה של פוטו-גרמטריה", אמר וינסנט. לדבריו, האתגר העיקרי שעמו הוא מתמודד כרגע הוא למצוא די זמן שיוכל להקדיש לפרויקט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים