העולם הפיננסי – לא כמו שהיכרתם

מרשת חברתית פיננסית ועד אפליקציה שפונה לאלה בינינו שאין להם סבלנות לחכות בבתי עסק, עולם הפינטק בישראל הולך ומתפתח ● תחרות שהתקיימה אתמול (א') בירושלים אפשרה "להציץ" לכמה חברות מעניינות בתחום

AltaLab מחפשים אתכם. אילוסטרציה: BigStock

גל האירועים ממשיך לשטוף את עולם הסטארט-אפים בישראל, ואתמול (א') נערכה תחרות שהתמקדה בחברות בתחום הפינטק, כאלה שפונות לעולם הפיננסי. אלה הציגו באולם ימק"א בירושלים את מרכולתן.

מדובר בגרסה מקומית לתחרות הבינלאומית Citi Mobile Challenge של תאגיד הבנקאות Citi, שמשתתפות בה חברות שמפתחות אפליקציות פיננסיות לעולם המובייל. בתחרות הישראלית השתתפו 20 חברות, מבין מאות בכל העולם, והיא הראשונה מארבע תחרויות שנערכות בארבע ערי בירה. משום כך, זהות החברה הזוכה תיחשף רק בחודש הבא.

בחרתי לחשוף בפניכם כמה מבין החברות הללו. אחת מהן היא Sling. החברה פיתחה ארנק דיגיטלי ייעודי לעוסקים זעירים שמאפשר לקבל תשלום מזומן דרך הסמארטפון. כך תוכלו לשלם לשרברב או למורה הפרטי של הילד גם אם נתקעתם בלי מזומנים.

Novirich פיתחה אפליקציה שמסייעת למשתמש לנהל את המזומנים שלו, מלמדת אותו לחסוך ומסייעת לו להתנהל צרכנית-פיננסית בצורה נכונה. הוא יכול לתעד בה בקלות על מה הוא הוציא כסף מזומן – על דברים חיוניים יותר או פחות.

BzBuzz פיתחה לקונים חסרי הסבלנות שבינינו אפליקציה שמאפשר לנו לראות כמה זמן יהיה עלינו לחכות בתור בבית עסק, ובמיוחד בבתי קפה ומסעדות, בכל רגע נתון. היא מתבססת על נתוני סליקת כרטיסי האשראי בהם.

תחרות הסטארט-אפים הפיננסיים בירושלים, אתמול (א'). צילום: סיון פרג'

תחרות הסטארט-אפים הפיננסיים בירושלים, אתמול (א'). צילום: סיון פרג'

Hopon, אחת היותר מוכרות מבין החברות שמשתתפות בתחרות, פיתחה יישום שמאפשר תשלום בתחבורה הציבורית דרך הסמארטפון – בצורה אוטומטית. האפליקציה מתחברת למשדר מיוחד באוטובוס או ברכבת ומזהה מיד באיזה קו מדובר. התשלום מבוצע בצורה חד פעמית או דרך הרב קו – לבחירת המשתמש. אין צורך במגע עם הנהג. יצוין כי משרד התחבורה אישר את השימוש באפליקציה בתחבורה הציבורית והחברה כבר החלה בפיילוטים עם חברות בתחום, בהן דן וקווים.

Rewire – בכל שנה מעבירים מהגרי עבודה חמישה מיליארד דולר מהמדינה בה הם נמצאים ברחבי העולם לארץ המוצא שלהם. מכיוון שרובם מתנהלים ללא חשבון בנק, הם מחויבים לעשות זאת דרך ספקים צד ג'. אף על פי שמדובר בהעברות של סכומים קטנים יחסית, החברות בדרך כלל גובות מהם עמלה גבוהה – של 8% בממוצע, בין היתר בגלל המרות המטבעות. Rewire בנתה מערכת שלדבריה יודעת לייעל את התהליך ומביאה להורדה של 60% בעלות.

Send Gift היא אפליקציה שמאפשרת לשלוח כרטיסי מתנה ישירות לסמארטפון בליווי ברכה אישית מעוצבת, תמונה או סרטון וידיאו. מקבל המתנה מציג את הכרטיס בקופה של החנות הרלוונטית והקנייה תבוצע לאחר שהכרטיס ייסרק ויאושר במערכת. כמו כן, יוכל מקבל המתנה להעביר את הכרטיס לצד שלישי. עם זאת, יצוין כי השימוש בכרטיס הוא חד פעמי.

PayBox היא רשת תשלומים חברתית שמאפשרת למשתמשים לאסוף ולנהל כסף עם קבוצות וחברים באמצעות הטלפונים החכמים. בחברה מבטיחים כי הכול נעשה תוך שמירה על סטנדרטים מחמירים של אבטחת מידע. PayBox מאפשרת לפתוח קבוצות תשלום ולאסוף כסף למגוון צרכים – מארגון אירועים חברתיים דרך רכישת מתנות משותפות ועד לאיסוף כסף לוועד ההורים. כמו כן, היא מאפשרת למשתמשים להעביר כסף לחברים ולמכרים שלהם.

מימין: ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, וג'ים קולס, מנכ"ל אירופה, המזרח התיכון ואפריקה ב-Citi. צילום: חנן בר אסולין

מימין: ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, וג'ים קולס, מנכ"ל אירופה, המזרח התיכון ואפריקה ב-Citi. צילום: חנן בר אסולין

התחרות הישראלית התקיימה בשיתוף בנק הפועלים כשותף בכיר ובאירוחה של עיריית ירושלים. כמו כן, שותפים בה אאורקראוד, לול ונצ'רס, איגוד התעשיות הטכנולוגיות בישראל, קלרנה, השגרירות הבריטית ו-UK Israel Tech Hub. בין המשתתפים באירוע ניתן היה למצוא את ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים; הת'ר קוקס, מנהלת הבנקאות הדיגיטלית ללקוחות קמעוניים ב-Citi; חיים שני, ממייסדי קרן IGP ולשעבר מנכ"ל משרד האוצר; רון וקסלר, משנה למנכ"ל והממונה על חטיבת האסטרטגיה בבנק הפועלים; חורחה רואיז, מנכ"ל תוכנית האקסלרציה של Citi העולמית; וניל קורני, מנכ"ל Citi ישראל.

ג'ים קולס, מנכ"ל אירופה, המזרח התיכון ואפריקה ב-Citi, ציין את המרכז של הבנק בישראל, שהוקם בגלל החדשנות והשוק המקומי. הוא אמר כי "אקסלרטור הפינטק שלנו, שעוזר ליזמים לפתח טכנולוגיות בעולם זה, הוא מהראשונים בסוגו בישראל. עכשיו אנחנו מביאים את המודל הזה גם למקומות אחרים בעולם".

נקודת מבט

התחרות שארגן Citi היא עדות נוספת לחשיבות שמייחסים בחברות בינלאומיות לראש הטכנולוגי הישראלי ולמה שהוא ממציא. פיתוחים שיוצאים מישראל באים לפתור בעיות אוניברסליות. החברות בארץ מתמחות בפיתוחים מהירים ויעילים.

יתרון נוסף של חברות ישראליות הוא שהערכות השווי שלהן בפני משקיעים הן ריאליות, בניגוד לעמק הסיליקון, שמוצף בחברות עם תמחור גבוה, כזה שהופך אותן לא אטרקטיביות להשקעה.

האתגר האמיתי הוא לייצר חברות לטווח ארוך, שייצרו ערך אמיתי ויהוו עוגן חזק לתעשייה הישראלית – בתחום הפינטק ובכלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים