מחקר: המסחר במובייל בישראל יגדל בשנתיים הקרובות ב-168%
היקף הרכישות בארץ מהמובייל עתיד להגיע ב-2016 ל-181 מיליון דולר ● 52% מהישראלים ערכו בשנה החולפת קניות באמצעות המכשירים החכמים - 1% פחות מהנתון הכלל עולמי
המסחר במובייל ממשיך לעלות: מחקר חדש, שבוצע על ידי חברת מחקרי השוק Ipsos עבור PayPal, מעלה כי הוא צפוי לנסוק בישראל עד 2016 ב-168%, ל-181 מיליון דולר.
המחקר נערך בקרב יותר מ-17,500 צרכנים ב-22 מדינות. על פי הממצאים, היקף הרכישות במובייל קטן כרגע ועומד על 14% מסך ההוצאות העולמיות על מסחר מקוון (9% באמצעות סמארטפונים ו-5% – באמצעות טאבלטים), אך התחזיות צופות גידול משמעותי בשנים הבאות. היקף המסחר במובייל ברחבי העולם צומח בקצב של קרוב לפי שלושה וצפוי להגיע בשנה הבאה ל-42% לעומת 13% ב-2013.
33% מהנסקרים בעולם דיווחו שביצעו בשנה החולפת רכישה מהסמארטפון ו-20% השיבו שעשו זאת מהטאבלט. העלייה ברכישות במובייל היא תוצאה של הרגלי השימוש של מבוגרים וצעירים. כ-59% מהקונים באמצעות הסמארטפון הם בני 18-34 לעומת 44% מכלל הקונים המקוונים.
בישראל, 37% מהצרכנים ערכו ב-2014 קניות דרך הטלפון החכם ו-15% דרך מחשב הלוח, מתוכם 51% הם בגילאי 18-30. השימושים העיקריים של לקוחות ישראליים פוטנציאליים בסמארטפון הם חיפוש מידע אודות מוצרים (54%); איתור מידע על חנות או עסק (53%); השוואת מחירים תוך כדי עריכת קניות בחנות (37%); קריאת ביקורות של לקוחות או משתמשים (29%); והורדת אפליקציה מעסקים בהם היו רוצים לערוך קניות (27%).
כשנשאלו אילו פעולות ברצונם לבצע מהסמארטפון ענו הצרכנים הישראליים: להזמין מראש – למשל, קפה או אוכל – דרך אפליקציה או דפדפן (24%); לשלם בקופה באמצעות טכנולוגיית NFC, כלומר: מגע בין הסמארטפון לקופה (19%); להשתמש באפליקציה בכדי לקנות או לשלם בחנות (17%); להשוות מחירים תוך עריכת קניות בחנות (15%); ולרכוש מהסמארטפון בזמן שהם בבית או בעבודה (14%).
עוד עולה מהנתונים כי 36% מהקונים הישראליים באמצעות הסמארטפון או הטאבלט מעדיפים לבצע את קנייתם באמצעות אפליקציה ייעודית לעומת הדפדפן – נתון נמוך מהממוצע העולמי, שעומד על 47%. הסיבות העיקריות לכך הן נוחות, מהירות והעובדה שתשלום באמצעות אפליקציה מייתר את הצורך לשאת ארנק בתיק.
המחקר אף עסק במחסומים למסחר מהמובייל. 39% מהנסקרים השיבו כי הם מעדיפים לרכוש באופן מקוון ממכשירים אחרים (לפטופ או מחשב שולחני) ו-34% השיבו שהצג של הסמארטפון קטן להם מדי.
לפי הנתונים, PayPal הוא אמצעי התשלום המועדף ברכישות במובייל ב-14 מתוך 22 המדינות שנסקרו. הבולטת בכך היא איטליה עם 81%. ישראל נמצאת במקום השביעי עם 66%.
אפי דהן, מנהל אזורי ישראל ואפריקה בחברה, אמר כי "אנחנו ניצבים על סף פריצת דרך בעידן הנייד ועדים לצמיחה של קניות במובייל מפחות מ-1% מנפח התשלומים אצלנו ב-2010 ליותר מ-20% ב-2014".
לדעת הסטודנטים שלי לא רק המסחר יגבר, שהרי זו נטייה טבעית ככל שישתפר השירות ויווכחו בהגברת אמינות הספקים. יש נטיה גוברת ללמודים מתוקשבים בלימוד מרחוק. כאשר רואים ברכבות ובאוטובוסים את כמות המשתמשים בניידים לסוגגיהם כולל סמארטפונים ופאבלטים - הרי רואים ברור שלימוד מרחוק יגבר גם. הבעיה היא שמרצי האקדמיה מהדור הישן, ומשקיעים מבוגרים אינם ששים לתרום לקידום הנושא בשל שמרנות והרגל (מגונה?) לאאהדה רק של לימוד פרונטאלי רגיל גם במקצועות שמלמדים את הסטודנט חומר יבש לשינון בע"פ ולהיבחן על מה שקרא. מיעוט מרצים מוכן לנהל דיאלוג בתכתובת דואר אלקטרוני עם תלמידיו. מעט מדי אקדמיות מוכנות להתמודד עם הביקוש של אנשים עובדים ללימוד מרחוק. אישית אני מלמד גם קורסי תעודה חוץ אקדמיים בלימוד מתוקשב מרחוק, למי שרוצה, וזה דווקא מוצלח.
מה דעתכם?