ד"ר עדי קפליוק: "איומי הסייבר על השלטון המקומי חמורים לא פחות מאשר על המגזר הביטחוני"

"עם זאת, הממשלה לא מקצה משאבים כספיים כדי שנוכל לעמוד נגדם", אמר ד"ר קפליוק, יו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומי, וקרא לרשות התקשוב הממשלתית לחדש את שיתוף הפעולה

ד"ר עדי קפליוק, יו"ר פורום המנמ"רים במרכז השלטון המקומי ומנמ"ר עיריית גבעתיים. צילום: קובי קנטור

"איומי הסייבר על השלטון המקומי חמורים לא פחות מאשר על המגזר הביטחוני והאחריות המוטלת על המנמ"רים בנושא מרכזית. עם זאת, הממשלה לא מקצה משאבים כספיים כדי שנוכל לעמוד נגדם", כך אמר היום (ד') ד"ר עדי קפליוק, יו"ר פורום המנמרים בשלטון המקומי ומנמ"ר עיריית גבעתיים, במפגש שהתקיים במלון דן קיסריה.

לדברי ד"ר קפליוק, "תפקיד מנהל אבטחת המידע הוא בין אלה שהגדרנו כתפקידי חובה בשלטון המקומי, אבל כל עוד לא יקצו לנו משאבים, הם לא יוכלו למלא את תפקידם".

הוא ציין כי לפני כמה ימים הסתיים קורס ראשון מסוגו של מנהלי אבטחת מידע בשלטון המקומי, בשיתוף עם הטכניון, בהשתתפותם של 25 נציגי רשויות. "בעקבות הקורס הייחודי הזה הוקם תת פורום של מנהלי אבטחת מידע ברשויות המקומיות, שיעסוק בנושאים שקשורים בסייבר ובאבטחת מידע".

ד"ר קפליוק הוסיף כי "מערכות המידע בשלטון המקומי הולכות ומשתפרות, אבל גם הפער הדיגיטלי בין הרשויות. זה בא לידי ביטוי במיוחד במגזרים החרדי והערבי וביישובים בעלי רמה סוציו-אקונומית נמוכה".

לדבריו, "עם כינון המשלה החדשה, זה הזמן לחדש את שיתוף הפעולה עם התקשוב הממשלתי, באמצעות הרשות שהוקמה במשרד ראש הממשלה".

דובר נוסף במפגש היה איתי חוטר, סמנכ"ל כלכלה ומערכות מידע במרכז השלטון המקומי. הוא התייחס לקשיים הרבים שקיימים בהעברת המידע בין הרשויות המקומיות למשרדי הממשלה, שנובעים משורה של חסמים ורגולציות, וציין כי בשנה שעברה הוקם צוות לטיפול בנושא, שיגיש הצעות לשיפור התהליכים ולצמצום הביורוקרטיה.

איתי חוטר, סמנכ"ל כלכלה ומערכות מידע במרכז השלטון המקומי

איתי חוטר, סמנכ"ל כלכלה ומערכות מידע במרכז השלטון המקומי

גם חוטר קרא לחידוש העבודה עם רשות התקשוב הממשלתית, בכל מה שקשור לממשל זמין ולשיתוף משאבים בין הממשלה לאזרח. "שיתוף הפעולה הוקפא בחודשים האחרונים ואנחנו מוכנים לדיאלוג מחדש", אמר.

"מטה הסייבר קרוב לליבו של ראש הממשלה"

עמי שילה, ראש אגף בכיר למגזר האזרחי במטה הקיברנטי הלאומי, אמר כי המטה "משלים בימים אלה חיבור תקנות שיגדירו את בעלי התפקידים שיכולים לעסוק בתחומי אבטחת המידע והסייבר בשלטון המקומי ובמוסדות ציבור". הוא ציין כי התקנות יהיו מבוססות על המלצות ועדה ציבורית שבראשה עמד אלוף (מיל') עמי שפרן, לשעבר ראש אגף התקשוב בצה"ל. שילה ציין כי לאחר סבב הערות נוסף בין אנשי המקצוע יועברו ההמלצות לממשלה, כדי לפרסם תקנות. הוא אמר שאחד הרעיונות שייבחנו הוא חקיקת חוק סייבר.

עמי שילה, ראש אגף בכיר למגזר האזרחי במטה הקיברנטי הלאומי

עמי שילה, ראש אגף בכיר למגזר האזרחי במטה הקיברנטי הלאומי

כמו כן, הוא דיבר על מרכז ה-CERT הלאומי, שגרסה ראשונה שלו כבר פועלת. הוא ציין כי המטה פועל להקמת גופי CERT מגזריים, כאשר המגזר הראשון הוא הבנקים. בעתיד, ציין, יוקם מרכז דומה לרשויות המקומיות.

לדבריו, "פעילות מטה הסייבר קרובה מאוד לליבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. ראש המטה, ד"ר אביתר מתניה, מדווח לו ישירות ומקיים איתו פגישות עבודה שוטפות".

עו"ד דן בן חיים, ראש מינהל יחסי עבודה ושכר במרכז השלטון המקומי, ציין כי המנמ"רים בשלטון המקומי עדיין לא מתוגמלים בהתאם למעמדם.

"העדר מדיניות ברורה לגבי השכר של המנמ"רים ברשויות ועובדיהם המקצועיים יוצר בעיה מחמירה והולכת של קושי בגיוס כוח אדם מקצועי, והחלופה לכך שכירת כוח אדם חיצוני", אמר. הוא ציין כי מרכז השלטון המקומי ער לבעיה ומטפל בה מול הממשלה וההסתדרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים