הפן האחר של ענקית מטוסי הקרב

כולנו מקשרים את לוקהיד מרטין עם הצבא, אבל מסתבר שגם באזרחות הולך להם טוב מאוד ● החברה נחשבת לאחת ממובילות הICT האזרחי בעולם, כשהיקף העסקים בתחום הזה עומד על 9 מיליארד דולר ● עכשיו הם פותחים מרכז פיתוח בדרום הארץ, ומסתערים על השוק הזה גם בישראל ● יצאנו לשמוע מה יש לאורי חיאק, מנהל התוכניות הטרי, לספר

אורי חיאק, CTO יבמ ישראל, וראש יחידת EcoD בחברה. צילום: יח"צ

השם לוקהיד מרטין (lockheed martin) מתקשר לפחות אצלנו הישראלים עם מטוסי קרב, צבאות ומלחמות. מדובר בקונצרן גלובלי ענק שמעסיק 113 אלף עובדים ברחבי העולם, ועוסק במחקר, תכנון ופיתוח של טכנולוגיות מתקדמות. היקף המכירות של החברה בכל העולם עמד ב-2014 על 45.6 מיליארד דולרים. לישראל יש פינה חמה מאוד בלוקהיד מרטין, בעיקר בהקשר של זרועות הביטחון, אבל גם פעילות עניפה ורבת שנים עם התעשייה הישראלית על תחומיה השונים.

אבל מסתבר שיש לחברה הענקית זו גם פן אחר, לא פחות גדול ומשמעותי בעולם: הפעילות שלה בתחום ה-ICT האזרחי. באחרונה היא חנכה בישראל מרכז פיתוח, שתפקידו יהיה למצב את החברה כשחקן מרכזי בשוק ה-ICT הישראלי ולהתחרות ראש בראש בחברות מקומיות ובינלאומיות הפועלות בארץ.  לצורך כך מינתה החברה לא מכבר את אורי חיאק, כמנהל תכניות ה-ICT, חטיבת מערכות מידע ופתרונות גלובאליים.

המנדט שקיבל חיאק הוא הובלת פרויקטים חדשים בשוק הישראלי, חיפוש אחר שיתופי פעולה עם שחקנים מקומיים והחדרת המודעות של החברה בתחום מערכות המידע והמיחשוב.
חיאק השתחרר מצה"ל לאחר 26 שנות שירות בדרגת אל"מ, ותפקידו האחרון היה מפקד אופ"ק, זרוע התוכנה של חיל האוויר. הוא בעל תואר שני במנהל עסקים ותואר ראשון במדעי המחשב, ובמסגרת תפקידו האחרון אף קיבלה יחידתו את פרס הרמטכ"ל על מצוינות.

תפקידה של השלוחה ישראלית של חטיבת מערכות המידע, הוא כחלק מאסטרטגיה שנועדה להרחיב את פעילות החטיבה בתחום האזרחי מעבר לארה"ב. לוקהיד מרטין נחשבת לספק ה-IT הגדול ביותר של ממשלת ארה"ב, כולל זרועות ביטחוניות אבל לא רק, וכך גם במדינות אחרות. על פי נתונים לא רשמיים, זוהי החטיבה השנייה בגודלה בלוקהיד מרטין והיקף עסקיה נאמד ב-9 מיליארד דולרים.

ישראל היא אחת משבע מדינות בלבד שבה לוקהיד מרטין הקימה שלוחות כאלו וזה בהחלט צריך להחמיא לנו. אחד הדברים המעניינים לזכור הוא המיצוב של החטיבה ככזו שעצמאית לחלוטין ולא קשורה (בהכרח) לפעילות הביטחונית של החברה. זוהי משימת מיתוג לא פשוטה שגם אתה יצטרכו להתמודד גם בישראל, בעזרתו של חיאק כמובן.

חיאק הוא חלק מצוות ישראלי אמריקני שמקים את מרכז הפיתוח והוא יהיה בבאר שבע. כרגע הם מונים 15 אנשים בלבד, אבל יש תכניות לגידול וגיוס של אנשים רבים. מדובר אגב בתרומה חשובה נוספת לפיתוח הנגב והדרום, תנופה שלוקהיד שותפה לה לא מהיום.

"היתרון שלנו הוא שאנחנו יכולים לסייע לשוק הישראלי לממש פתרונות שמאחוריהם פרויקטים מורכבים ביותר", סיפר חיאק, והוסיף כי "אנחנו בהחלט מתבססים על ההון האנושי בעל האיכויות הגבוהות בישראל, שיכול להוות משאב חשוב ורציני לקידום התעשייה הישראלית. יש ללוקהיד עבר עשיר מאוד של ניהול פרויקטים גדולים בארגוני ענק בכל העולם, והידע הזה מתורגם לצורכי השוק הישראלי. חשובה מאוד המתודולוגיה, המקצוענות והניסיון הבינלאומי הרב שיעמוד לרשות הלקוחות שירצו לעבוד איתנו".

באופן טבעי שווקי היעד של החטיבה הם הממשלה, המגזר הציבורי, הפיננסי וכמובן כל מי שקשור לנושא הביטחוני וכמובן גם לתחום הסייבר. חיאק מדגיש שתחת הכובע שלו כמי שאמור לדחוף את תחום ה-ICT בישראל, הוא אמור להיות "נייטראלי" כלומר אין זיקה מחייבת בין סוג הפתרון למוצרים אחרים של ספק כזה אחר, ולמעשה הם הולכים להתנהג כמו כל אינטגרטור בשוק, שמביא עמו לא מעט קבלות משמעותיות.

"בטרם נכנסנו לשוק זיהינו פה לא מעט הזדמנויות. מעבר צה"ל לדרום הכולל אתגרים תיקשוביים לא פשוטים, מעניין אותנו מאוד כל המיזם של ישראל דיגיטלית, שהוקם על ידי הממשלה, הרואה בראייה רוחבית את קידום המעבר לשירותים דיגיטליים לאזרח, פרויקט ה-CERT הלאומי, הם אתגר חשוב ועשינו פרויקטים כאלו בעבר" הוא מסביר.

לוקהיד מפעילה ברחבי העולם 30 מרכזי סייבר, ובמסגרת פעילות החטיבה יש תוכניות לשתף את הנסיון הרב שנצבר גם עם המגזר האזרחי הישראלי. חיאק מודע לשוק הצפוף יחסית של חברות שמעניקות שירותי IT, אבל משוכנע שללוקהיד מרטין יש ערך מוסף – וכמובן שהוא לא פוסל שת"פים.

כמי שהולך לעבוד בשוק הישראלי חיאק מבקש להדגיש כי הנסיון הרב של החטיבה כולל פתרונות ומוצרים בתחומים החמים כמו ביג דאטה, שירותי ענן, Bi אנליטי ותחומים רבים נוספים.
"העולם כולו, כולל ישראל, צועד לקראת דיגיטיזציה של תהליכים שתשפיע על אורח החיים של כולנו. בכל הארגונים, בוודאי בארגוני ממשלה וציבור יש עדיין הרבה מאוד תהליכים ידניים שאפשר למחשב אותם ולהתייעל. הכל הופך להיות יותר דינאמי, וכדי להכנס לתחום הזה צריך שילוב של ידע, שירותים ומוצרים ואת זה יש לנו", סיכם חיאק.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים