האסטרטגיה הניידת של הארגונים – האם המנמ"רים בתמונה?

ארגונים רבים אימצו תפקיד ניהולי חדש - "אסטרטג ניידות" ● שני בעלי התפקידים אמנם תורמים לדחיפת התחום בארגון, אבל לא תמיד משדרים על אותו גל

עירית לוטן, מנכ"לית משותפת באקזקיוטק פתרונות תוכנה למובייל. צילום: סיון פרג'

מהפכת הניידות לא פסחה גם על העסקים. צפייה במיילים, הפעלת אפליקציות ייעודיות ואפילו ניצנים של האינטרנט של הדברים – כל אלה כבר לא מנת חלקם הבלעדית של הצרכנים. תוכלו למצוא את הניידות בארגונים, בכלל זה תוך אימוץ מדיניות ה-BYOD (ר"ת Bring Your Own Device).

כפועל יוצא חוללה מהפכה זו שינויים בתפקידים הבכירים בארגון. מחקר שפורסם באחרונה ובוצע על ידי חברת Kinvey מצא כי 75% מהחברות אימצו תפקיד ניהולי חדש בתחום האסטרטגיה הניידת, לאחר שהגיעו לתובנה שניתן בקלות יחסית לשפר תהליכים באמצעות מעבר לניידות והטמעת אפליקציות מובייל.

המחקר התחקה אחר מהות התפקיד החדש הזה ובדק כיצד הוא משתלב בארגונים. הוא גילה כי העוסקים בו מתמקדים עסוקים ביצירת מדיניות כוללת למובייל, שמגדירה את הפלטפורמה ואת אופן פיתוח האפליקציות. לא פחות חשוב, הם בוחנים את ההשפעה של הניידות על התוצאות העסקיות.

אם הערכתם שהארגונים ינהגו בשוויון נפש כלפי אסטרטגית הניידות, תופתעו לגלות שהרוב המכריע של העסקים שם את יהבו על קביעת מדיניות, מדידה ופיתוח, לפי החלוקה הבאה: כמעט מחצית (47%) מהארגונים דיווחו כי התפקיד החדש נועד ליצור אסטרטגיה ניידת שתשפר את הרווחיות; 40% השיבו שהתפקיד יתמקד במדידת ההשפעה של הניידות ותוצאותיה; ו-39% ייחסו חשיבות לבחירת פלטפורמת הפיתוח.

בארגונים של ימינו, הניידות ממלאת לעתים תפקידים שונים. היא תומכת במגוון רחב של פונקציות חוצות ארגון. אולם כשזה מגיע למטרות, היעד פשוט: הנעת התהליכים העסקיים. הדבר בא לידי ביטוי באופנים שונים: 76% מהנשאלים ציינו כי מטרת הניידות בעיניהם היא לאפשר טיפול בלקוחות מכל מקום; 75% הביעו רצון לייצר מקורות הכנסה חדשים; ו-72% ראו באסטרטגיה הניידת כלי עזר להתייעלות ולהפחתת עלויות התפעול.

איפה המנמ"רים בכל העניין?

מעניין לציין כי המחקר גילה ניתוק משמעותי בין "אסטרטג הניידות" למנמ"ר. לכל אחד מהשניים תפקידים ואחריות משלו. שניהם תורמים לדחיפת הניידות קדימה בסדר היום של הארגון, אבל האסטרטגים חשים שהם והמנמ"רים לא משדרים על אותו הגל: כמעט 20% טוענים שמנהל מערכות המידע לא מבין את הנדרש על מנת לפתח אסטרטגיה ניידת אפקטיבית. בנוסף, בעוד ש-81% מהמנמ"רים מאמינים שחיי היומיום והעבודה השוטפת בולמים את האסטרטגיה הניידת, פחות ממחצית (47%) מהאסטרטגים הניידים מחזיקים בעמדה הזאת.

הדבר אינו מפתיע, בהתחשב בכך ש-53% מאנשי המקצוע החדשים שנשאלו מדווחים למשרדו של סמנכ"ל הטכנולוגיות ולא לזה של המנמ"ר. קונפליקט זה תומך במגמה המכונה IT bimodal, כלומר: IT דו מצבי.

על פי גרטנר (Gartner), ב-IT bimodal, צד אחד של טכנולוגיות המידע מתנהל במסורתיות, עם מערכות אמינות, צפויות ובטוחות, והוא מיוצג ב-"סכסוך" הזה על ידי המנמ"ר. בצד השני ,לעומת זאת, תמצאו חדשנות, קלילות וגמישות, המיוצגת על ידי מי שמופקד על האסטרטגיה הניידת.

מה עם אסטרטגיה ניידת פורמלית?

שאלה נוספת שבה דן המחקר היא מהן הסיבות לכך שבחלק ניכר מהארגונים עדיין אין אסטרטגיה ניידת פורמלית. 37% מהאסטרטגים הניידים ציינו שהדבר נובע מהעובדה שמקבלי ההחלטות אינם מסוגלים להסכים ביניהם. הם מחזקים את הטענה שיש כאן ויכוח: 30% מהאסטרטגים הניידים טוענים שניסו לקדם את הנושא בנפרד מהמנמ"רים, מה שגרם ל-61% מהמנמ"רים לזהות זאת כאתגר מקצועי.

החוקרים ביקשו מהנשאלים להשוות את ההתנהלות של הארגון שלהם בנושא הניידות לזו של אחרים. רק 22% מהאסטרטגים הניידים מאמינים שהארגון שלהם נמצא ביתרון, בצד החיובי של העקומה. בעוד שהממצאים מראים שיש עדיין מקום לשיפור בארגונים רבים, 58% מרגישים שהם נמצאים בשורה אחת בהשוואה לאחרים. הדבר מצדיק ומרמז על הצלחתם של בעלי התפקידים החדשים.

בהתקיים תוכנית מקיפה של ניידות, התוצאה הצפויה היא צמצום הוצאות, התייעלות ושיפור השירות. לכן, ככל שמדובר בפיתוח ובפריסת אסטרטגיה ניידת, חשוב שכל שחקני המפתח יראו עין בעין את הנושא וישתפו פעולה למען מימוש המטרות המשותפות.

בשורה התחתונה, המחקר מצביע על כך שהעולם העסקי מכיר סוף סוף בעובדה שהניידות יכולה לספק לו ערך רב. אנחנו יכולים לצפות שבשנה הקרובה תתמקד תשומת הלב בשיפור תהליכים ניידים, באמצעות פיתוח אפליקציה אפקטיבית, יעילה יותר והתפרסות.

הכותבת הינה מנכ"לית משותפת באקזקיוטק פתרונות תוכנה למובייל ובעלת התוכנה iTrinity לניהול אנשי שטח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים