בשורות טובות

כנס WORLD e-GOV Forum חיזק את האופטימיים שבינינו, כשסיפק אווירה מצוינת בנוגע לקשר שבין הממשלה למיחשוב ● לפחות מהזווית הזו, נדמה שאכן תהיה לנו שנה טובה

כשפתח השר מיקי איתן את דבריו בכנס WORLD e-GOV Forum אתמול (ג'), אמר בחצי בדיחה: "כשאמרו לי שיש התעניינות בכנס, וכי הוא מלא מפה לפה – תהיתי לפשר הסיבה. האם זה בגל שלהרבה אנשים אין עבודה והם מחפשים תעסוקה, או שמא הנושא של ממשלה וממשל זמין מעניין אותם?".

ההשערה השנייה של איתן הייתה, לדעתו של כותב שורות אלה, הנכונה יותר. מאות האנשים שנהרו עם שחר למרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, הוכיחו שוב את מרכזיותה של הממשלה בשוק ה-IT. הכנס השנה עמד בסימן בשורות טובות, ואכן האווירה היתה כזו של ערב כניסה לעידן חדש בפעילות הממשלה – עידן שמביא עמו בגרות בכל הקשור לממשל זמין.

הנושא אינו חדש. המונח "ממשל זמין" קיים זה למעלה מעשר שנים, ומהווה חלק נכבד מפעילות הממשלה בתחום המיחשוב. אלא שמשהו השתנה בכל זאת. מספר משרדי ממשלה שהציגו הפעם בכנס, הראו תוצאות בשטח. אפשר היה להיווכח שבהשקעה קטנה בטכנולוגיה פשוטה, אפשר להקל בהרבה על חייהם של מיליוני אזרחים. קחו, למשל, את נושא רישיונות הנהיגה: מי מאיתנו לא מכיר את הסיוט שבהנפקת רישיון נהיגה חדש? רק המחשבה על כך שאנחנו צריכים לגשת למשרד הרישוי מעוררת ברובנו חלחלה. מי מאיתנו הצליח לשכוח את הימים בהם אזרחים הגיעו בשלוש לפנות בוקר רק כדי לקחת מספר ולעמוד בתור למבחני התיאוריה? הצבת עמדה ממוחשבת שתאפשר הנפקה עצמית של רישיון הנהיגה היא דוגמה שמציגה איך אפשר להקל על חיינו – בקלות.

יש עוד דוגמאות רבות. הנה, למשל, משרד הפנים עיכל סוף-סוף את העובדה שמי שצריך דרכון או תעודת זהות, צריך להודיע על חצי יום חופש בעבודה. בעזרת הטכנולוגיה וצוותי ממשל זמין של משרד האוצר, ניתן יהיה בקרוב לתאם את מועד הביקור במשרד הפנים ובכך לחסוך זמן יקר.

השר איתן, שביקר בכמה ביתנים לאחר הרצאתו, התרשם לטובה מכל מה שראה – אבל זה לא הספיק לו. את אנשי תהיל"ה במשרד האוצר שאל מדוע בכלל צריך האזרח להגיע למשרד הפנים או לכל משרד ממשלתי אחר? מדוע הוא לא יכול להנפיק את רישיון הנהיגה מהבית? השאלות שהציב איתן הן  השלב הבא של ממשל זמין – לא רק מידע או תשלומים, אלא ביצוע פעולות ממשיות.

את התשובה לשאלות של השר איתן סיפק דווקא חבר הכנסת מאיר שטרית: תעודת זהות ביומטרית. זו, אמר שטרית, תאפשר לבצע זיהוי חד-ערכי של האזרחים, וכך לאפשר להם לעשות הכל דרך המחשב – לא רק להוריד טפסים דרך האינטרנט. לא בטוח שמיקי איתן קונה את ההסבר הזה, בהתחשב בדעתו על חוק הביומטריה, אבל זו בהחלט תובנה מעניינת.

את מפת הדרכים של ממשל זמין הציג בועז דולב, מנהל התחום במשרד האוצר, בפאנל שסיכם את האירוע. הוא אמר שהממשלה אכן מתכוונת לפתוח את השירותים שלה ליישומי סלולר, רשתות חברתיות ועוד. לא רק אצל ברק אובאמה – אלא גם כאן, בירושלים. לדבריו, זו תהיה מהפכה אמיתית. השאלה היא עד כמה תשתיות המיחשוב של הממשלה אכן מוכנות לכך.

השורה התחתונה: בכנס WORLD e-GOV Forum שררה אווירה של בשורות טובות. נכון לערב ראש השנה, יחסי הממשלה וענף ה-IT מצוינים. את התוצאות בוודאי נראה בחודשים הקרובים.

שנה טובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים