המחלוקת על מעבר צה"ל לדרום: הקשיבו לרוביק דנילוביץ'

ראש עיריית באר שבע מתריע במכתב לראש הממשלה שהקפאת או ביטול מעבר צה"ל לנגב יגררו תוצאות קשות - ברמה המקומית והלאומית כאחד ● התקווה היא שנתניהו ייענה לדנילוביץ' ויפתור את המחלוקת שבין השרים שלו

רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע. צילום: ניב קנטור

המחלוקת בין משרד האוצר למשרד הביטחון, שבינתיים הקפיא את מעבר צה"ל לנגב, הובילה את ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', לפנות לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולהתריע בפניו על המצב החמור שעלול לקרות אם הפרויקט יבוטל. דנילוביץ' מתריע כי עיכוב מעבר צה"ל לנגב יהווה מכת מוות לעיר שבראשה הוא עומד ולנגב כולו. בהמשך הוא מתאר את חשיבות הפרויקט – הן ברמה הלאומית והן בהיבט של הפיכת הנגב למרכז החדשנות וההיי-טק הישראלי.

הרקע למכתב הוא מחלוקת שנתגלעה בין משרדי האוצר והביטחון לגבי המימון של הפרויקט. אנשי האוצר אמרו שמימון הפרויקט יהיה על חשבון תקציב הביטחון, בעוד שאנשי משרד הביטחון טוענים שמאחר שמדובר בפרויקט לאומי, על האוצר להקצות לו תקציבים נפרדים.

המעבר לדרום היה בין הנושאים המרכזיים בכנס C5I של אנשים ומחשבים, שנערך בסוף אוקטובר. היו אמורים לדבר בו נציגי המטה הכללי האחראים על מעבר התקשוב לדרום וכן נציגי משרד הביטחון. אלא שמנכ"ל משרד הביטחון, דן הראל, הורה לאנשי משרדו שלא לקחת חלק בפנל שהיה אמור לעסוק בנושא הזה ואכן, לא היו הרצאות ישירות שלהם על הנושא. מי שדיבר על המעבר באותו הכנס, בהרחבה ובהתלהבות, היה ראש עיריית באר שבע.

דנילוביץ' נחשב לאחד מראשי הערים המוצלחים. בטרם נכנס לאולם המליאה של הכנס, הוא ערך ביקור בתצוגה של אגף התקשוב. האהדה שלה זכה מהחיילים ומהמבקרים בתערוכה הייתה חסרת תקדים, הגם שהכנס היה במרכז הכנסים אווניו, מרחק של 100 ק"מ מעירו של דנילוביץ'.

הוא דיבר באירוע על החשיבות ההיסטורית של מעבר צה"ל לדרום. "אם המדינה לא תוביל מהלך שובר שוויון לפיתוח הנגב, היא לא תוכל לה להתקיים לאורך זמן", אמר. לא היה אחד באולם שלא הסכים איתו.

באותם רגעים, אפילו דנילוביץ', שלמרות גילו הצעיר הוא פוליטיקאי די מנוסה, לא העלה בדעתו שפרויקט כל כך חשוב ואסטרטגי, שכבר הושקעו בו מיליונים, ייעצר בגלל סיבות פוליטיות ואמוציות אישיות.

המחלוקת נובעת קודם כל ממערכת היחסים העכורה שקיימת בין השרים משה יעלון ויאיר לפיד. המחלוקת על תקציב הפרויקט בין השניים פרצה החוצה במלוא עוזה וכעת היא חלק מ-"קרבות הרחוב" המתנהלים בימים אלה בין שרים לבין עצמם, ובינם לבין ראש הממשלה, במסגרת פוליטית שקוראים לה משום מה קואליציה, שכנראה הגיעה אל סוף דרכה.

ביטול הפרויקט: משמעות טרגית

אלא שלסכסוך הזה יכולה להיות משמעות טרגית, בכייה לדורות ששום ועדת חקירה לא תוכל לכפר עליה, גם אם תמצא 10 אשמים.

יחידות התקשוב הצה"ליות אמורות לעבור לנגב בשלבים הראשונים של הפרויקט. על רקע זה ודברים נוספים בפרויקט, כמו הקמת עיר הבה"דים, נעשו מספר מהלכים אסטרטגיים ביוזמת הרשויות, מוסדות אקדמיים ותעשיית ההיי-טק. ליד אוניברסיטת בן גוריון הוקם מרכז למחקר שיושבות בו מספר חברות רב לאומיות שעוסקות בתחום הסייבר, ביניהן EMC, סיסקו (Cisco) ודויטשה טלקום (Deutsche Telekom). המעבר הצפוי לנגב הביא ראשי חברות ענקיות, בזה אחר זה, להיפגש עם נתניהו ולפיד, כדי להזכיר להם שלא ישכחו אותם כשייצאו לאור המכרזים הענקיים.

הקפאת הפרויקט, וכמובן עצירתו המוחלטת, עלולה לגרום לכך שאותם ראשי חברות שכבר הקימו את מרכזי הפיתוח בדרום יצמצמו או אף יסגרו אותם. אחד הדברים שהכי מפחידים יזמים ומשקיעים הוא חוסר יציבות, זיגזג והעדר יכולת לתכנן כמה שנים קדימה. העובדה שאנחנו חיים כך בישראל כבר קרוב ל-67 שנים לא ממש מעודדת אותם. מה גם שסגירת מרכזי הפיתוח בדרום תביא לגל נוסף של בריחת מוחות.

גם צה"ל עצמו ייפגע מעצירת המעבר, ולא רק בהיבט הפיזי. הצבא מנצל את המעבר ליישום פרויקטי תקשוב ומערכות מידע ענקיים, שיקדמו אותו כמה שנים קדימה, אל חזית הטכנולוגיה. צה"ל נמצא בתקופה מאתגרת מבחינת הטמעת התקשוב שיהווה שדה הקרב העתידי. צוק איתן שימש כמעבדה לניסויים, שאמנם לא תוכננה מראש אבל

הביאה תוצאות מעולות. התכנונים והפיתוחים הבאים, שנמצאים כיום בשלבים שונים, ייעצרו ובכך יחזור התקשוב הצה"לי כמה שנים אחורה.

לסיכום: זעקתו של ראש עיריית באר שבע לא נוגעת רק להיבט המקומי-אזורי, אלא יש לדברים השלכות לאומיות. הקפאת או ביטול המעבר עלולים לפגוע קשות בתעשיית ההיי-טק כולה, האזרחית והצבאית, שגם ככה נמצאת בתקופה קשה ביותר. יש לקוות שהזעקה של דנילוביץ' תשכנע את ראש הממשלה לרדת מהגדר ולפעול במהירות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים