ראשי המועצה הלאומית למחקר ופיתוח מאיימים: אם לא נוכר כגוף עצמאי ונזכה לתקציב – נתפטר

המועצה, שהוכפפה למשרד המדע על ידי השר הקודם - ראלב מג'אדלה, דורשת להפוך אותה לתאגיד עצמאי או לחילופין, לצרף אותה למשרד ראש הממשלה ● ח"כ מאיר שטרית, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, הגיש באחרונה הצעת חוק בנושא, שאמורה לעלות לדיון במליאת הכנסת משזו תשוב מהפגרה, בסוף אוקטובר ● ד"ר רוני דיין, מנכ"ל המועצה: "אנו מתקרבים לדקה התשעים"

ראשי המועצה הלאומית למחקר ופיתוח (מולמו"פ) מאיימים, כי אם לא יינתן להם מעמד עצמאי, שאחת המשמעויות שלו היא גם תקציבים מוגדלים, הם יתפטרו ויפרקו את המועצה – כך מסרו הבוקר (ב') בהודעה לעיתונות. יו"ר המולמו"פ, פרופ' עודד אברמסקי, יחד עם 15 חברי המועצה אשר כמוהו נתמנו על ידי נשיא המדינה, דורשים, כי הכנסת והממשלה יקבלו לאלתר החלטה להכיר בעצמאות המועצה ולהקנות לה מעמד של תאגיד, או לחילופין להעתיק את פעילותה למשרד ראש הממשלה.

הדרישה החד משמעית עולה כמה שנים לאחר שהוכפפה המולמו"פ למשרד המדע, כאשר שר המדע דאז, ראלב מג'אדלה, הפך את תקציב המועצה לסעיף בתקציב המשרד. כתוצאה מכך, נפגעה עצמאותה של המועצה ותפקודה נפגם בצורה מהותית. בחוק המולמו"פ (נובמבר 2002) נקבע מפורשות, כי "הבטחת ראיה לאומית כוללת ואובייקטיבית, החורגת מתחומי פעולתם של משרדי הממשלה, מותנית בהקניית מעמד סטטוטורי בלתי תלוי למועצה, וללא כפיפות למשרד ממשלתי כלשהו".

שר המדע הקודם התחייב באופן רשמי בישבה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת עוד בשנת 2007, כי יפעל להפוך את המועצה לתאגיד, אולם הוא לא עמד בהתחייבותו. ח"כ מאיר שטרית, יושב הראש הנוכחי של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, הגיש באחרונה הצעת חוק בנושא, שאמורה לעלות לדיון במליאת הכנסת משזו תשוב מהפגרה, בסוף אוקטובר.

מאז היווסדה, הקימה המועצה 14 ועדות לאומיות וועדות-משנה, שבהן לוקחים חלק דרך קבע למעלה מ-100 אישים מובילים מתחומי האקדמיה, המגזר הציבורי והתעשייה מכ-40 ארגונים שונים. הוועדות עוסקות במדיניות מו"פ, בהקמת מערך נתונים לאומי למו"פ, במו"פ הממשלתי, במכוני המחקר ובמדענים הראשיים, בתשתיות מחקר, בקשרי מו"פ בינלאומיים, בקשרי אקדמיה-תעשיה, במדעי החיים והרפואה, באנרגיה ובתיאום מו"פ בטחוני ואזרחי.

ד"ר רוני דיין, מנכ"ל המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח, אמר לאנשים ומחשבים, כי המולמו"פ חייבת להיות על-משרדית. עם זאת, הדגיש, כי אם לא תתקבל ההצעה להפוך את המועצה לתאגיד סטטוטרי – כמו האקדמיה הלאומית למדעים, מוכנים במועצה לפשרה למעבר למשרד ראש הממשלה, ושם להצטרף למועצה לביטחון לאומי ולמועצה לכלכלה וחברה.

"אנו מתקרבים לדקה התשעים", קובע ד"ר דיין. "חבר הכנסת מאיר שטרית לקח על עצמו להעביר את הצעת החוק במליאה הקרובה. כמובן שאם משרד המדע יצטרף לקריאה להפוך אותנו לתאגיד, הצעת החוק תהווה שינוי לחוק הנוכחי, שהופך אותנו לתאגיד של משרד המדע. זאת הדרך היחידה לצאת מן הפלונטר הנוכחי בכבוד, כי האלטרנטיבה הנוספת היחידה היא פניה למשרד ראש הממשלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים