חדשנות בעידן של טרנספורמציה דיגיטלית – חלק ו'

זהו חלקו השישי של המאמר ובו נתחיל בסקירת ששת הפלטפורמות הדיגיטליות ליישום חדשנות

מימין: פרופ' ישע סיון ורז הייפרמן

חלק ו': הפלטפורמה הראשונה לחדשנות בתהליכים עסקיים – חדשנות גדולה
(Business Processes Innovation Platforms – Big Innovation)

זהו חלקו השישי של המאמר ובו נתחיל בסקירת ששת הפלטפורמות הדיגיטליות ליישום חדשנות. על מנת להעריך ולהבין את הזיקה, התפקיד והתרומה הייחודים של הטכנולוגיות הדיגיטליות בכל הקשור לחדשנות, חילקנו את מגוון הטכנולוגיות השונות לשש פלטפורמות שונות. כל פלטפורמה מהווה אשכול של מספר טכנולוגיות או יישומים ומתייחסת לחדשנות מזווית שונה כאשר בכל פלטפורמה יש לטכנולוגיה הדיגיטלית תפקיד ותרומה שונה. הבנת פלטפורמות החדשנות האלה ואת זיקתן לטכנולוגיות הדיגיטליות, יאפשרו להנהלה ולמנהלי הטכנולוגיה להבין טוב יותר כיצד הם יכולים להביא ערך לארגונם.

הפלטפורמה הראשונה לתמיכה בחדשנות באמצעות הטכנולוגיות הדיגיטליות עוסקת בתהליכים עסקיים וביכולת להשתמש בהן כדי לבנות תהליכים דיגיטליים חדשניים. בכל ארגון, ללא יוצא מין הכלל, ישנם תהליכים עסקיים רבים. מחקרים רבים הצביעו על כך שתהליכים עסקיים מהווים מקור בלתי נדלה של חדשנות ובידול בין ארגונים ויכולים לתרום ישירות ליצירת יתרון תחרותי. מאחר וקיים קשר הדוק בין תהליכים עסקיים וטכנולוגיות דיגיטליות, מאחר וטכנולוגיות אלו הן הכלי העיקרי למימוש התהליכים העסקיים, הרי שניתן לראות את הקשר הישיר בין חדשנות, תהליכים עסקיים וטכנולוגיות דיגיטליות. נתייחס לשלוש רמות שונות של עוצמת הקשר בין הטכנולוגיות הדיגיטליות וחדשנות בתהליכים עסקיים:

חדשנות גדולה (Big Innovation), נקראת לעיתים גם אוקיינוס כחול, תיאוריה שפורסמה בשנת 2005 בספרם של פרופ' Kim Chan ו Renee Mauborgne וכותרתו " Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant". זו חדשנות המשנה כללי משחק ומשנה באופן משמעותי את השוק בו פועל הארגון. דוגמא טובה לחדשנות גדולה היא השילוב שהוצגה ב 2007 ע"י חברת Apple – הטלפון החכם iPhone, חנות המוסיקה iTunes וחנות היישומים AppStore. החדשנות של Apple התבטאה בפיתוח מכשיר טלפון בעל עיצוב וממשק משתמש ייחודיים כמו  גם בבניית פלטפורמה המאפשרת למשתמש להוריד למכשיר שלו את המוסיקה, הסרטים והיישומים שהוא רוצה. ה iPhone איפשר פרסונליזציה של חוויית השימוש והפונקציונליות שלו. התפקיד של הטכנולוגיה הדיגיטלית בדוגמא זאת הוא ברור – מעבר לטכנולוגיה המשולבת במכשיר עצמו,  אפל ( Apple)שילבה תהליכים עסקיים דיגיטליים לתמיכה בתהליך הרישום לחנות, במנגנון חיפוש והצגת המוצרים בחנות ובחיוב בגין הרכישה. מבחינת Apple היכולת לתמוך בתהליכים דיגיטליים חדשניים איפשרה פיתוח ecosystem עצום של יצרני תוכן ויישומים ופיתוח של מנגנונים מתקדמים לגיבוי בענן, להגדרת פרופילים של משתמש וכד'. כל אלה הם חלק מהליבה האסטרטגית של הטלפון החכם. היכולת לממש תהליכים עסקיים דיגיטליים היוו בסיס למהפכת הטלפונים החכמים שה iPhone חולל. בדוגמא הזאת הטכנולוגיה הדיגיטלית מהווה מרכיב הכרחי בחדשנות הגדולה ובשינוי הדרמטי של הפיכת מכשיר הקצה מטלפון נייד למחשב נייד הזמין ללקוח בכל עת. לאחרונה השיקה החברה גם את יישום התשלומים Apple Pay המבוסס טכנולוגיית NFC שסביר להניח שיביא להתפשטות הארנק האלקטרוני בעקבות ההסכמים שהחברה חתמה עם חברות כרטיסי האשראי המובילות בעולם וגם את השעון Apple Watch כחלק ממגמת המחשוב הלביש הכולל סנסורים בתחום הבריאות ומתקשר היטב עם מכשיר ה iPhone 6.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים