התקשוב הצבאי: ממסייע למאפשר

כנס C5I הוכיח עד כמה היה התקשוב אחד הגורמים הבולטים שסייעו לצה"ל בצוק איתן, והעלה על נס את הסיוע של ההיי-טק להפרחת השממה בנגב

צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל

כנס התקשוב הביטחוני C5I שנערך היום (ג') במרכז הכנסים אבניו בקריית שדה התעופה היה למעשה הצגת תכלית, שנועדה לאשר את מה שפורסם אחרי צוק איתן: התקשוב במבצע זה כבר לא היה עוד כלי שסייע למפקד לבצע את משימתו – הוא היה זה שאפשר מספר רב של תסריטים מבצעיים שקרו בזמן הלחימה. התקשוב הוא זה שחיבר בין הטייס למפקד השייטת ולמ"פ בשטח, סייע למשימות השמדת המנהרות, חיסול חוליות מחבלים ועוד.

תא"ל אייל זלינגר, קצין קשר ותקשוב ראשי, שהיה דובר המפתח בכנס, פתח את החלק הראשון של הרצאתו המרתקת בסדרה של סרטונים שהופקו על ידי דובר צה"ל. גם הצבא יודע היטב שטוב מראה עיניים מדיבורים ותמונה אחת שווה אלף מילים. המראות בסרטים שהובאו ממספר אירועים בשטח, חלק קטן מאוד ממה שקרה (הרי לא את הכול מותר לספר), הוכיחו שהתקשוב הצה"לי סייע בהצלת הרבה מאוד אנשים, חיילים ואזרחים.

המסר של דבריו היה חד משמעי: זו הייתה הפעם הראשונה שצה"ל הפעיל לחימה דיגיטלית מלאה ו-"לא קונבנציונלית".

שם המשחק היה תיאום מלא, תמונת עולם אחת שהטייס, מפקד הסטי"ל והמח"ט ראו, על פי אותו מקור מידע שהגיע מהיכן שהגיע. כאשר כולם רואים את אותה תמונה ואין צורך בהסברים מיותרים, שדורשים שניות שיכולות להיות קריטיות, האפקטיביות של הפעילות הצבאית הרבה יותר גדולה, מדויקת ומקדמת את המטרות.

המבחן של צה"ל רשתי

אחד הנושאים המרכזיים בכנס היה צה"ל רשתי, אותו פרויקט מחשוב כלל צה"לי, תוכנית רחבה מאוד, שאושרה במטה הכללי כשבועיים לפני צוק איתן. לא ברור האם כשאושרה התוכנית מישהו שיער לעצמו שהיא תצטרך לעמוד במבחן כה גדול זמן קצר לאחר מכן, אולם התוצאות מראות שמי שהכין את התוכנית עשה עבודה טובה.

התערוכה שליוותה את הכנס הוכיחה לכל מי שעוד פקפק כיצד צה"ל עמד יפה במשימות התקשוביות שלו בצוק איתן. מערכות שו"ב, מערכות שיודעות לנטר אתרים, כלים מתוחכמים, שיודעים לטפל באיום הסייבר, ועוד כלים שימשו את הצבא במלחמתו הקיברנטית – והפיזית.
בימים אלה ממשיכים בצה"ל להרחיב ולשפר את היכולות, המחשוביות והאחרות, על מנת לעמוד במבחן הבא, שאיש לא יודע מתי יקרה ומהם צורתו והיקפו.

האתגר: לגרום לצעירים להישאר בדרום

נושא אחר שעמד במרכז הכנס הוא ירידת, או כפי שמכנים את זה בצבא עליית, צה"ל לדרום. אחד האנשים שמייצגים בצורה הטובה ביותר את נושא יישוב ופיתוח הנגב הוא ראש העירייה של בירת הנגב, באר שבע, הלוא הוא רוביק דנילוביץ', שדיבר על החשיבות של הפרויקט. הוא הזכיר שפיתוח הנגב היה החזון של בן גוריון ואולם, על אף היותו 60% משטח המדינה, רק 9% מאוכלוסייתה גרים בו.

דנילוביץ' התקבל בכנס באהדה רבה מצד החיילים שהגיעו אליו, חלקם משרתים בדרום ואחרים גרים שם. הוא התחבק גם עם בכירי אגף התקשוב של צה"ל, אותם הוא פוגש ויחד איתם הוא מגשים את החלום של הפרחת השממה. בזכותו ובזכות אחרים, באר שבע הולכת והופכת לאחת הערים החשובות בישראל בכל מה שנוגע להיי-טק ולסייבר.

האתגר של דנילוביץ' ושל יתר ראשי הרשויות בדרום הוא לגרום לצעירים שגרים באזור ולאלה שמגיעים אליו, מכל סיבה שהיא, להישאר בו ולהקים בו בית לצד קריירה. אחד הזרזים הבולטים לכך הוא ייעול אמצעי ההגעה לנגב בכלל, והתחבורה הציבורית בפרט. "ברגע שרכבת מתל אביב תביא את הנוסעים לבאר שבע ב-20-25 דקות, המושג פריפריה יתבטל", אמר ראש העיר. "תושבים מהמרכז יוכלו לעבוד בדרום ולהיפך".

ואם מדברים על משבר נדל"ן ויוקר מחירי הדיור, דנילוביץ' הפנה את תשומת הלב לכך שמחיר של בית פרטי עם בריכה ועם כל הפאר שאתם רק יכולים לחשוב עליו עומד בבאר שבע על שלושה מיליון שקלים. לא תמצאו מבצעים כאלה במרכז.

אז למה המעבר לא קורה? כי מה שדנילוביץ' מבין וצה"ל מתחיל ליישם עדיין לא ברור למקבלי ההחלטות בירושלים. התקווה היא שהקריאה של ראש העיר מהכנס תניע אל מי שצריך, כדי שחלום הנגב לא ירד לטמיון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים