שש פלטפורמות מאיצות חדשנות בעידן הטרנספורמציה הדיגיטלית – חלק א'

חדשנות מנקודת מבט של מנהל טכנולוגיות מידע

מימין: פרופ' ישע סיון ורז הייפרמן

 "חדשנות היא זו שמבדילה בין המובילים לאלה הנגררים אחריהם" – סטיב ג'ובס

מטרת המאמר היא להציג את החשיבות שתופסות הטכנולוגיות הדיגיטליות בכל הקשור ליישום חדשנות ובמיוחד להצביע על שש פלטפורמות דיגיטליות בעלות פוטנציאל להאצת החדשנות. חלק מהפלטפורמות מיושמות ברוב הארגונים בעוד שחלק מהפלטפורמות עדיין לא מיושמות וארגונים מנסים ללמוד כיצד לרתום אותן ליישום החדשנות. מפאת אורכו של המאמר הוא יוצג בסדרה של שנים עשר חלקים שיופיעו ברציפות בגיליונות הבאים.

בחלק הראשון של המאמר נציג את הרקע ואת החשיבות שנושא החדשנות תפס בשנים האחרונות.

אחת השאלות המרתקות הנשאלת ע"י מנהלים, אנשי עסקים ואנשי טכנולוגיה רבים היא – לאן פני הטכנולוגיות הדיגיטליות? אנחנו מבקשים להציע כיוון אפשרי אחד: הטכנולוגיות הדיגיטליות מהוות וימשיכו להוות פלטפורמה משמעותית לקידום והאצה של החדשנות (Innovation). החדשנות נמצאת כבר שנים רבות באחד המקומות הראשונים ברשימת הנושאים החשובים למנכ"לים ולהנהלות הבכירות של רוב הארגונים, מתוך ההבנה של חשיבותה ליצירת בידול ויתרון תחרותי מול המתחרים. ארגונים חדשנים הוכיחו פעם אחר פעם, לאורך ההיסטוריה העסקית, כי חדשנות מהווה אחד הגורמים העיקריים להצלחה בזירה העסקית – Southwest פיתחה מודל חדשני של טיסות מוזלות וניצחה בתחרות מול חברות התעופה הגדולות, Apple עם מוצר ה iPod שלה הדיחה את ה Walkman הפופולרי של Sony ובהמשך הדיחה את Nokia ממעמדה כמובילת שוק באמצעות ה iPhone.

אמזון (Amazon )הוכיחה שחזון המסחר האלקטרוני הוא בר מימוש והפכה לקמעונאית האלקטרונית הגדולה בעולם תוך התרחבות מתמדת לתחומים חדשים (כמו קוראי ספרים אלקטרוני, ייצור מכשירי טלפון חכם וטאבלטים, מחשוב ענן ועוד),  איקאה (Ikea )פיתחה תפיסה ייחודית של ריהוט בהרכבה עצמית המשולבת עם חווית קניה מיוחדת, Zipcar פיתחה את תפיסת הבעלות החלקית (Fractional Ownership) של מכונית ע"י כך שהיא מאפשרת לשכור אותה לפי שעות ולקחת ולהחזיר אותה במקומות שונים בחניונים שהיא שכרה ברחבי העיר (לאחרונה נרכשה החברה ע"י  Avis שהחליטה להתמודד עם החדשנות ע"י רכישת המתחרה) וכד'.

הכלכלה העולמית נעה קדימה בקצב מהיר בכל הקשור לאימוץ הטכנולוגיות הדיגיטליות. טכנולוגיות אלו משנות את הצורה בה אנו מבצעים רכישות, צורכים שירותים, מקבלים וצורכים תכנים ומנהלים קשרים חברתיים. הן שינו את ההרגלים שלנו והעלו את רף הציפיות – הכל צריך להיות זמין תמיד ומידי, נוח ומוגש בצורה מושכת ומותאם לצרכים הייחודיים שלנו (פרסונליזציה). המושג "הכפר הגלובלי" מעולם לא היה מוחשי יותר – אנו יכולים לרכוש מוצרים מכל העולם, לקבל אותם במהירות לבתינו. שילוב הטכנולוגיות הדיגיטליות בחיינו הפרטיים ובסביבה העסקית של כל הארגונים, רק ילך ויגבר. הוא יביא לדרישה בלתי פוסקת מצד הלקוחות כלפי הארגונים איתם הם מנהלים עסקים, לחוויות שירות טובות יותר, למוצרים ושירותים מלהיבים יותר ולנגישות בכל אמצעי אפשרי (Bring Your Own Device) ובכל זמן. הטכנולוגיות הדיגיטליות שינו את חיינו ומובילות אל עבר עתיד שבו המימד הפיסי, המימד הדיגיטלי/ווירטואלי והמימד החברתי מתמזגים ומשתלבים להם ביחד בצורה טבעית ונוחה.
לתופעה רבת העוצמה של שילוב הטכנולוגיות הדיגיטליות וחדירתן לכל תחומי החיים והעסקים, מקובל לקרוא בשם הטרנספורמציה הדיגיטלית.

טרנספורמציה דיגיטלית (Digital Transformation) מוגדרת כתהליך של אימוץ של טכנולוגיות דיגיטליות במוצרים, שירותים, תהליכים עסקיים ומודלים עסקיים במטרה לשפר באופן משמעותי את ביצועי הארגון ואת יתרונו התחרותי.

אימוץ הטכנולוגיות הדיגיטליות הביא לזרם עקבי של חדשנות – במודלים עסקיים, במוצרים ובשירותים, בצורה בה אנשים מנהלים את חייהם ובצורה בה עסקים עושים עסקים. קיימת הסכמה רחבה לגבי הקשר ההדוק בין חדשנות לבין טכנולוגיות דיגיטליות, טכנולוגיות המהוות כר בלתי נדלה של חדשנות בכל תחום וענף עסקי. כל חדשנות מוסיפה שכבה חדשה על גבי השכבות הקודמות. יזם יכול כיום לממש רעיות עסקי חדשני שהוא הגה ולהפוך אותו למוצר המגיע למיליוני לקוחות תוך שבועות בודדים. נתבונן לרגע על השכבות השונות של פלטפורמות המשתתפות בתהליך של חדשנות: מפתח בעל רעיון יכול לפתח יישום חדש ולהכניסו לפלטפורמת מכירת יישומונים App Store שנבנתה ע"י אפל (Apple )החנות בעצמה מבוססת על הפלטפורמה של מערכת ההפעלה iOS ועל מכשירי ה iPhone כלומר על הטלפון החכם שלה;iPhone הטלפון החכם משתמש בפלטפורמה ;של רשתות התקשורת הניידות המהירות מדור שלישי או רביעי; שבעצמן מבוססות על הפלטפורמה של רשת האינטרנט; שבעצמה מבוססת על הפלטפורמה של רשתות תקשורת גלובליות מבוססות סיבים אופטיים ופרוטוקול TCP/IP ואפשר להמשיך הלאה. היישום הזה יכול לערער (Disrupt) מודלים עסקיים קיימים תוך פרק זמן קצר, מודלים שנבנו בעמל רב במשך שנים רבות. ברוכים הבאים לעולם הפלטפורמות הדיגיטליות.
כפועל יוצא מתופעת הטרנספורמציה הדיגיטלית וזרם החדשנות שהיא מייצרת, כל הנהלה הבכירה ובתוכה כמובן המנמ"ר (מנהל מחשוב ראשי – CIO), חייבת להבין תופעה זו ולפעול בצורה נחושה לאימוץ הטכנולוגיות הדיגיטליות ולקידום החדשנות כדי להבטיח את הצלחת הארגון לאורך זמן בזירה העסקית.

תרשים מס. 1 – הקשר בין פלטפורמות דיגיטליות, חדשנות ויתרון תחרותי

תרשים 1 מציג אוסף של גורמים התומכים בתהליך החדשנות בארגונים: טיפוח חשיבה יצירתית והעלאת רעיונות חדשניים; יצירת תרבות ארגונית התומכת בחדשנות ובמוכנות לקחת סיכונים; פיתוח תהליכים ארגוניים תומכי חדשנות; ושימוש בפלטפורמות דיגיטליות. הגורם האחרון, הפלטפורמות הדיגיטליות, הצטרף בשנים האחרונות לנושאים האחרים והפך לחלק בלתי נפרד מקידום החדשנות העסקית. הוא כמובן אינו עומד בפני עצמו אלא מהווה חלק מתוך מכלול רחב של גורמים המאיצים את החדשנות בארגון והפך בשנים האחרונות לאחד הגורמים העיקריים להאצה. מטרתו של מודל זה היא להציג את המקום של הפלטפורמות הדיגיטליות בבחינת תנאי הכרחי אבל לא מספיק.
מחברי המאמר
I. פרופ' ישע סיון, מנהל מכון קולר ל Venture באוניברסיטת תל אביב, לשעבר ראש התוכנית למערכות מידע במכללה אקדמית תל אביב יפו. פרסם מספר רב של מאמרים. בעל דוקטורט מ Harvard University.
II. רז הייפרמן, מ"מ הממונה על התקשוב הממשלתי ומנהל חטיבת מערכות ושירותים רוחביים באגף התקשוב במשרד ראש הממשלה. שימש כסמנכ"ל בביטוח ישיר, בזק ובתפקידים בכירים נוספים. בעל תואר ראשון בכלכלה וסטטיסטיקה ותואר שני במנהל עסקים, שניהם מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים