ד"ר עופר רימון, משרד החינוך: "בתוך עשור מחצית מילדי ישראל ילמדו מקצועות טכנולוגיים"

מספר התלמידים בחינוך הטכנולוגי צפוי לזנק בעשור הקרוב - אמר ד"ר רימון, ראש מינהל מדע וטכנולוגיה ומנמ"ר המשרד, לאנשים ומחשבים, על סמך המלצות ועדה בראשותו ● בשנת הלימודים הקרובה ייפתחו 20 מגמות סייבר ו-1,800 בתי ספר יחוברו לענן ולסיבים אופטיים ● תקציב החינוך הטכנולוגי לא קוצץ ועומד על 130 מיליון שקלים

ד"ר עופר רימון, ראש מינהל התקשוב ומערכות המידע ומינהל המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך. צילום: ניב קנטור

"בתוך עשור, מחצית מכלל תלמידי ישראל ילמדו באחת המסגרות של החינוך הטכנולוגי על מסלוליו השונים, כולל מסגרות תקשוב ומחשוב", כך אמר ד"ר עופר רימון, ראש מינהל מדע וטכנולוגיה ומנמ"ר משרד החינוך, בראיון לאנשים ומחשבים לרגל פתיחתה מחר (ב') של שנת הלימודים תשע"ה.

ד"ר רימון ציין כי היעד הזה הוצב כחלק ממסקנות ועדה שהוא עמד בראשה ותפקידה היה לעצב מחדש את החינוך הטכנולוגי בישראל לשנים הבאות. "הוועדה עשתה עבודת מחקר מקיפה ביותר, בעזרת צוות של 20 איש. שותפו בה כל הגורמים הרלוונטיים, כולל נציגי התאחדות התעשיינים ואנשי מקצוע מהענפים השונים", הוסיף.

השנה צפוי מספר התלמידים שלומדים בחינוך הטכנולוגי לעמוד על כ-140 אלף – כ-5,000 יותר מאשר בשנה שעברה, מה שאומר שמשרד החינוך הציב לעצמו רף גבוה שיהיה עליו לעבור בעשור הקרוב. רימון אמר כי הוא מודע לרף הזה וציין שהדברים ייעשו בהדרגה.

"הרחבנו מאוד את מסלולי ההסמכה במסגרת החינוך הטכנולוגי", הוסיף. "הגדרנו תשעה מקצועות, כולל תקשוב ומחשוב, שבכל אחד מהם יהיו תשעה מסלולי הכשרה, החל מהרמה הבסיסית ביותר ועד למסלולי 4-5 יחידות לימוד לבגרות. הגענו למסקנה שיש הרבה מאוד תלמידים שרוצים ללמוד במסגרות הטכנולוגיות אבל לא חייבים לסיים את השלב הגבוה ביותר". הוא ציין כי "בין היתר, נאפשר לתלמידים לקבל תעודות הסמכה מחברות רב לאומיות כגון סיסקו ומיקרוסופט. הדגש במסלולים האלה הוא על חיזוק ההיבט המעשי של הלימודים, בשיתוף עם התעשייה. השאיפה שלנו היא שכבר השנה יתווספו 50-100 מגמות לימוד טכנולוגיות בבתי הספר בישראל. כבר הוצאנו קול קורא בנושא לכל המנהלים".

תוכנית סייבר חדשה

חידוש נוסף עליו סיפר רימון בראיון הוא התנעת לימודי הסייבר בבתי הספר היסודיים והתיכוניים בכל רחבי הארץ. "גיבשנו תוכניות לימודים מקיפות להכשרת תלמידים במקצועות הסייבר, מכיתות ה' ועד כיתות י"א- י"ב בבתי הספר התיכוניים", אמר. "התוכניות פותחו בשיתוף עם מטה הסייבר הלאומי והצפי הוא שבתוך חמש שנים יהיו 100 מגמות סייבר חדשות. כאשר כבר בשנה הקרובה אמורות להיפתח 20 מגמות, עם כמה מאות תלמידים".

הוא ציין כי "התלמידים שילמדו בתוכניות הללו יהיו מצטיינים במיוחד והכוונה היא שעד סוף לימודיהם בתיכון הם יסיימו את כל חובותיהם לבגרות ויתמקצעו בתחום הסייבר על היבטיו השונים".

התפתחות נוספת שאירעה באחרונה בקשר לחינוך הטכנולוגי, היא ששמונה בתי ספר מהרשתות המתחרות לחינוך הטכנולוגי, אורט ועמל, הועברו מאחריות משרד הכלכלה (לשעבר התמ"ת) לאחריות משרד החינוך, כולל התקציבים הרלוונטיים. ההתפתחות הזו הושגה לאחר מאבק רב שנים. לדברי רימון, "סברנו מאז ומתמיד שמערכות החינוך הטכנולוגי הללו צריכות להיות תחת אחריות משרד החינוך. אלא שהפעם, הלחץ היה מצד ההורים".

גורמים במערכת החינוך מסבירים כי הסיבה לכך היא בעיקר תודעתית. המעבר ממסגרות חינוך פורמליות של מערכת החינוך למסגרות מקצועיות עדיין נתפס אצל הורים רבים כשינוי לא מספיק נחשב, והם חוששים שהדבר יפגע בהמשך הקריירה של ילדיהם. אולם, אותם גורמים מדגישים כי הרמה של בתי הספר האלה גבוהה ביותר והמשרד ימשיך להחזיק אותם ברמה זו.

"מערכת שיודעת לעקוב אחר רחבי הפס בבתי הספר"

"ברמה התשתיתית-טכנולוגית, השנה תבשיל תוכנית התקשוב החדשה, שבמרכזה תפיסת הענן החינוכי", הוסיף רימון. "לפני כמה שנים נערך מכרז בנושא וזכתה בו בזק בינלאומי". הוא ציין כי "במהלך שנת הלימודים הבאה, 1,800 בתי ספר במערכת החינוך (מתוך 2,600) יתחברו לענן הדיגיטלי, מה שאומר יותר משאבים ברמת האחסון והתשתיות, ואפשרויות רבות ופתוחות לתכנים דיגיטליים שבתי הספר יכתבו והמורים יתוגמלו על כך. השנה אנחנו משדרגים את רוחב הפס בכל בתי הספר ועד תום שנת הלימודים, 1,800 מהם יחוברו בסיבים אופטיים לתשתיות ולשירותי האינטרנט של בזק ובזק בינלאומי, בממוצע של 50 מגה".

הוא אמר כי "הקמנו במשרד מערכת שו"ב שיודעת לעקוב אחר רחבי הפס בבתי הספר, לאזן עומסים, וכן להוסיף או לגרוע נפחים לפי הצורך. בכך נגיע לאופטימיזציה מלאה של ניצול התשתיות". לדבריו, התקציב הכולל של התוכנית הוא 120 מיליון שקלים, כאשר הרשויות המקומיות יוסיפו עד 25%.

רימון ציין כי מגמת ה-BYOD לא פוסחת על מערכת החינוך. "ב-200 בתי ספר, הילדים יביאו את הציוד מהבית (מחשבים, מחשבי לוח וכדומה) ובית הספר יזין אותם בתכני הלימוד. תלמידים שלא יכולים להביא מכשירים יקבלו סיוע ממערכת החינוך", אמר.

הראיון עם ד"ר רימון נערך ערב ישיבת הממשלה שהתקיימה הבוקר, שבמסגרתה הוחלט על קיצוץ רוחבי של 2%. הוא ציין כי "נכון להיום, תקציב החינוך הטכנולוגי הוא 300 מיליון, ללא שינוי. יתירה מזאת, נוספו לו 70 מיליון שקלים למימון תוכנית התקשוב החדשה, הפרושה ל-10 שנים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים