סקירה: התקן NAS שקט, QNAP HS-251

והפעם על התקן NAS שמיועד גם לשימוש ביתי, ולא רק למשרדי, וככזה הוא מציע עיצוב איכותי וגבוה שלא מוצאים בדרך כלל בתחום הזה ● בנוסף, דבר מאוד חשוב: הוא שקט לחלוטין

לא לכל אחד שרוצה התקן. HS-251

קצת לפני שהמונח 'מחשוב ענן' התחיל לצבור תאוצה גדולה, מסיבות כאלו או אחרות, תחום ה-NAS התחיל לצמוח בפני עצמו. התקני NAS, ר"ת של Network Attached Storage, הם התקני אחסון שבמקום להתחבר באופן 'המסורתי' באמצעות כבל או ממשק פנימי בתוך המחשב, מתחברים לרשת ומאפשרים אליהם גישה מכל מחשב שמחובר לרשת. מצד שני, הם אינם מורכבים ואינם דורשים תחזוקה רבה כמו שרתי אחסון מלאים, והם מהווים בדרך כלל פתרון מצוין למשרדים קטנים ובינוניים שזקוקים לשטח אחסון שיהי משותף לרשת, וזאת מבלי להידרש להוצאת גדולות מדי.

התקני ה-NAS המודרניים הם יותר מרק התקני אחסון שפשוט קיימים ברשת כדי לאפשר אחסון לכולם. למעשה הם צמודים למערכת הפעלה שפועלת עם מעבד וזיכרון משלה, וככזאת, גם מאפשרת התקנה והרצה של יישומים מתקדמים, כולל שורה ארוכה של שירותי ענן. בכך הם מספקים למעשה מעין פתרון עבור עסקי SMB ו-SOHO שרוצים ענן משלהם, אבל לא ממש מעוניינים להוציא את האחסון מחוץ לעסק.

ה-HS-251 החדש של QNAP כבר לוקח את הנושא לרמה חדשה. מדובר בהתקן NAS שמיועד גם לשימוש ביתי, ולא רק למשרדי, וככזה הוא מציע עיצוב איכותי וגבוה שלא מוצאים בדרך כלל בתחום הזה, ובנוסף דבר אחד מאוד חשוב: הוא שקט לחלוטין מכיוון שהוא אינו משתמש במאוורר/ים כדי לקרר את הגוף ואת הכוננים שהוא מאחסן. בזכות העיצוב והשקט הוא מתאים לסלון הביתי בדיוק כמו שהוא מתאים לשולחן העבודה של משרדים שחשוב להם גם המראה של תחנות העבודה והמחשוב שלהם.

כדי להשיג את רמת הקירור הנדרשת למערכת החלק העליון של הקופסה, שנראית במבט ראשון כמו ממיר מתקדם ומעוצב היטב, מיוצר מסגסוגת אלומיניום שעברה הברשה. זה מוסיף למראה וגם לקירור המהיר של ההתקן. אמנם לא מומלץ להניח עליו יד, אין לחשוש מכוויה, וכן אין להציב עליו דברים אחרים, אבל הקירור מתבצע בבת אחת לכל הכיוונים וכבר ממרחק של פחות משלושה ס"מ מעליו כבר לא מרגישים בחום מיוחד.

המכשיר יכול להכיל עד שני כוננים שתאומים לעבודה בסביבת NAS מסוג HDD 3.5 אינץ' או SDD 2.5 אינץ' בנפח של עד 2 ג'יגכה-בייט האחד. הוא מבוסס על מעבד סלרון (Celeron) כפול ליבה של אינטל (Intel) במהירות של 2.41 ג'יגה-הרץ ומהירות טורבו של 2.58 ג'יגה-הרץ, ומגיע עם 1 או 2 ג'יגה-בייט זיכורן עבודה פנימי ו-512 מגה-בייט זיכרון הבזק לצורך האצת חלק מפעולות טעינת התוכנה.

היציאות כוללות שני חיבורים לרשת מקומית, שאכן מאפשרות לחבר את ההתקן לשני נתבים שונים של שתי רשתות שונות כך ששתיהן יכולות לגשת אליו בו זמנית. מעבר לכך יש שני חיבורי USB 2.0 ושני חיבורי USB 3.0 שניתן לחבר אליהם כונני USB, מדפסת שתשמש את כל הרשת, ואפילו UPS שעובד על חיבור USB. כמו כן מצויד ההתקן ביציאת HDMI שמאפשרת את חיבורו לטלוויזיה/מסך שמסוגלים להציג סרטים באיכות FHD, כשיש גם אפליקציה מתאימה להרצה של תכנים באיכות כזו (סרטים וכדומה). יציאה זו גם מאפשרת להפוך את ה-HS-251 להתקן שמניחים בסלון, לצד הטלוויזיה, כדי להזרים ממנו ישירות מדיה.

ההתקנה של הכוננים פשוטה. פתיחת וסגירת הפנאל הקדמי פשוטה מאוד: פשוט מזיזים אותו מאחד הצדדים כדי לשחרר אותו מהמגנט שבאמצע, והמגנט מספיק חזק כדי למשוך אליו חזרה את הפאנל בקלות. עם זאת, לא לנסות להקים את ההתקן מהפאנל, הוא ייפתח בקלות וייפול.

שתי התושבות של הכוננים נפתחות בערת לחיצה כל כפתור הנעילה המתאים. לחיצה ומשיכה של הידית, והתושבת יוצאת החוצה בקלות מרשימה, כמו גם ההחזרה למקום. ההתקן מגיע עם ברגים מתאימים לכונני 3.5 ו-2.5 אינץ' וכל העבודה לוקחת כמה דקות בלבד. את הדלקת המכשיר, לאחר הכנסת הכוננים למקומם, מבצעים על ידי לחיצה על כפתור ההדלקה/כיבוי שנמצא מאחור.

איתור ההתקן מבוצע באמצעות האינטרנט אם מחברים אותו לנתב שמחובר לאינטרנט, וזאת על ידי שימוש בבר קוד שמגיע מוצמד להוראות התפעול הראשונים שלו. אם זה לא מצליח אפשר להוריד אפליקציה קטנה שעושה זאת משולחן העבודה בשם QFinder. בכל פעם שמפעילים אותה רואים את כל ההתקנים של QNAP שמחוברים לרשת, ולחיצה כפולה על אחד מהם, ובמקרה שלנו ה-HS-251 בלבד, פותחת את שולחן העבודה שלו שהוא בעצם מערכת ההפעלה שלו QTS 4.1 והיא פועלת בסביבת דפדפן ברירת המחדל שלכם.

הלוח הראשי מציג את האפליקציות שכבר מותקנות ומכאן הדרך פשוט פתוחה להתקנה של מספר ענק של אפליקציות, כוחל אפליקציות לניהול אתרים, אפליקציות לגישת VPN, אפליקציות לניהול שרת רשת ועוד ועוד. המערכת עמוסה שירותי וניהול כגון ניהול זכויות גישה והקצאת משאבים, וכן יש כלים רבים שמאפשרים לעקוב אחרי הביצועים והמשאבים שנמצאים בשימוש. למעשה באמצעות הכלים הללו ניתן להגדיר את המשתמשים שיוכלו לגשת להתקן, כולל קביעת תעדוף, ובסך הכל יכולים עד 20 אנשים להתחבר בו זמנית ועד 8 להוריד ממנו חומרים בזמן אמת, ובמקביל.

הדבר החושב יותר שהוא שיש חיבור לשירות הענן של QNAP שמאפשר בעצם באמצעות זו גישה גם בעזרת יישומים שהחברה מציעה בחנות האפליקציות של אנדרואיד (Android) ו-iOS. לצד יישומי מולטימדיה טהורים, יש כמה יישומי ניהול שמאפשרים לנהל את המערכת מרחוק, וכן לעקוב אחר ניהל הקבצים, ועוד. אפשר אפילו להגדיר שרת דואר SMTP כדי לשלוח הודעות לדואר במקרה של תקלה.

ה-HS-251 הוא לא לכל אחד שרוצה התקן NAS, אלה למי שמוכן לשלל עבור העיצוב המיוחד שלו שמותאם כאמור גם לשימוש בסלון ביתי ובמשרדים שמקפידים על מראה. הסיבה היא בעיקר תג המחיר שלו: 2,799 ש"ח. מי שיכול להרשות לעצמו, ייהנה מהתקן מוצק וכמות אדירה של יכולות ואפליקציות שפשוט מאפשרות לבצע עמו כל מה שרוצים בענן פרטי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים