עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום: "מי שמשווה ניהול בית ספר לניהול מערכת עסקית – לא יודע על מה הוא מדבר"

גדעון סער, שר החינוך, פרסם אתמול (ד') את תוכנית הרפורמה שלו, הכוללת גם תגמול לסגל ההוראה על פי מדדים ● שפירא השתתף בפאנל אנשי עסקים וחינוך בחולון, ומתנגד נמרצות לשיטה, שתגרום לדעתו לעיוותים ולהנשרת תלמידים שאין להם סיכוי להגיע לבגרות ● אבי גבאי, מנכ"ל בזק: "יש מקום להפריט חלקים ניכרים ממערכת החינוך" ● דני ימין, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל: "תלמידים שלמדו באופן מקוון מצליחים הרבה יותר מתלמידים הלומדים במסגרות רגילות"

שר החינוך, גדעון סער, פרסם אתמול (ד') את תוכנית הרפורמה שלו בחינוך. בין היתר, היא כוללת תוכנית מדדים שתתגמל מנהלים ומורים בבתי הספר. בפאנל "אנשי עסקים וחינוך" שנערך אתמול בצהריים בחולון, בכנס ביוזמת עיתון העיר, יצא עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום, בביקורת חריפה על שיטת המדדים: "מי שמנסה להשוות ניהול בית ספר לניהול מערכת עסקית וליישם שם מדדים כבעסקים – פשוט אינו יודע על מה הוא מדבר. ניהול בית ספר הוא אחד הדברים המורכבים ביותר, ולדעתי קשה יותר לניהול מאשר חברה כמו סלקום".

לדברי שפירא, הוא נוקט עמדה זו, על אף שהוא ידוע כתומך נלהב בשיטת המדדים בניהול, בבחינת "מה שלא מדיד לא מנוהל". יישום שיטת המדדים במערכת החינוך, התריע, יגרום לכך שבתי הספר יתחרו על התלמידים הטובים ויביאו להנשרה של תלמידים שאין להם סיכוי להגיע לבגרות. שפירא התייחס לפרסומים האחרונים של משרד החינוך, המשווה בין ציוני הבגרות של בתי הספר ואמר: "זה אבסורד. מה, זו תחרות מלכות היופי?".

שפירא, המשמש בהתנדבות כיו"ר אגודת הידידים של אוניברסיטת תל אביב, אמר כי למרות שיש עוד הרבה מה לייעל במערכת החינוך, בעיה של משאבים קיימת במיוחד באוניברסיטאות. "רבע מכלל החוקרים במדינת ישראל שסיימו את לימודי הדוקטורט שוהים מעבר לים", אמר מנכ"ל סלקום, "זה רק בגלל חוסר משאבים. אנחנו המדינה השישית בעולם שמבריחה מוחות לחו"ל".

אבי גבאי, מנכ"ל בזק, חלק על דברי שפירא ואמר, כי "נכון הוא ששיטת המדידה בבתי הספר היא מורכבת, אבל זה לא אומר שלא צריך למדוד". גבאי סבור שיש מקום להפרטה של חלקים ניכרים ממערכת החינוך בישראל. לדעת מנכ"ל בזק, על משרד החינוך להוציא החוצה את היבטי הפיקוח והניהול הפיסי של בתי הספר, ולתפקד כרגולטור וכסמכות פדגוגית. "מערכת החינוך חייבת להתייעל. לא יעלה על הדעת שבכל פעם שיש בעיה, תמיד יתלו אותה בסיבה תקציבית", אמר גבאי, "כשמנהל בא אלי ומבקש עוד משאבים, אני קודם כל בודק איך הוא מנצל את המשאבים שיש לו, והאם הוא פועל ביעילות".

חיים רומנו, מנכ"ל אל על, אמר, כי "יש ביקורת מוגזמת על מערכת החינוך בישראל, ואנו לוקים בתסמונת של הלקאה עצמית". לדבריו, "שבתי כעת מסיור בארה"ב, שם נפגשתי עם מנהלי היי-טק ישראלים העובדים שם. הם התוצרים הטובים של מערכת החינוך. כמי שגייס צעירים רבים לעבודה בתפקידי השונים, אני יכול לומר בוודאות: יש לנו מורים מצויינים ותלמידים מעולים, וכל דור מתעלה על עצמו". הוא המליץ למדינה לשנות את סדרי העדיפויות בתגמול מורים ושאר בעלי המקצועות שנחשבים לנחותים או שאינם מבוקשים, דוגמת רופאים ועובדי מדינה.

דני ימין, מנכ"ל מיקרוסופט (Microsoft) ישראל, אמר כי הטכנולוגיה יכולה להעצים את מערכת החינוך, בשל יכולתה לאפשר ניידות ולמידה מרחוק. ימין ציטט מחקר שנערך על ידי ארגון ה-OCED, ממנו עולה כי תלמידים בכל העולם שלמדו במסגרת לימודים מתוקשבים (e-Learning) הצליחו יותר בחייהם כבוגרים, לעומת תלמידים שלמדו במערכת החינוך באופן הקונבנציונלי. "במערכת החינוך בישראל יש התחלות יפות מאוד של למידה מתוקשבת", אמר ימין, "והיא מעצימה את מעמד המורה ולא מחליפה אותו. תלמידים אוהבים ללמוד בסביבות שהם מכירים, מורים יכולים לתקשר עם תלמידיהם מעבר לשעות הלימוד הרגילות. יש ללמידה המתוקשבת יתרונות רבים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים