ד"ר לו טאקר, CTO וסגן נשיא סאן: "בתוך שנים ספורות הרשת תשנה פניה וייווצר ענן של עננים"

"הענן יגיע עוד לפני 2015, ויהיה בנוי בצורה של רשת של עננים קטנים יותר, שכוללת רכיבי אחסון, שרתים ויישומים", אמר טאקר, שנעל את כנס הקוד הפתוח ומיחשוב הענן הענק ● לדבריו, "מדובר בצומת דרכים מעניין בו הטכנולוגיה פוגשת את ההיגיון העסקי ושניהם מתלכדים לכלל ענן המיחשוב"

"בתוך כמה שנים הרשת תשנה באופן דרמטי את פניה ותהפוך להיות ענן גלקטי המכיל בתוכו עננים רבים מספור", חוזה ד"ר לו טאקר, סגן נשיא ו-CTO סאן מיקרוסיסטמס (Sun Microsystems). טאקר נעל את כנס התשתיות ומערכות ההפעלה הפתוחות הגדול בעולם – OpenSource World, שהסתיים בסוף השבוע האחרון בסן פרנסיסקו, קליפורניה, ארה"ב. לדבריו, "הענן הגלובלי של העננים ייצור רשת חדשה, מחוברת בתוך עצמה, שתכיל שרתים אחסון ויישומים. המהפכה כבר החלה ואין סיכוי שתעצור".

על פי טאקר, שהיה ממקימי Salesforce.com, "המושג 'מיחשוב ענן' הפך להיות מטריה למונחים שונים, החל מ-'ניצולת המיחשוב', 'מיחשוב שריגי' (גריד), ו-'מיחשוב על פי דרישה'. המדובר בתפיסה ובטכנולוגיה אשר ישנו את הרשת בצורה מהפכנית, כמו גם את האופן בו המנמ"רים יעבדו. מחלקות ה-IT שאותן המנמ"רים מנהלים יפעלו בצורה שונה לחלוטין, והמשתמשים יקבלו יותר שירותים מיותר יישומים ובצורה יעילה יותר".

הוא תיאר את המצב בו מצוי כיום עולם המיחשוב, כ-"עין הסערה, שטרם נודע דבר עוצמתה". לדבריו, יש גידול מתמיד בשימוש ובניצול של הרשת, בין השאר בשל הפס הרחב, בשל הגידול בכמות השירותים שעליה וכן בשל הופעת הרכיבים הניידים. מגמה נוספת, לדברי ד"ר טאקר, היא הגידול המרשים בנתונים ובמידע, תוך יצירת מידע חזותי לצד הטקסטואלי, של ארגונים ושל צרכנים פרטיים.

המגמה השלישית, ציין סגן נשיא סאן, היא המשך השפעת חוק מור, המביא לירידה מתמדת בעלויות של כלל המיחשוב ובתוכו – החומרה והאחסון. שלוש מגמות אלו, אמר, מהוות דלק מניע עבור ההתפתחות המהירה של יצירת תשתיות למיחשוב הענן. לדברי טאקר, המדובר בהתפתחות כמעט "לא טבעית" של הרשת, שהיא בגדר מהפכה, בשל היכולות הטמונות בה. בתחילה, אמר, הרשת היתה בסך הכל מקום של אתרים, לאחר מכן היא אירחה יישומים, ואילו העתיד, אמר מצוי ב-PaaS – פלטפורמות כשירות, עם מיחשוב ענן.

לדברי ד"ר טאקר, מערכות המיחשוב המסורתיות כבר כיום מתחילות להיות מושפעות מהניצנים של מיחשוב ענן. כך, אמר, מערכות ה-IT הארגוניות הופכות להיות יותר ספקיות שירותים עבור לקוחות הארגון והמשתמשים הפנימיים, ופחות "ארגונים טכנולוגיים לכשעצמם". בשל מצב זה, הסביר סגן נשיא סאן, מערך ה-IT הופך להיות יותר קשוב להיבטים העסקיים של הארגון, יותר תגובתי, ומספק מענה יעיל יותר לרגולציות השונות.

הענן, תיאר ד"ר טאקר, יכיל בתוכו חדרי מיחשוב וירטואליים, וככזה הוא יספק יותר יכולות מיחשוב, עם יותר קיבולת וביצועים ובפחות עלויות. כך, הסביר, הטיפול בתקלה יהיה קל יותר מהיום, כיוון שכל שיידרש מאנשי ה-IT הוא לשכפל את השרתים, ולאחר מכן לנתקם ממערך ה-IT, ואז לטפל במציאת הבאג.

אחת ההוכחות, לדברי ד"ר טאקר, לכך שהענן הוא המגמה המשמעותית ביותר בעולם המיחשוב בשנתיים האחרונות, היא העובדה שממשלת ארה"ב כבר החלה לפעול בכיוון זה. לדבריו, ממשלות בעולם הן מאמצות מאוחרות של טכנולוגיה, אולם במקרה זה, "הממשל הבין, כי המעבר למיחשוב ענן יביא לחידוש תשתיות ה-IT בצורה יעילה וזולה יותר". טאקר ציין בפני קהל המאזינים כמה פרויקטים של ממשל זמין בארה"ב שכבר עלו לאוויר, הפועלים בצורת מיחשוב ענן.

הוא ציטט מחקר של הפורום הכלכלי הגלובלי, שבחן את ההשפעות הצפויות ליישום מיחשוב ענן בעולם. לדברי החוקרים, הדבר יביא לצמצום הפער הדיגיטלי בין המערב והצפון השבעים, לבין הדרום והמזרח העניים. השפעה נוספת, אמר, תהיה בחשיפה של יותר פרטים באוכלוסיה בעולם ליותר מידע וליותר שירותים אינטרנטיים. גם ארגונים ייהנו מהתועלות הטמונות במיחשוב ענן, הסביר ד"ר טאקר, בשל יכולתם לעשות עסקים בצורה טובה יותר, עם יכולת תגובה זריזה וגמישה, וקבלת החלטות עסקיות של מנהלים בצורה יעילה ומהירה יותר.

בהיבט הטכנולוגי, הסביר ד"ר טאקר, מיחשוב הענן יביא לכך שמערכי IT בארגונים יספקו הרבה יוצר שירותים ביותר יישומים. בנוסף, היכולת להיפטר מרכיבי IT כושלים תהיה קלה יותר, ולא תדרוש היערכות מורכבת כפי שקורה הדבר כיום. מצב זה, הסביר, יביא לכך שרמת התפקוד של מערכי ה-IT תגדל, ומנגד – ההוצאות התפעוליות שלהן יקטנו.

"מעבר להתפתחות הטכנולוגית המדהימה לכשעצמה", אמר סגן נשיא סאן, "יש פה גם רציונל עסקי: מערכי ה-IT יספקו מינימום של שירותים טכנולוגיים בארגון. כל השאר יבוא דרך הענן. אני אומר למנמ"רים – שאחרים ינהלו את מערכות ה-IT שלך, ואתה – תתמקד בהיבטים של העסק, ובחן כיצד ה-IT יכול לתרום לו".

הוא סיים בתארו את הענן שיהיה בעולם, לדבריו, עוד לפני שנת 2015, אשר יהיה בנוי בצורה של רשת של עננים קטנים יותר, המחוברת בינה לבין עצמה, וכוללת רכיבי אחסון, שרתים ויישומים. הענן הגלקטי הזה, הסביר ד"ר טאקר, יהיה מפולח לעננים פרטיים ולעננים ציבוריים. מה שיידרש מאנשי המקצוע בעולם המיחשוב, ציין, הוא לטפל בהיבטי אבטחת מידע, הצפנת הנתונים העסקיים, שמירה על פרטיות ושאר הנושאים שינבעו מהעברת חלקים נרחבים של ה-IT אל מחוץ לארגון. "מדובר בצומת דרכים מעניין, בו הטכנולוגיה פוגשת את ההיגיון העסקי ושניהם מתלכדים לכלל ענן המיחשוב", סיכם ד"ר טאקר.

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארה"ב

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים