אל"מ יעל הס, חיל החינוך: "הרשתות החברתיות מעמידות את צה"ל בפני אתגרים טכנולוגיים וערכיים"

"אין ספק שרשת האינטרנט מהווה אתגר בכל מה שקשור לביטחון מידע ואנו מתמודדים עם הנושא הזה ביום יום", אמרה הס, מפקדת מערך מגן בחיל

"הרשתות החברתיות מעמידות את צה"ל בפני אתגרים טכנולוגיים וערכיים בכל רמות הפיקוד. האפשרויות הבלתי מוגבלות הקיימות כיום לשיתוף מידע, מעלות סוגיות אתיות משפטיות וכאלו העוסקות בביטחון המידע", אמרה אל"מ יעל הס, מפקדת מערך מגן בחיל החינוך, המפעיל את מערך המורות חיילות, בעיקר בישובי הפריפריה.

אל"מ הס דיברה בכנס שערכה בסוף השבוע עמותת אשנ"ב בשיתוף עם גוגל (Google) ישראל, בנושא העצמת המבוגר האחראי וקידום שימוש בטוח באינטרנט, והוא הופק על ידי אנשים ומחשבים. העמותה מסייעת ומשתפת פעולה עם מערך, המורות חיילות ומסייעת להן עם תכנים העוסקים בגלישה בטוחה ברשת. הכנס נערך באולם הסינמטק בת"א, והתארחו בו כ-200 מורות ממערך המגן.

דוברים נוספים בכנס היו ברוך הינוך, יו"ר אשנ"ב, נועה אלפנט לפלר, מנהלת מדיניות וקשרי ממשל בגוגל ישראל, דורון אבני, חבר הנהלת גוגל ישראל, רוני דיין ממשרד החינוך, קובי שטיינברג, נציג ארגון ההורים ארצי והנערה הדר הרשקוביץ, מארגון "שומרי מסך".

"אנו חשופים הרבה יותר כיום ויש להתמודד עם הדברים. חשוב לדעת להבחין בין האסור למותר ובין פקודות לערכים" הוסיפה אל"מ הס.

לדבריה השימוש ברשתות חברתיות מגביר את החשש לפגיעה בכבוד האדם באשר הוא, הן ברמת החייל הבודד והן ברמת מערכת היחסים בין חייל למפקד. "בהינתן העובדה שכיום הכל גלוי, ובלחיצת כפתור אפשר לדעת הכל על כל אחד, אין ספק שיש כאן אתגר פיקודי", אמרה אל"מ הס והוסיפה כי "הרשתות החברתיות יכולות לגרום וכבר גרמו נזקים תדמיתיים לצה"ל הן כלפי חוץ והן מול החברה הישראלית עובדה הפוגעת בחוסן הלאומי".

הס הסבירה כי "אין ספק שרשת האינטרנט מהווה אתגר בכל מה שקשור לביטחון מידע ואנו מתמודדים עם הנושא הזה ביום יום". בהרצאתה הביאה דוגמאות לאירועים ערכיים שפגעו בתדמית צה"ל כגון החיילת שהעלתה תמונות שלה עם אסירים כפותים לאינטרנט, פוסטים שליליים ומשמיצים בין חיילים ודליפת מידע מסווג, שעלה בטעות לרשת.

"אנו עוסקים בפעילות חינוכית במספר כיוונים. המטרה היא להשפיע על התנהגות החיילים והמפקדים בכלל וברשת החברתית בפרט, הן ביחס לאוכלוסיות היעד, שהם בני נוער צעירים בני דור המהפכה הדיגיטלית, שנולדו לתוכה, והם באים עם עולמות עשירים ומתוחכמים, ומצד שני התמודדות ברמת הפקודות בעיקר לגבי ביטחון המידע. אני אישית לא מאמינה רק בפקודות למרות שבצבא זה די ברור וקל יחסית. לי חשוב יותר שכנוע והנחלת ערכים של כבוד האדם, משמעת, אחריות, דוגמא אישית, וחיי האדם", אמרה אל"מ הס.

"ראשית פעולות ההסברה וההכוונה ייעשו בכל רמות הפיקוד, ההסברה תדגיש את היתרונות שיש ברשת האינטרנט, ונתבסס על סל הערכים הקיים והעצמת ערך השליחות", סיכמה הס את דבריה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים