חנה שראל, מנכ"לית מידעטק: "נשים רוצות פחות להתקדם"

המצב של הנשים בשוק ההיי-טק נובע בין היתר מהעובדה שהן פחות פונות ללימודי התחום ומהאחריות הרבה שיש להן בחלק מהמשפחות, אמרה שראל בראיון לאנשים ומחשבים, לרגל יום האישה הבינלאומי ● לדבריה, אישה שרוצה להצליח - יכולה, זה הכול עניין של מוטיבציה, רצון והוכחה שהיא יעילה יותר מעובד גבר

חנה שראל, מנכ"לית מידעטק. צילום: ישראל הדרי

יום האישה הבינלאומי מציף מדי שנה את הבעייתיות העולמית בנושא המגדרי: פערי שכר לרעת הנשים, העדר ייצוג נשי במשרות בכירות בשוק הפרטי או הציבורי, עזות מצח של מעסיקים כלפי נשים ועוד ועוד. דומה שחנה שראל, מנכ"לית מידעטק, היא הדוגמה ליוצא מן הכלל שמעיד על הכלל.

שראל, בוגרת תואר ראשון במדעי המחשב ותואר MBA במינהל עסקים – שניהם מהטכניון, החלה את דרכה במידעטק בשנת הלימודים האחרונה שלה, בתפקיד מתכנתת. "כשהתחלתי לעבוד בחברה, ב-1994, עבדו בה אנשים בודדים. היא הייתה אז עוד סטארט-אפ ועבדנו מהדירה של מקימי החברה", סיפרה בראיון לאנשים ומחשבים.

מאז החברה לא עצרה, ויחד איתה שראל: ממתכנתת היא צמחה להיות מנהלת פרויקטים, אחר כך ראש צוות וסמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי, ומשם קפצה לראש הפירמידה – מזה ארבע שנים היא מכהנת כמנכ"לית מידעטק. במקביל, היא הקימה משפחה וילדה ארבעה ילדים, שהבוגרת בהם היא בת 19 והקטן בן 7. היא לא ויתרה גם על תחביבים ופעילויות רבות אחרות: שראל מנגנת בגיטרה, עושה ספורט, יוצאת לריצות בוקר וערב ואף פעילה רבות בבית הספר של ילדיה, בין אם בפעולות התנדבותיות ובכהונה של יותר מ-10 שנים בוועד ההורים.

מידעטק עוסקת בפרויקטי הטמעה ויישום של תוכנת ה-ERP Priority מפיתוח אשבל. מאז ששראל החלה לעבוד בה, היא התפתחה מכמה עובדים לחברה המעסיקה כיום כ-200 עובדים בישראל ועוד כמה עשרות בחברות בנות בחו"ל.

"לא הופליתי"
"מעולם לא חשתי שאני מופלית לרעה בגלל היותי אישה – לא ברמות השכר ולא באפשרויות הקידום", אמרה. "לא חשתי שההתקדמות שלי נפגעת או נמצאת בסיכון מאחר שאני אישה, או אם לארבעה ילדים". עם זאת, היא מודה שאישה שרוצה להתקדם צריכה להשקיע יותר מאמץ: "נשים צריכות להיות יעילות יותר מגברים, מתוך ידיעה שיש להן מגבלת זמן אם הן רוצות גם להתקדם בעבודה וגם להספיק להגיע הביתה למשפחה, לילדים ולכל האחריויות הנוספות שהן לוקחות על עצמן". שראל סיפרה שהיא עצמה לא נתנה לכך לעצור אותה: "לא התפשרתי, לא ויתרתי לעצמי. לקחתי פרויקטים מורכבים ומאתגרים, עם נסיעות ולוחות זמנים צפופים, מתוך מחשבה שאם אני רוצה להתקדם – ההיבטים שמסביב לא יכולים להפריע".

"נדרשים מוטיבציה ורצון להצליח ולהתקדם", הדגישה. "ברגע שמחליטים שזה מה שרוצים – פועלים בהתאם: עבודה בשעות מאוחרות, הסתייעות בעזרה חיצונית, כל מה שאפשר. מובן שההצלחה כרוכה בשיתוף פעולה של בן הזוג, שבלעדיו היה קשה יותר, אם כי לא בלתי אפשרי".

שוויון מגדרי בכמות העובדים
שראל העידה כי "חצי מעובדיה של מידעטק הם גברים וחצי נשים, ושכר הנשים מקביל לזה של הגברים בתפקידים דומים. אולם, באופן כללי, בהתייחס למצב במשק, בייחוד לאור הנתונים שהוצגו באחרונה, המצב טעון שיפור". כך, אמרה, "בדרג המנהלים, המצב אצלנו פחות טוב: רק שלוש נשים. אני חושבת שהסיבה לכך היא שנשים רוצות פחות להתקדם, בעיקר בשל המחויבויות שלהן מסביב. הן בדרך כלל לוקחות על עצמן את הטיפול בילדים ובמשפחה. אבל בעצם זה מתחיל עוד לפני: פחות נשים פונות ללימודי מקצועות ההנדסה וההיי-טק התובעניים, ומראש מצמצמות את הבחירה. גם כשהן מגיעות להיי-טק, הן מוטרדות מהאחריות הנוספת שלהן, ולכן פחות מעוניינות להתקדם. אני מצפה ממנהלת שרוצה להתקדם שלא יהיה פער בין ההשקעה של אישה לעומת גבר".

היא רוצה לראות יותר נשים שאפתניות, מאחר שלדעתה, יש לנשים יתרונות רבים כמנהלות: "נשים נאמנות יותר למעסיק שלהן, אחראיות יותר כלפי מקום העבודה ויעילות יותר, בגלל הצורך לנצל את הזמן טוב יותר. נשים גם יודעות להעביר מסרים טוב יותר, מבלי לוותר על נחישותן, ולנהל אנשים בלי התנשאות ותוך שימוש במיומנויות הרכות שלהן. הן גם עובדות טוב יותר בצוותים ומשתלבות בסיעור מוחות לצורך מציאת הפתרונות במסגרת הצוות. נשים חולקות מידע טוב יותר, ובעולם שלנו זה משמעותי מאוד לצבירת ניסיון. הן גם לא מתביישות לבקש מידע ולסייע לאחרים עם מידע. מיומנויות התקשורת של נשים טובות יותר באופן כללי, ולכן זה משפיע הן ביחסים התוך-ארגוניים – הן קשובות יותר לעובדים שלהן ובכלל לצרכים של אחרים, והן עם הלקוחות – הקשבה, הבנה, ניהול משא ומתן לא מתוך אגו, אלא לשם השלמת המשא ומתן עצמה, והגעה למצב ששני הצדדים מרוצים. החשוב ביותר הוא שהן חושבות איך לשמר את הלקוח לטווח ארוך".

"נשים, באופן כללי, לוקחות פחות סיכונים", הוסיפה שראל. "הן מחושבות וזהירות יותר, ובתחום שלנו זה חשוב מאוד. אסור לקחת סיכונים, מאחר שאנחנו נותנים שירותים למערכות שצריכות לעבוד בצורה תקינה ללא הפסקה".

כראייה לאיכות הניהול של הנשים ציינה שראל כי "יש מחקרים שמראים שעסקים שבהם נמצאות נשים בעמדות בכירות מצליחים יותר".

מה הטיפ שלה לנשים שרוצות להתקדם? "פשוט לרצות ולא לוותר!", אמרה. "מי שרוצה להתקדם צריכה אולי להשקיע יותר, אבל אין שום סיבה שלא תצליח, ובלי לחפש תירוצים למה לא. אם אישה לא מוותרת לעצמה – היא תתקדם".

היא סיכמה באמרה כי "אני מקווה שיותר נשים יפנו לעולם ההיי-טק, כי יש להן הרבה מה לתרום, וצריך לשפר את הייצוגיות בעולם הזה".

הלוואי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים