ראש ה-FBI: לא צריך לאזן בין אבטחה לזכויות הפרט, אלא לאבטח את הפרט באופן שמגדיל את זכויותיו

"כשהמשטרה מסיירת במגרש משחקים ומתשאלת דמויות חשודות בו, היא מאפשרת להורים ולילדים ליהנות ממנו מבלי שיצטרכו לדאוג לביטחונם – ובאופן זה מגדילה את זכויות הפרט של האזרחים בשכונה", אמר ראש ה-FBI, ג'יימס קומי ● "אתם פועלים במגרש משחקים מסוכן מאוד. כדי להגן עליו ולאפשר לכולם ליהנות ממנו, עלינו לאסוף מידע אלקטרוני ולנטר תקשורת דיגיטלית"

ג'יימס קומי, ראש ה-FBI. צילום: אור יעקב

"יש מי שאומרים שקיים קונפליקט אינהרנטי בין אבטחה ובין הגנה על זכויות הפרט של האזרח – ובראשן הזכות לפרטיות. אני לא מסכים עם הקביעה הזו, כי המשמעות שלה היא שכולנו צריכים לעשות פשרות בשני תחומים כל כך חשובים בחיינו. לכן, אני מאמין שלא צריך לאזן בין אבטחה לזכויות הפרט, אלא לאבטח את הפרט באופן שמגדיל את זכויותיו", כך אמר ג'יימס קומי, ראש ה-FBI.

קומי אמר את הדברים אמש (ד'), במליאה המרכזית של כנס הענק RSA Conference 2014. האירוע, שמשך אליו כ-25 אלף מומחי אבטחת מידע מכל העולם, מתקיים השבוע בסן פרנסיסקו שבקליפורניה ויינעל מחר. המשלחת הישראלית לכנס כוללת בין 100 ל-150 נציגי לקוחות, שותפים וחברות בתחום אבטחת המידע, חלקן אף מציגות בתערוכה שנערכת במקביל.

לדברי ראש ה-FBI, "כאשר המשטרה מסיירת במגרש משחקים ומתשאלת דמויות חשודות בו, היא מאפשרת להורים ולילדים ליהנות ממגרש המשחקים מבלי שיצטרכו לדאוג לביטחונם. כך, המשטרה מאבטחת את מגרש המשחקים באופן שמגדיל את זכויות הפרט של האזרחים שמתגוררים בשכונה. מגרש המשחקים שבו אתם פועלים הוא מגרש מסוכן מאוד, מלא באיומים מכל עבר. זו המציאות שבה אנו חיים. כדי להגן על מגרש המשחקים הזה ולאפשר לכולם ליהנות ממנו, עלינו להבין את האיומים ולהתמודד עמם. כדי לעשות זאת, אנחנו חייבים לאסוף מידע אלקטרוני ולנטר תקשורת דיגיטלית".

לכן, אמר קומי, "השאלה האמיתית היא איך אפשר בכל זאת לבצע את הניטור הזה, בדרך שתאפשר לנו למנוע מדברים רעים לקרות לאנשים טובים, ותגדיל את זכויות הפרט שלהם. זו שאלה קשה, שהתשובה עליה דורשת דיון רציני והקשבה אמיתית של כל הצדדים המעורבים. אני שונא אנשים שזורים פחד וקוראים 'זאב, זאב', אבל אני עוסק בתחום רציני מאוד. הדיון הציבורי בארצות הברית קורא לשנות באופן מהותי כלים שמשמשים לאיסוף מודיעין על טרוריסטים, האקרים שממומנים על ידי מדינות וארגוני טרור, האקטיביסטים, פושעי סייבר, קבוצות פשע מאורגן – והרשימה עוד ארוכה. לכן, על כולנו להבין את היתרונות והחסרונות שבשינוי הכלים החשובים האלה".

"אני מאמין שכל אדם באשר הוא צריך לחשוד בממשלה ובכח שעומד לרשותה". ג'יימס קומי, ראש ה-FBI. צילום: אור יעקב

"אל תבינו אותי לא נכון", הסביר קומי, "אני מאמין שכל אדם באשר הוא צריך לחשוד בממשלה ובכח שעומד לרשותה. זו הסיבה שהאבות המייסדים של ארצות הברית חילקו את הממשלה לשלושה ענפים – כדי ליצור מערכת של איזונים ובלמים, שתמנע ריכוז גדול מדי של כוח בממשל. כולנו צריכים להיות מודעים לכח שיש לממשלה, לשאול שאלות קשות ולהיות סקפטיים לגבי מה שאומרים לנו. אלה הערכים שהמדינה הזו נבנתה עליהם ואלה הערכים שהפכו אותו למה שהיא היום".

שיתוף מידע בין הממשל לתעשייה
קומי נכנס לתפקידו כראש ה-FBI לפני כחמישה חודשים, בספטמבר 2013. קומי, עורך דין במקצועו, בילה את רוב הקריירה שלו בשירות הציבורי. בין היתר, שימש כסגן התובע הראשי של ארצות הברית בתקופתו של הנשיא בוש. לפני כן שימש כתובע הראשי של המחוז הדרומי של מדינת ניו-יורק, בה גם נולד. לפני כשמונה שנים עזב את הממשל הפדראלי ומונה לסגן נשיא בכיר והיועץ המשפטי של ענקית התעופה לוקהיד-מרטין (Lockheed Martin). ב-2010 עזב ומונה לתפקיד דומה בפירמת ההשקעות ברידג'ווטר (Bridgewater Associates).

"כשעזבתי את ברידג'ווטר, בתחילת 2013, החיים היו יפים", סיפר ראש ה-FBI. "מוניתי לעמית מחקר וחבר בצוות המרצים של בית הספר למשפטים באוניברסיטת קולומביה (Columbia) והיו לי תכניות גדולות: לבלות יותר זמן עם הבת שלי, לקחת שיעורי פסנתר, לחזור לכושר טוב יותר וליהנות מהחיים. יום בהיר אחד, קיבלתי שיחת טלפון שהציעה לי להגיע לראיון עבודה לתפקיד ראש ה-FBI".

לדבריו, "האינסטינקט שלי היה לסרב, אבל ביקשתי מהם לישון על זה – כי זו בכל זאת לא הצעה שמקבלים כל יום. כשקמתי בבוקר, ירדתי לסלון והתכוונתי לענות בשלילה על ההצעה, כשראיתי את אשתי יושבת מול המחשב ומחפשת בתים באזור וושינגטון הבירה. אני לא הבלש הטוב בעולם, אבל אפילו אני הבנתי שזה רמז לבאות… אשתי כנראה מכירה אותי טוב יותר ממה שאני מכיר את עצמי, כי השאר הוא היסטוריה".

"קודמי בתפקיד, בוב מיולר, אמר לי שאיום הסייבר הלאומי הוא שיאפיין את הקדנציה שלי כראש ה-FBI. היום, חמישה חודשים אחרי כניסתי לתפקיד, אין לי ספק שהוא צדק". ג'יימס קומי על הבמה ב-RSA Conference 2014. צילום: אור יעקב

"קודמי בתפקיד, בוב מיולר, אמר לי שאיום הסייבר הלאומי הוא שיאפיין את הקדנציה שלי כראש ה-FBI", המשיך קומי. "היום, חמישה חודשים אחרי כניסתי לתפקיד, אין לי ספק שהוא צדק. אני לא צריך להסביר לכם את הגודל של איום הסייבר. החדר הזה מלא במומחים הטובים בעולם בתחום. אתם יודעים שאנחנו מתמודדים עם האקרים מתוחכמים שמממונים על ידי מדינות, טרוריסטים וגופי פשע עתירי משאבים. הם רוצים לגנוב את סודות המדינה שלנו, הסודות המסחריים שלנו ואת הטכנולוגיה שלנו. הם רוצים לפגוע בכלכלה שלנו, בתשתיות הקריטיות שלנו ובחיינו כפי שאנו מכירים אותם".

"רק כדי לסבר את האוזן, איום הסייבר גדול יותר היום מהאיום שמציבים כלי נשק להשמדה המונית, מרגלים, טרוריסטים וארגוני פשע, זו השנה השניה ברציפות", אמר ראש ה-FBI. "כדי להתמודד עם האיום הזה, סוכנויות הממשל השונות העלו את הנושא לראש סדר העדיפויות. הקמנו מסגרות שמאפשרות לנו לעבוד במקביל עם סוכנויות ביטחון כמו ה-CIA וה-NSA – בלי מאבקים על פוליטיקה, גאוגרפיה או אגו. כל השחקנים הגדולים יושבים סביב אותו שולחן ומדברים זה עם זה, משתפים מידע ופועלים יחד כדי להילחם באיום הזה".

לדבריו, "אנחנו עושים הרבה, אבל זה לא מספיק. אנחנו צריכים עזרה מהמגזר הפרטי. אתם הקורבנות העיקריים של התוקפים האלה ואתם הקלף שיאפשר לנו לנצח אותם. הבעיה היא שאתם מהססים לשתף אותנו במידע, ואני לא יכול להאשים אתכם. אתם חוששים ממה שהמידע הזה יעשה לשווי השוק שלכם, מפחדים שמידע רגיש יגיע למתחרים שלכם ודואגים שהלקוחות שלכם ייפגעו. בנוסף, מפריע לכם שמדובר ברחוב חד-סטרי – שהממשלה לא משתפת אתכם במידע ועוזרת לכם יותר במלחמה שלכם בתופעה הזה. אני מתכוון לשנות את זה".

"אנחנו עושים הרבה, אבל זה לא מספיק. אנחנו צריכים עזרה מהמגזר הפרטי". ג'יימס קומי, ראש ה-FBI. צילום: אור יעקב

"ראשית, עליכם להבין שאתם תהיו חייבים לעזור לי כדי שאוכל לעזור לכם", הסביר קומי. "במצב הנוכחי, אני מרגיש כאילו אני מסייר בשכונה שבה כל הבתים מוקפים בחומות בטון גבוהות. יכול להיות שהסכנה נשקפת מכל עבר, אבל אני לא יכול לראות אותה ולכן גם לא יכול לעזור. בנוסף, אני לא יכול לראות איומים פוטנציאליים ונקודות תורפה שאולי פספסתם, ולכן אתם נותרים חשופים. עלינו להפיל את החומות האלה ולעבוד יחד, למען הביטחון של כולנו".

מהצד שני, פירט קומי, "על הממשלה לספק לכם מידע על איומים בזמן אמת ולספק את המידע הזה באופן שיהיה לכם קל ונוח להשתמש בו. עלינו להקים מאגר מרכזי של איומים, שיהיה מעודכן, נגיש ושימושי לפחות כמו מאגרים ביטחוניים מקבילים – כמו אלה שמאחסנים טביעות אצבעות, DNA, שיטות פעולה של פושעים וכו'. עלינו לעשות את השיתוף הזה במהירות על-אנושית, ולא להסתפק במהירות האנושית שיש לנו היום. אני רוצה שהכל יהיה אוטומטי, ממכונה למכונה, ומהממשלה למגזר הפרטי. תנו לנו מידע, ואני מתחייב בפניכם שתקבלו מידע חזרה מאיתנו".

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים