השבוע שהיה

מי שעוקב אחרי לנובו לא צריך להיות מופתע מהרכישה שלה מגוגל את מוטורולה מוביליטי ● נראה שמנכ"לית בנק דיסקונט סבורה שלוי הלוי מתאים לתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות מאחר שהוא מגיע מהמגזר העסקי ● והצעה למקטרגים נגד מחשב לכל ילד: לכו לאחד המרכזים בהם מחולקים המחשבים ותראו מה זה ילדים שמחים באמת

למה מיהרה גוגל להיפטר ממוטורלה מוביליטי?

השבוע הזה מסתיים בהודעה דרמטית על עסקת ענק בין לנובו (Lenovo) לגוגל (Google), שבמסגרתה מכר התאגיד האמריקני לחברה הסינית את מוטורולה מובילטי (Motorola Mobility) תמורת 2.91 מיליארד דולר – פחות מרבע מהמחיר עליו היא שילמה כשקנתה אותה, לפני פחות משנתיים.

מדוע ביצעה גוגל את המהלך? ובכן, על פי ניתוחים של אנליסטים, הסיבות הן שיקולי מס. צריך לשים לב שגוגל לא מכרה את הפטנטים שקשורים במכשירים הניידים של מוטורולה, מה שמשאיר בידיה נכסים יקרי ערך, ברי מימוש למשך שנים רבות.

כאשר גוגל רכשה את מוטורולה מוביליטי, היו הערכות שהיא מבקשת להיכנס בעזרתה חזק יותר לשוק הטלפונים החכמים. אלא שבאופן כללי, המהלך לא צלח, בין היתר כי שוק הטלפונים החכמים עומד כעת על פרשת דרכים. מומחים בתחום הגיבו השבוע על התוצאות העסקיות של אפל (Apple) ואמרו כי היא חייבת להמציא את עצמה ואת שוק הטלפונים החכמים מחדש. הם סבורים ששוק הסמארטפונים והטאבלטים קרוב מאוד לידי מיצוי, שכל מי שרצה להשתדרג לטלפון חכם כבר עשה זאת ושהפוטנציאל לגידול אינו רב, במונחים של ענקיות כמו אפל, סמסונג (Samsung) ואחרות. החברות הגדולות כמו אפל חייבות להביא לשוק משהו חדש, שלא שמענו עליו עד היום, משהו שיגרום לנו לצעוק "וואו". אחרת הן ישחזרו את ההיסטוריה של ענקיות אחרות בשוק זה, כמו אריקסון (Ericson), נוקיה (Nokia) או בלבקרי (Blackberry). גם חברות אלה, כמו מוטורולה, היו חדשניות בתקופתן, הן יצרו ציפיות על בשוק, אולם כגודל הציפיות היה גודל ההתרסקות.

מה תעשה לנובו עם מוטורולה מוביליטי? זו שאלה מסקרנת במיוחד. לנובו כבר הייתה השבוע בכותרות, עוד לפני עסקת הרכישה של מוטורולה מוביליטי, לאחר שרכשה את עסקי השרתים של יבמ (IBM) תמורת 2.3 מיליארד דולר. המסקנה הישירה היא שראשי לנובו יצאו לשופינג, בשוק שיש בו כנראה לא מעט הזדמנויות עסקיות שבאות לידי ביטוי בחברות ונכסים בעלי משמעות ושם, עם ערך נמוך יחסית, שחברות כמו לנובו יכולות לבלוע.

מי שעוקב אחרי החברה הזו לא צריך להיות מופתע. היא פרצה לתודעה העולמית במהלך שנחשב אז דרמטי במיוחד, לאחר שרכשה את חטיבת המחשבים האישיים של יבמ. מאז יבמ כבר אינה אותו הדבר וכנראה שלנובו עוד מחביאה עוד כמה שפנים בכובע הגדול שלה, שפנים שישנו את עולם המושגים שלנו בכל מה שקשור למיחשוב האישי.

המערכת הפיננסית מחפשת מנמ"רים שמבינים ביזנס

הידיעה הבלעדית שפרסמנו השבוע על החילופים הצפויים באגף המיחשוב של בנק דיסקונט היכתה גלים בענף. על פי מקורות בשוק, לוי הלוי הוא המועמד המועדף על המנכ"לית של הבנק, לילך אשר טופילסקי. השניים הכירו כשהלוי עבד בבנק הפועלים והמתין בסבלנות לסיום תפקידו של דוד לוזון, כדי לרשת אותו. אלא שהנהלת הפועלים סברה אחרת והחליטה למנות במקום לוזון את צביקה נגן. אחרי הפועלים מצא הלוי תחנת ביניים במנורה מבטחים והמתין בסבלנות לתפקיד הבא.

ברמה המעשית, סביר להניח שכמו בבנק הפועלים, מקום עבודתה הקודם של אשר טופילסקי, היא מצפה שאגף הטכנולוגיות בדיסקונט ידבר בשפה עסקית, כדי שביחד איתו היא תוכל לממש את האתגרים העצומים שעומדים בפני הבנק. הלוי, שבילה בשנים האחרונות בזירה העסקית, כנראה מתאים לדעתה לתפקיד ולכן, אחד הצעדים שהיא תעשה מיד עם כניסתה הוא לבקש לצרף אותו לראשות האגף. האם היא תצליח? ומה יהיה עם שי ורדי, סמנכ"ל הטכנולוגיות המוערך, שמכהן כרגע בתפקיד? לשם כך צריך להמתין בסבלנות עד תחילת פברואר.

הפער הדיגיטלי חוזר לכותרות

הערב (ה') התפנה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעיסוקיו הרבים כדי להשתתף בטקס חלוקת טאבלטים במסגרת פרויקט מחשב לכל ילד, שהתקיים בלוד.

לאחר האירוע החגיגי, הלכו הילדים שיקבלו את המחשבים הביתה עם מחשבי לוח של לנובו. המטרה המרכזית של הפרויקט היא לסייע בצמצום הפער הדיגיטלי הגדול הקיים בישראל. במסגרת הפרויקט מוענקים טאבלטים למשפחות נזקקות, שלמרות עידן הטלפונים החכמים והחדירה הענקית של האינטרנט לכל בית, אין להן מחשב. לדברי סגן השר אופיר אקוניס, יו"ר המועצה הציבורית של הפרויקט, יש עדיין בישראל 200 אלף משפחות כאלה, שמגיעות מכל המגזרים בחברה. אלה הן משפחות שידן אינה משגת להשקיע במחשב אישי, או שסדר העדיפויות שלהן שונה. אם לא יכניסו אליהן מחשבים כיום, כאשר הילדים קטנים, יש סיכוי שבעוד 10 שנים, ילדים אלה ייוותרו ללא תעסוקה או עתיד נראה לעין. ראשי הפרויקט קוראים מחקרים שונים שמנבאים את ירידת המחשבים האישיים ומעבר לטאבלטים, ולכן אך טבעי הוא שהערב, עם תחילת שנת 2014, הם חילקו לילדים מחשבי לוח.

המחשב אינו כלי בפני עצמו אלא ממשק שמאפשר לבעליו להתחבר לעולם הנוכחי, מעניק לו כלים להתמודד בצורה שווה על מקום באוניברסיטה, על מקום בחברה ובעיקר על מקומות עבודה. תלמידים שמסיימים כיום את מערכת החינוך ולא נחשפים לעולם הדיגיטלי משולים לתלמידים שמסיימים את כיתה ח' ועדיין לא יודעים קרוא וכתוב.

נתניהו, כראש הממשלה, הוא זה שהוציא את הפרויקט מאלמוניותו והפך אותו לפרויקט לאומי. יש לפרויקט את המקטרגים הקבועים שיסבירו למה הוא לא טוב ומה אפשר היה לעשות עם הכסף שמושקע בו. לאלה שסבורים כך מומלץ לבקר לפחות פעם אחת באחד המרכזים שבהם מלמדים את הילדים והוריהם את שימושי המחשב, ולראות את השמחה בעיניהם. מי שלא ראה ילד מאושר עם טאבלט ביד כנראה לא ראה ילדים שמחים באמת, וכל השאר באמת לא חשוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים