הקשר בין ה-IT למטאטא הרחובות

המסקנה שעולה מכנס IT מוניציפאלי היא שעיריות לא יכולות לעשות כיום כלום בלי התיקשוב ● על ראשי הערים להבין שללא התייחסות רצינית לתחום, הם עלולים לאבד את הכיסא בעוד חמש שנים

כנס IT מוניציפאלי, שנערך אתמול (א'), היה הראשון שהתקיים לאחר הבחירות לרשויות המקומיות ופחות מ-48 שעות לפני שראשי הרשויות החדשים, שזה עתה נבחרו, נכנסים ללשכותיהם. לו היו כמה מהם מתפנים מחגיגות הניצחון ומגיעים אתמול לכנס, הם ללא ספק היו יוצאים עם כמה תובנות מאוד חשובות, שיכולות לסייע להם להצליח בתפקידם החדש.

כך, למשל, ראש עיר מתחיל, שמעולם לא ניהל עיר (ויש מבין הנבחרים החדשים כאלה שמעולם לא ניהלו שום דבר), היה לומד מהכנס שאי אפשר כיום לעשות כלום באף רשות, קטנה או גדולה, ללא תיקשוב ומערכות מידע. הוא היה מבין שתפקודה של הרשות המקומית השתנה בעידן הפייסבוק (Facebook) והאינטרנט ככלל מהקצה אל הקצה. האזרחים לא רוצים יותר לבוא לבניין העירייה, לקחת מספר ולהמתין בתור שראש העיר או אחד מעובדיו יואיל לקבל אותם. הם רוצים ללחוץ על אפליקציה שמחוברת למוקד השירות העירוני ולהתריע באמצעותה על מפגע, גם באמצע הלילה. הם מצפים שלמחרת בבוקר המפגע הזה ייעלם. זהו אחד המבחנים שבהם התושבים בוחנים את ראש העיר. התובנות שעלו מכנס התיקשוב המוניציפאלי מוכיחות בבירור שיש קשר בין IT לניקיון הרחובות בערים או, נכון יותר, בין מטאטא הרחובות למערכות התיקושב והמידע.

התיקשוב ברשות מבטא את הקשר בין העולם הווירטואלי, ובעיקר המדיה החברתית, לעולם הפיזי. כמעט כל שירות שהרשות צריכה לתת לאזרח מבוסס על מערכות מיחשוב וטכנולוגיה. ההערה הזו צריכה להיות רשומה בפנקסיהם של ראשי ערים רבים שמתחילים מחר את עבודתם. מערכת הבחירות האחרונה הכניסה אותם, במודע או לא, לתוך עולם הניו-מדיה.

מחקר של ד"ר אזי לב און, ראש בית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, הראה שמרבית המתמודדים לראשות הערים פתחו דף פייסבוק לקראת הבחירות האחרונות, וזה שימש להם כאמצעי להעברת מסרים. יש להניח שהם ימשיכו להפעיל את הדף הזה גם אחרי כניסתם לתפקיד – וזה כבר משוב מרענן, דבר שאולי מבשר את המהפכה הבאה בתיקשוב המקומי: רשות שקופה, פתוחה, שבה מרבית הפעולות של העירייה או המועצה המקומית והוועדות שקופות לחלוטין לציבור, כולל דיונים בשידור חי של הוועדות וישיבות מועצת העיר.

אולם, הם יצטרכו מהר מאוד להפנים שיש עוד כלים רבים, מתוקשבים, שבאמצעותם הם יכולים לא רק לתקשר עם התושבים אלא אף לאפשר להם לקבל שירות טוב יותר. מכאן, המסקנה שצריכה הייתה להיות רשומה ביומניהם של ראשי הערים החדשים, כמו הוותיקים: אתה לא יכול לעבוד בלי מנמ"ר אחראי, מקצוען, שיהיה סמוך על שולחנך וישמש כיועץ שלך בכל מה שקשור לתפקוד העירייה. עברו הימים שבהם המחשבים היו עציץ יפה בלשכת ראש העיר וקריאת כיכר על שם תורם זה או אחר נחשבה לפעולה מועדפת מבחינה תקציבית.

המנמ"ר כיוזם פרויקטים
רן שלום
, המנמ"ר הוותיק של עיריית פתח תקווה, לימד את מאות האנשים שישבו באולם והקשיבו לו פרק בפוליטיקה ארגונית שמשרתת את ה-IT. צריך היה לרשום כל מילה, ללמוד ולהפנים. שלום אמר שמי שיחכה שהמשאבים יבואו אליו בתחום ה-IT לא יגיע רחוק. הוא סיפר כיצד הוא מייצר לעצמו תקציבים, מבלי שהוא מבקש אותם ישירות. המנמ"ר יוזם פרויקטים או מעלה רעיונות לבעיות בוערות שמטרידות את הנהלת העיר. לשם כך עליו להיות מעורב ולהקשיב למה שאומרים במסדרונות העירייה. אם לראש העיר יש בעיה באגף התברואה או הרווחה, יבוא המנמ"ר עם רעיון שמשלב את התיקשוב עם הפתרון הכולל. מנהל אותו אגף כבר יריב בשבילו עם המנכ"ל ויביא את הכסף. נשמע לכם מובן מאליו? תתפלאו לשמוע עד כמה זה לא קיים ברשויות רבות. שם עדיין יש מנמ"רים שצריכים להצדיק את קיומם. בישראל של 2013, תפקיד המנמ"ר עוד לא נמצא ברשימת התפקידים החיוניים שאין רשות שיכולה בלעדיהם.

אמנם, ראשי ערים מפנימים כיום שבלי מנמ"ר אי אפשר לתפקד, אבל כל עוד החוק לא מחייב אותם, הם יודעים לסחור בתקנים ושעות עבודה של מנמ"רים לטובת מקורביהם ואנשי שלומם. ראשי ערים הרי נותנים ג'ובים קודם כל לאלה שעזרו להם בבחירות, שתמכו בהם. סעיף הכישורים וההתאמה הוא משני. זו גם אחת המשימות שמציב לעצמו כבר שנים מרכז השלטון המקומי: קיבוע מעמד המנמ"ר ברשות ועמידה על כך שהוא יהיה עובד העירייה ולא עובד קבלן של חברה זו או אחרת.

יש גם את המאבק עתיק היומין על עצמאות הרשויות בכל מה שקשור לממשל זמין ולקשר עם הממשלה. מדברים על זה בכל כנס, גם בזה שנערך אתמול, ובין כנס אחד למשנהו יושבים בוועדות, עולים לכנסת, מייצרים מסמכים יפים, אבל בפועל, בכל מה שנוגע למיחשוב, הממשלה עדיין פועלת כאילו אין רשויות מקומיות והרשויות המקומיות מתפקדות כאילו אין ממשלה. האזרח נמצא באמצע ועל ראשי הערים לזכור שהעונש על כך שלמשל, סניף הדואר המקומי לא עובד או שהתחבורה בעיר גרועה, הוא יטיל עליו בקלפי בעוד חמש שנים.

השורה התחתונה: הקדנציה של ראשי הערים שמתחילה מחר תכלול מפגשים רבים מאוד עם עולם התיקשוב והטכנולוגיה. ככל שהם יפנימו זאת מוקדים יותר עולה הסיכוי שב-2018 הם ייבחרו שוב.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ברי

    ין מה לצפות בשום נושא מרוב ראשי הערים והרשויות

  2. מודי

    דרך אגב מה שאמר רון שלום, תקף לכל ארגון עיסקי ולא רק לארגונים כמו עיריות או מלכ"רים למיניהם. כלומר המנמ"ר צריך להיות חלק מישיבות ההנהלה וכפוף אך ורק למנכ"ל ולא למישהוא אחר בארגון בצורה זו הוא ילמד את האסטרטגיה של הארגון וידע להירך לפתרונות בזמן בצורה המיטבית

אירועים קרובים