הצרכנים הביסו את רשות השידור: תפסיק לגבות אגרה ממי שלא מחזיק בממיר דיגיטלי

רשות השידור תחזיר כסף למי שנגבתה ממנו אגרה על אף שהמכשיר שימש כמוניטור בלבד ● צרכנים ששילמו את האגרה, בין יולי 2011 ליולי 2013, יוכלו לבקש חזרה את כספם על ידי פניה באמצעות טופס שיפורסם באתר הרשות ● עו"ד אסף פינק, מייצג התובע הייצוגי: "אני מקווה שהחלטה זו תהיה סימן לשנה חדשה של מודעות צרכנית וקידום זכויות"

01/09/2013 12:27

יום חג לצרכנים: רשות השידור הודיעה הבוקר (א'), במסגרת הסכם פשרה שהוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים, כי תפסיק לגבות אגרה מבעלי מכשיר טלוויזיה שאינם מחזיקים בממיר דיגיטלי, כלומר יס (yes) והוט (HOT), או ממיר עידן ‏פלוס.

המאבק הציבורי סביב סוגיית אגרת הטלוויזיה החל ב-2011. לאחר כניסת השידורים הדיגיטליים ביוני באותה שנה, לא הייתה אפשרות יותר לקלוט בטלוויזיה עם מקלט אנלוגי ללא תוספת ממיר. עם זאת, רשות השידור המשיכה לשלוח הודעות גבייה לבתי אב ועסקים שהחזיקו מקלטים כאלה. הרשות עשתה זאת בטענה לפוטנציאל קליטה עתידי.

בנובמבר 2012 הוגשה תביעה ייצוגית נגד רשות השידור, בטענה כי החל ממועד הפסקת הפצת השידורים האנלוגיים על ידי רשות השידור היא אינה רשאית לגבות אגרה ממי שאין ברשותו ממיר דיגיטלי לקליטת שידורי טלוויזיה. רשות השידור טענה בהליך כי היא רשאית להמשיך בגבייה. לאחר שמיעת הצדדים המליץ בית המשפט לצדדים להגיע להסכם פשרה, וכאמור הושג הסכם והוגש לבית המשפט.

במסגרת ההסכם, רשות השידור הודיעה הודעת חדילה, לפיה לא תגבה אגרה ולא תחייב באגרה בתי אב או בתי עסק שמחזיקים במסך כלשהו או במכשיר טלוויזיה ללא ממיר דיגיטלי, כלומר מכשירים המשמשים למוניטור בלבד ואינם מנויים של חברת הוט או יס או בעלי ממיר עידן פלוס, וכן בתנאי שאין להם מסך שיש בו ממיר מובנה. לפי ההסכם, הזכאות לפטור מאגרה תיחשב מיולי 2013.

צרכנים ששילמו את האגרה בתקופה זו, בין התאריכים יולי 2011 עד יולי 2013, ולא היה ברשותם ממיר דיגיטלי, יוכלו לבקש חזרה את כספם באמצעות פניה לרשות השידור בטופס בקשה להחזר אגרה שיפורסם באתר הרשות. לצד זאת על הצרכנים יהיה לצרף תצהיר המאומת על ידי עורך דין, בצרוף אסמכתאות לכך שפנה בעבר לרשות השידור וטען שאינו חייב באגרה משום שאינו בעל ממיר דיגיטילי. במקרה כזה, תחזיר רשות השידור את האגרה ששולמה בתוך 60 מיום מרגע קבלת טופס הבקשה להחזר. על פי ההסכם, הצרכנים המבקשים החזר יצטרכו למלא את טופס ההצהרה מדי שנה במשך שלוש שנים, ולאחר מכן יקבלו פטור מתשלום לצמיתות. אולם, אם ישנו סטטוס, למשל ירכשו מסך הכולל ממיר דיגיטלי, יהיה עליהם להודיע על כך לרשות.

בנוסף, לפי ההסכם, מי שנפתחו נגד הליכי גבייה של אגרה ואין בידיו מסך טלוויזיה עם ממיר דיגיטלי, יוכל לשלוח לרשות השידור את טופס הבקשה להחזר והליכי הגבייה נגדו יפסקו תוך עשרה ימים מיום קבלת ההודעה.

הסכם הפשרה אושר על ידי השופט דוד מינץ מבית המשפט המחוזי בירושלים. עו"ד אסף פינק, בא כוחו של התובע הייצוגי, מסר כי "אני סבור כי תובענה ייצוגית יכולה להוות כלי יעיל לשינוי מדיניות של רשות ציבורית. אני מקווה שהחלטה זו תהיה סימן לשנה חדשה של מודעות צרכנית וקידום זכויות".

לא ניתן היה לקבל את תגובתו של משרד התקשורת עד לרגע זה.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יוסי

    מהו שכ"ט של עו"ד לאימות התצהיר לצורך בקשת הפטור? לא יהיה יותר זול לשלם את האגרה?

  2. יובל

    עצוב לראות כי הגנה על זכות טבעית מחייבת גישה לבית המשפט העליון...

אירועים קרובים