משה חורב, אורקל: "הייתה תחושה שעולם ה-IT מתייצב, אבל קרה ההיפך – הוא רץ מהר יותר"

"הירידה בתקציבי ה-IT של הארגונים עשויה להוביל דווקא לגידול ההכנסות של ספקי ה-IT, שיספקו פתרונות לארגונים שיצמצמו את כוח האדם שלהם", אמר חורב - סגן נשיא באורקל העולמית ומנכ"ל הסניף הישראלי של החברה, בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים ● לדבריו, "המנמ"רים נדרשים לכלים זריזים ומחדשים" ● סיכם: "2014 תהיה שנה מאתגרת"

"הייתה בשנים האחרונות תחושה, כי עולם ה-IT התייצב. אלא שבפועל, מה שקרה הוא שה-IT רץ יותר מהר, הרבה יותר מהר, כמו מטורף. בשביל להתמודד עם מצב חדש זה, המנמ"רים נדרשים לכלים זריזים ומחדשים", כך אמר משה חורב, סגן נשיא באורקל (Oracle) העולמית ומנכ"ל הסניף הישראלי של החברה.

חורב, שהיה אורח מערכת אנשים ומחשבים השבוע, פתח את המשרד הישראלי של אורקל לפני 17 שנים, ומאז הוא עומד בראשו. כיום הוא המנכ"ל הוותיק ביותר בתעשייה בקרב חברות ה-IT הבינלאומיות. זאת, לאחר שמאיר ניסנסון, מנכ"ל יבמ (IBM) לשעבר, פרש לאחר 16 שנים ואריה סקופ – שייסד את הסניף הישראלי של מיקרוסופט (Microsoft) ישראל בשנת 1989, כיהן כמנכ"ל החברה במשך כ-16 שנים. "למרות שאני עובד בתאגיד, ואינך יודע מה יילד יום – בשלב זה איני מתכוון לפרוש מאורקל לפני צאתי לפנסיה, מה שאמור לקרות בעוד שלוש שנים", ממהר חורב "להרגיע" את הלוטשים עין על תפקידו.

"בשנים האחרונות אנו גדלים באופן קבוע בהיקף העסקים שלנו בארץ, ובהיקף כוח האדם", אמר. "מאפיין נוסף של הסניף המקומי הוא היציבות. אנשים עובדים אצלנו שנים רבות, בדרגי ההנהלה, כמו שניים מסגניי – יובל סברוני ועוזי נבון, העובדים אתי מתחילת הדרך, וכן אנשי מכירות ומקצועני תמיכה טכנית רבים".

כיום עומד הסניף הישראלי של אורקל על 450 עובדים, כולל העובדים שנוספו בעקבות רכישת דימנטרה (Demantra) בעשור הקודם – חברת הזנק שפעלה בעולם של ניהול שרשרת האספקה. לאנשים ומחשבים נודע, כי כמות עובדי אורקל ישראל הוכפלה בחמש השנים האחרונות.

"ארגונים נדרשים לייצר היום ערך עסקי מיידי". משה חורב. צילום: פלי הנמר

גם הבוס הגדול של חורב, הלא הוא לארי אליסון, מגלה יציבות וביטחון רב בתפקידו. אליסון עומד בראש החברה אותה ייסד לפני 37 שנים ומוביל אותה בצמרת התעשייה העולמית עם מחזור מכירות של 37 מיליארד דולרים ורווחיות גבוהה ביותר. אף לא מנכ"ל אחר ותיק ממנו ועוד כוחו במותניו כשהוא ממשיך במסע רכש בלתי פוסק של חברות מתמחות, תמיד מובילות בתחומן. זאת, תוך שהוא מגשים את החלום המוצהר למחצה שלו: "להיות יבמ" ואף לעבור אותה.

שלב נוסף במימוש החלום אירע לפני שלוש שנים, לאחר רכישת סאן (Sun), וכיום אורקל מציעה גם שרתים ואחסון, כמו יבמ, בה החל אליסון את דרכו ופרש. זה קרה לאחר שהענק הכחול לא הזדרז לממש את מודל בסיס הנתונים הטבלאי, הרלציוני, שפותח במעבדות יבמ, בתחילת שנות ה-70' של המאה הקודמת.

כך החל אליסון את הקריירה שלו ושל אורקל, והשאר מסופר בהיסטוריית ה-IT, של דרך רצופה מאבקים והצלחות מול: יבמ, מיקרוסופט, סאפ (SAP) וכיום מול רוב התעשייה, אפילו מול VMware – כשאורקל מציעה מערכת וירטואליזציה משלה. המוטו הוא שהלקוח יכול לקבל מאורקל חבילה מהונדסת מושלמת, או לרכוש מודולים לבחירתו.

שותפות-תחרות

מה מאפיין את עולם ה-IT כיום?
"העולם משתנה. בעבר הייתה תחרות בין ספקיות ה-IT ברמה של 'שיסוף גרונות'. כיום יש יותר ויותר מצבים של שותפות-תחרות (Coopetition או Frienemies). קח את אורקל לדוגמה: 80% מלקוחות סאפ יושבים על בסיס הנתונים שלנו. מזה 22 שנים, שתי החברות עובדות במשותף. מדובר בעשרות אלפי לקוחות ארגוניים בעולם, חלקם ארגוני ענק עם עשרות ומאות אלפי עובדים. אלה לקוחות סאפ שיושבים על בסיס הנתונים שלנו ומצויים בכל מגזר תעשייתי שהוא ובכל גודל של ארגון. הם מריצים את יישומי סאפ על כל מערכות ההפעלה. בסיסי הנתונים שלנו עברו כוונון, כך שהם יוכלו לספק את הביצועים המיטביים עבור ההרצה של יישומי סאפ.

שיתופי פעולה חדשים יותר ומפתיעים לא פחות הם עם מיקרוסופט ועם Salesforce.com. הרעיון בבסיס מצב זה הוא הרצון לתת ללקוח פתרון מיטבי, ולשם כך יש לשים את השנאות והיריבויות בצד".

"למרות שאני עובד בתאגיד, ואינך יודע מה יילד יום - בשלב זה איני מתכוון לפרוש מאורקל לפני צאתי לפנסיה, מה שאמור לקרות בעוד שלוש שנים". משה חורב. צילום: פלי הנמר

מה מצבם של המנמ"רים כיום?
"האתגר שלהם הוא להתייעל ובצורה חריפה. להערכתי, בשנה הנוכחית ואולי גם הבאה, הם ייאלצו לקצץ עשרות אחוזים מתקציבי ה-IT. בעבר הדיבורים על קיצוצים נשארו דיבורים, היום זו המציאות הלכה למעשה. עבורנו, ההתייעלות של מערכי ה-IT זו הזדמנות אדירה: הירידה בתקציבי ה-IT של הארגונים עשויה להוביל דווקא לגידול ההכנסות של ספקי ה-IT, שיספקו פתרונות לארגונים שיצמצמו את כוח האדם שלהם. כך, ספקיות IT כמו אורקל, יחד עם האינטגרטורים, יספקו לארגונים את הפתרון – במקום שהלקוחות הארגוניים יתחזקו אותם בעצמם. ארגונים יקטינו את תקציבי ההשקעות ב-IT ואת מצבת כוח האדם – אך כיוון שאי אפשר בלי IT מתקדם, המספק לארגונים את היתרון התחרותי – הם ירכשו פתרונות IT מבחוץ.

אתגר נוסף הוא הצורך לספק פתרונות עם זמן הגעה מהיר לשוק. לארגונים אין זמן וכוח לפרויקטים עתירי תקציבים וארוכי טווח. יש רצון לקבל ערך עסקי מיידי".

שם המשחק: ביצועים
לפני כשנה אולצה אורקל על ידי מועצת הפרסום של ארצות הברית להסיר מאתרי האינטרנט שלה, מאתרים אחרים ומשלטי חוצות, מודעה בה נטען כי מערכת האקסהדטה (Exadata) שלה מהירה פי 20 בביצועיה ממערכות Power Systems של יבמ. אחד המקומות בהם התפרסמה המודעה היה הגרסה המודפסת של הוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal), שם היא התפרסה על פני עמוד שלם. המודעה כללה השוואה של הביצועים של בסיס הנתונים של יבמ, שפעל על מערכת Power Systems מבית הענק הכחול, אצל לקוח אירופי בעולם הקמעונות, מול בסיס הנתונים של יבמ, שפעל על מערכת אקסהדטה של אורקל. אורקל מיהרה להסיק שניתן להכליל ממקרה זה אל הכלל ולקבוע, כי מערכות אקסהדטה שלה תמיד מהירות פי 20 מאלה של יבמ.

חורב אינו מסכים עם מועצת הפרסום האמריקנית: "התפיסה האסטרטגית שלנו מדברת על ביצועים גבוהים. הביצועים של המערכות שלנו עולים בגדול על אלה של נטיצה (Netezza) של יבמ, ורטיקה (Vertica) של HP וגרינפלאם (Greenplum) של EMC.

"אנו גדלים באופן קבוע בהיקף העסקים שלנו בארץ, ובהיקף כוח האדם". משה חורב. צילום: פלי הנמר

בשלוש שנים האחרונות אנו מובילים את תחום המערכות המהונדסות, מערכות IT מוכללות של חומרה ותוכנה יחדיו. כעת, שלוש שנים לאחר רכישת סאן ושילובה באורקל, אנחנו מספקים ערימת IT מוכללת שיש בה טכנולוגיית וירטואליזציה, שרתים ומערכי אחסון, כמו גם מערכות הפעלה – סולאריס (Solaris) או לינוקס (Linux). מדובר בפתרון מיחשוב כולל לארגונים והלקוחות נהנים מההיצע הזה. כל שכבת IT משולבת ונועדה לעבוד במשותף עם השכבות האחרות. לצד הביט הביצועים, המערכות מספקות יכולות שרידות וגידול בקני מידה שלא הכרנו בעבר".

"אנו מצויים ראש בראש מול סאפ"

מה לגבי עולם ה-ERP? ישראל ממוצבת כמדינת סאפ.
"בכל מקום שאינו המגזר הממשלתי, אנו מובילים בעולם ה-ERP. באופן כולל, אנו מצויים ראש בראש מול סאפ. אנו דומיננטיים במגזר ההיי-טק ויש לנו פרויקטים במגוון מגזרי התעשייה, לרבות במגזר הביטחוני. בסופו של יום, יש מציאות מעבר לתדמית.

גם הפעילות שלנו מול יצואני התוכנה, ISV's ו-OEM's ישראליים, צמחה. אנו עובדים עם יותר מ-300 מהם וכן עם סטארט-אפים, ועם חלק מכריע של חברות שמפתחות יישומים ומוכרות אותן לשוק העולמי. זה שיתוף פעולה של אורקל ישראל עם שוק ההיי-טק הישראלי, שמפתח מערכות ומשווק אותן בכל העולם. יצואני תוכנה מובילים מתבססים על טכנולוגיית אורקל על מנת להצליח בשוק הבינלאומי. אורקל ישראל היא המדינה המצטיינת בצורה בולטת בפעילות Global ISV's & OEM's של אורקל העולמית, הן בקצב הצמיחה השנתי והן בתרומה המשמעותית היחסית לכלל ההכנסות של אורקל".

זן ואומנות הניהול

מהי פילוסופיית הניהול שלך?
"המילה 'הובלה' היא מילה טובה יותר מ-'ניהול'. המטרה היא להביא למצב בו אנשים זורמים טוב בארגון. זה הפך לקריטי, כי העולם כיום הוא כאוטי, משתנה במהירות, ולא צפוי. על מנת להשיג עשייה מיטבית, נדרשת עשייה של הרבה אנשים – ולא של איש אחד.

פה האתגר שלי – ושלנו כמובילים – לייצר סביבה שבה האנשים ירצו ויוכלו לבחור מה הם עושים. הם שותפים לחשיבה ולעשייה המשותפת. עשייה זו משתלבת עם תובנות עמוקות המגיעות מה-'טאו' הסיני, מתורת הזן, ומהקבלה היהודית: הנשמה רוצה לבחור, וכאשר ניתנת לה האפשרות לבחור, היא עושה את זה על הצד הכי טוב.

"הנשמה רוצה לבחור, וכאשר ניתנת לה האפשרות לבחור, היא עושה את זה על הצד הכי טוב". משה חורב. צילום: פלי הנמר

פעם בשנה, לאחר החגים, אני מטייל בהודו, כדי להתרוקן ולהתמלא באנרגיות. אני מקבל תובנות שלאחר מכן אני מממש אותן פה, בעבודה. הדברים הללו מביאים לעשייה מהנה, עשייה בלא מאמץ. בארץ אני עושה טאי צ'י ומדיטציות".

"2014 תהיה שנה מאתגרת", סיכם חורב. "השוק משתנה במהירות. המנמ"רים נדרשים לביצועים ברמות אחרות, ובקצבים שונים מבעבר. ארגונים נדרשים לייצר ערך עסקי מיידי. בקשר לאורקל – אני צופה שלסניף הישראלי תהיה זו שנה טובה".

השתתפו בהכנת הידיעה: פלי הנמר ויהודה קונפורטס

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים