חשיפה נוספת של סנואודן: NSA מפעילה מערכת שמאפשרת איסוף מידע רב מהרשת – בלי אישור משפטי

חודשיים אחרי שהדלפה של אדוארד סנואודן הובילה לחשיפת מערכת PRISM, מפרסם הגרדיאן מסמכים נוספים שהוא הדליף לפיהם הסוכנות מפעילה מערכת מעקבים סודית בשם XKeyscore, שעוקבת אחרי תכתובות דואר אלקטרוני וצ'טים ● עם זאת, המערכת מסייעת למלחמה בטרור והביאה לחשיפתם של טרוריסטים רבים

חשיפה נוספת של אדוארד סנואודן, עובד לשעבר של הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA), שמבוקש על ידי האמריקנים: לאחר שלפני כחודשיים הדלפה שלו לגרדיאן (Guardian) הובילה לחשיפת מערכת PRISM, פרסם העיתון אתמול (ד') מסמכים נוספים שהדליף. על פי המסמכים הללו, האנליסטים ב-NSA יכולים לעקוב אחרי תכתובות דואר אלקטרוני בהיקף עצום ונרחב, כמו גם אחרי צ'טים, מבלי לקבל אישור משפטי לכך. הם עושים זאת בעזרת מערכת מעקבים סודית בשם XKeyscore.

מדובר במערכת איסוף וניתוח נתונים גדולה יותר מזו של מערכת PRISM, שסנואודן חשף לפני פחות מחודשיים. העיתון הבריטי, שהיה זה שחשף גם את ההדלפה הראשונית של סנואודן, פרסם הפעם את מערכי ההדרכה של מערכת XKeyscore ותיאר אותה כבעלת "יכולות מרחיקות לכת" לפיתוח בינה רשתית. על פי סנואודן, בהיותו אנליסט עובד קבלן ב-NSA, הוא היה מורשה שימוש במערכת. בידיעה ציין הגרדיאן שהמערכת שופכת אור חדש על דבריו השנויים במחלוקת של סנואודן לפיהם "משולחן העבודה שלי יכולתי לצותת לכל אחד – לך או לרואה החשבון שלך, לשופט פדרלי או אפילו לנשיא, אם רק היה לי את המייל האישי שלהם".

העיתון כתב שחומרי ההדרכה של מערכת המעקב מסבירים כיצד חוקרי ה-NSA עושים שימוש בה לטובת כריית מידע, מבלי שיאולצו לתת הסבר הגיוני וספציפי לעילת החיפוש, אלא רק הסבר כללי, שלא נערכת לגביו בקרה. על פי הגרדיאן, XKeyscore מפיקה מידע מודיעיני ממערכות אלקטרוניות, ובאחת השקופיות המתארות את יכולותיה צוין, כי "היא מכסה כמעט כל מה שעושה משתמש טיפוסי באינטרנט". יכולות נוספות שלה הן מעקב אחרי רשתות חברתיות, לרבות איתור הודעות אישיות של משתמשים.

החוקרים נעזרים במערכת לטובת מעקב בזמן אמת ולאורך זמן ממושך אחר הפעילות האינטרנטית של היעד, כתב הגרדיאן. במסגרת זו, הם עוקבים אחרי כתובת דואר אלקטרוני, שם, מספר טלפון, כתובת IP, מילות חיפוש, שפה ועוד. המטרה בכך היא להרחיב את היקף המידע המתקבל רק ממעקב אחר מייל. עוד צוין, כי המערכת יכולה לעקוב אחר פעילות הדפדפן והיסטוריית הגלישה של אדם, במקרה שלא ידועה כתובת הדואר האלקטרוני שלו.

המערכת החדשה פוגעת אמנם בפרטיות של המשתמשים, אבל גם מסייעת במלחמה בטרור: הגרדיאן ציין, כי מהמסמכים שנחשפו עולה שעד 2008, כ-300 טרוריסטים נתפסו בשל מידע שהתקבל ונותח במערכת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים