עצות ליזם ההיי-טק המתחיל

יש לכם רעיון או יוזמה מעניינת בתחום ההיי-טק ? חושבים שאתם יכולים ליצור את הדבר הגדול הבא בתחום? אולי תמצאו בכתבה הבאה כמה טיפים מעניינים

מאת: אור חן מנכ"ל גרובוט פיתוח אפליקציות
כולנו שמים לב להמון מיזמים חדשניים בזמן האחרון, בעיקר בתחום המובייל וה-Web אבל לא רק שם. כבר אי אפשר לראות מהדורת חדשות בלי אפליקציה חדשה או רשת חברתית שתשנה את העולם.

מה שאנחנו לא מודעים אליו, הוא כמות המיזמים שנכשלים: נופלים בשלב הרעיון, נופלים בשלב התכנון, לא מצליחים לגייס כסף והגרוע מכל – לא מצליחים להרוויח כסף או לייצר מודל כלכלי נכון וראוי.

אז כדי לצאת לדרך עם בסיס יציב למיזם, אשמח לחלוק כמה נקודות שאספתי ורלוונטיות עבור כל יזם מתחיל:

1. תכנון מודל עסקי מציאותי
לפני הכול – אלא אם יש לכם המון זמן פנוי וכסף – אתם חייבים כבר בשלב שיחת הסלון שבו הגיתם את הרעיון עם עוד 2-3 חברים לחשוב האם אפשר להרוויח מזה גם כסף. חשוב בשלב זה להבדיל בין הוצאות ההקמה והפיתוח, שיכולים להיות חסם משמעותי וכואב (אבל הם חד פעמיים), לבין הוצאות התחזוקה השוטפת שעל פיהם באמת צריך להחליט האם המודל שלכם הוא רווחי. את ההחזר על הוצאות ההקמה (ה-ROI) לגיטימי לפרוש על פני כמה שנים, אבל אם המוצר שלכם לא יניב רווחים בתפעולו השוטף אין לכם מודל רווחים.

2. יותר קל להצליח בתחום שמבינים בו ונהנים לעסוק בו
נכון – אני לא מגלה לכם את אמריקה פה, אבל זהו כלל בסיס שהמון אנשים שוכחים. הגיוני שאם אתה רוצה לפתוח מסעדה כדאי שתבין קצת באוכל ותאהב לבשל.לכן, על אותו משקל, יש לכם יותר סיכוי לפתח מיזם מובייל מצליח למשל אם אתם יודעים לתכנת ו/או לשווק באינטרנט או שיש לכם ניסיון בתחום זה, אבל גם אם אין לכם זה עדיין לא סוף העולם. אבל אתם חייבים לקחת בחשבון את ההוצאות הכספיות והניהוליות, ואולי אף לחפש שותף אסטרטגי שיבין בתחום ויוכל לבצע חלק מהעבודה ההתחלתית בתמורה לאחוזים מבעלות על המיזם.

3. תגדירו מה הייחודיות שלכם – ועבור שאר הדברים השתמשו בנותני שירות מקצועיים
היום יש כל כך הרבה שירותים נלווים שכל עסק או סטארט אפ בהיי-טק לא יכול בלעדיו – אתר, ניוזלטר, שירות שליחת מיילים, ועוד. אם אף אחד מהדברים הנ"ל הם לא העיסוק העיקרי שלכם אל תחשבו פעמיים לפני שתבנו אתר מהיר ב-WIX או שתשתמשו בשירות האימיילים MailJet לדיוור לקוחות ובעלי עניין. נותני השירותים האלה הם מקצועיים כל אחד בתחומו ויתנו לכם פתרון הרבה יותר טוב ממה שתוכלו כנראה לפתח בעצמכם, ובסופו של דבר, גישה כזאת תחסוך לכם כסף למרות שתוציאו כסף על שירותים אלה.

4. התכוננו לעבודה במשרה מלאה ובמהרה
שום רעיון – גאוני וחדשני ככל שיהיה (ועם כל הכוונות הטובות והרצון) לא יצליח אם יזם אחד עובד במשרה מלאה באינטל (Intel), השני סטודנט למדעי המחשב והשלישי נציג מכירות בהוט (Hot) – אלא אם תבינו שאתם חייבים להיפרד מהעבודות שלכם מהר מאוד כדי לדחוף את הרעיון שלכם בשלבים הכול כך קריטיים של החודשים הראשונים. לפעמים כדי להצליח חייבים לשרוף את כל הגשרים.

5. תבנו את המוצר בצורה מודולרית
למה הכוונה? תגדירו מהם הפיצ'רים שבלעדיהם אי אפשר להשיק את המוצר או הרעיון שלכם ותתרכזו רק בהם. כל השאר הוא מבחינתכם רק הסחת דעת ובזבוז של זמן וכסף. אם וכאשר תצליחו בכל מקרה תהיו חייבים לשפר ולשדרג את השירות שאתם נותנים ללקוחות או למשתמשים שלכם.

6. תחקרו את התחום היטב לפני שמתחילים לפתח
אין שום בעיה לפתח מוצר או רעיון שכבר יש כמוהו בעולם. רוב הסיכויים שבזמן שאתם מדברים יש כמה מקומות בעולם שבהם מוצר דומה קורם עוד וגידים ואפילו כבר נמכר. אם כן – למה לא שמעתם עליו אף פעם? אם תבינו את הסיבות לכישלונות של אחרים תוכלו להסיק מהם מסקנות מאוד חשובות למיזם שלכם.

והכי חשוב, שיהיה המון בהצלחה! ייתכן שאתם נכנסים עכשיו לשלב המשמעותי ביותר בחיים שלכם, וחשוב ליהנות מכל רגע!

אודות הכותב: אור חן הוא מנכ"ל גרובוט (Groboot) פיתוח אפליקציות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משרד עו"ד ברוקס

    דגשים חשובים. לפני הקמת מיזם חשוב להקפיד על נושאים נוספים: 1. בדיקת היתכנות - האם ישנן מגבלות המונעות את יישום הרעיון (לרבות מגבלות משפטיות וטכנולוגיות). 2. בחירת שותפים לדרך - במסגרת זו יש לבחון האם כדאי לצרף שותפים, להעסיק עובדים או לשלם לנותני שירותים. 3. בדיקות משפטיות עם עו"ד- לפני הקמת מיזם חשוב לבדוק האם ניתן להגן על הרעיון מבחינה קניינית, האם כדאי להקים חברה, מתי רצוי לחתום על הסכם מייסדים ואיך למזער ככול הניתן את הסיכונים המשפטיים הכרוכים בפעילות העסקית. - האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי ללא התייעצות עם עו"ד.

אירועים קרובים