חמי פרס, מרכז פרס לשלום: "צריכים להסיר החסמים הפוליטיים ולשתף פעולה עסקית"

"עלינו להיות חדשניים ויעילים, ולעשות יותר בפחות. יש כאן חלון הזדמנויות בלתי רגיל לשיתוף פעולה בין ישראל לרשות הפלסטינית לתועלת כל הצדדים", אמר פרס במסגרת מפגש מיוחד בין מנהלי חברות טכנולוגיות ישראליות למקביליהם הפלסטינים ● חסן אל ג'מאל, מנהל פיתוח: "נשמח לקבל הכשרה מהעמיתים הישראלים"

ענף ה-ICT הפועל בשטחי הרשות הפלסטינית מוערך בחצי מיליארד דולרים, ופועלות בו 250 חברות המעסיקות כ-20 אלף עובדים, כאשר מחצית מהם עוסקים בפיתוח תוכנה, ייעוץ ושירותי און ליין – נתונים אלו ואחרים נמסרו אתמול (ב') במפגש מיוחד שנערך בבית גוגל (Google) בין מנהלי חברות טכנולוגיות מישראל לעמיתיהם מהרשות הפלסטינית. הכנס נערך ביוזמת מרכז פרס לשלום, איגוד לשכות המסחר ואיגוד התעשיות המתקדמות בישראל.

מטרת המפגש הייתה להדק את שיתופי הפעולה בין חברות היי-טק ישראליות, ענף ה-ICT ברשות ומרכזי הפיתוח של חברות גלובליות שפועלות בישראל. כ-150 אנשים לקחו חלק בכנס, בהם נציגי חברות היי-טק ישראליות ונציגים של הרשות הפלסטינית. בחלק השני של הכנס נערכו מפגשים אישיים בין יזמים ישראלים לאנשי הרשות.

כמחצית מחברות ה-ICT ברשות, כך נאמר בכנס, משתפות פעולה עם חברות מחוץ לרשות. בין החברות הבינלאומיות המשתפות פעולה עם הרשות הפלסטינית נמנות חברות כמו סיסקו (Cisco), אינטל (Intel), מיקרוסופט (Microsoft) ו-HP.

הדובר המרכזי בכנס היה חמי פרס, מנכ"ל קרן הון סיכון פיטנגו ויו"ר מרכז פרס לשלום. בתחילת השבוע נכח לצד אביו, נשיא המדינה שמעון פרס, במשלחת של אנשי עסקים לירדן. "יצאנו משם בתחושה נפלאה. הרגשנו שאנשי עסקים משני הצדדים חייבים לשבור את המחסומים הפוליטיים ולהתחיל לשתף פעולה במטרה להיכנס למו"מ", סיפר פרס.

לדבריו, ישראל והרשות נמצאים באותה משבצת עסקית – שווקים קטנים שלעולם לא יוכלו להתחרות בשווקים הרחבים של אירופה. "גם הם וגם אנחנו צריכים להתחרות בשווקים כמו הודו, אסיה ושווקים מתעוררים אחרים, המהווים בסיס למיקור חוץ", אמר פרס. "לשם כך עלינו להיות חדשניים ויעילים, ולעשות יותר בפחות. לכן יש כאן חלון הזדמנויות בלתי רגיל לשיתוף פעולה בין ישראל לרשות לתועלת כל הצדדים".

עם זאת, אמר פרס, כי "יש שוק ענק של 350 מיליון דוברי ערבית שכל החברות הגדולות בעולם רוצות להיכנס לשם, בינתיים ללא הצלחה גדולה. לכן, כאמור, יש כאן חלון הזדמנויות נדיר בין ישראל לרשות כדי לייצר ביחד את ההצלחה הזו".

חסן אל ג'מאל, המשמש כמנהל פיתוח וסיוע לעסקים בינלאומיים מטעם שגרירות ארה"ב, עובד בעיקר בשטחי הרשות. במהלך הכנס אמר, כי "אנו משמשים כגורם מנטרל משיקולים פוליטיים. עם התקציב שיש ברשותנו – עשרות אלפי דולרים בשנה – אנו מסייעים לקידום הטכנולוגיה, הן לעסקים והן באמצעות הכשרה אקדמית, שיתופי פעולה עם ישראל, ועוד. אנו מעודדים כל תמיכה שמביאה להעסקה ישירה של צעירים פלסטינים".

חסן אל ג'מאל, מומחה בפיתוח וניהול פרויקטים בסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי, בכנס בבית גוגל

בהמשך מנה חסן את היתרונות שיש לחברות ישראליות באשר לאספקת פרויקטי מיקור חוץ לרשות, על פני מדינות אחרות כמו הודו, סין, או מזרח אירופה. "בין ישראל לרשות אין פערי זמנים, ימי העבודה והשעות דומים, אין הבדלי שפה גדולים, התרבויות דומות, זמן הגישה למפגשים קצר", אמר חסן. "זאת, בעוד שליעדים האחרים מדובר בטיסות שנמשכות בין 4 ל-11 שעות, שלא לדבר על עלויות".

הוא המשיך באווירה האופטימית ואמר, כי אנשי הרשות ישמחו מאוד לקבל הכשרה מקצועית והעשרה מעמיתיהם הישראלים. לדבריו, כיום אין כל בעיית נגישות לסטודנטים ולצעירים שיכולים להגיע לישראל ללימודים פעמיים עד שלוש בשבוע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים