דכדוך של סטארט-אפיסטים

למרות המיזוג, הנקניקיות ומיץ האשכוליות, יזמי הסטארט-אפים נראו בכנס Think Next, שנערך אמש (א') בתל אביב, עייפים, ואפשר היה להרגיש שהם עוברים שנה קשה ● כמעט שלא ראיתי שם חיוכים, ולא זיהיתי ניצוץ התלהבות ודיאלוג אמיתי של אנשים שמאמינים שהם הולכים לעשות את מהפכת האינטרנט של המאה ה-21 ● מרביתם רצו לעבור את הערב בשלום, להעביר בכבוד את הזמן ולחזור לרשתות החברתיות - עד הרגע שיוכלו אולי לגרד עוד השקעה

29/06/2009 09:07

יום ראשון אחרי הצהריים, ומאות סטארט-אפיסטים ואנשי פיתוח עומדים בתור מסודר בכניסה להאנגר 11. אירוע Think Next – הכנס השנתי של מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל – מבטיח להציג את החידושים האחרונים בעולם הטכנולוגיה, ויזמי האינטרנט מתייצבים בהמוניהם. בפנים יש מיזוג אוויר מעולה, עשרות חברות הזנק ישראליות שמציגות את חידושיהן האחרונים, ריי אוזי, ארכיטקט התוכנה הראשי של  מיקרוסופט, צריך לשאת נאום, ובכניסה גם יש נקניקיות ומיץ אשכוליות. למתקדמים יש אפילו קפירנייה, אם אתם יודעים לבקש יפה מדיילות קידום המכירות של פלאפון. אתם מכירים דרך טובה יותר להעביר יום לוהט בחודש יולי?

אבל, למרות המיזוג, הנקניקיות ומיץ האשכוליות, יזמי הסטארט-אפים נראים עייפים משהו, וממש אפשר להרגיש שהם עוברים שנה קשה. כמעט שלא ראיתי אנשים מחייכים, ואלה לגמרי לא נראים כמו מפגשי הסטארט-אפים העליזים של לפני המיתון. יזמי האינטרנט כבר מתורגלים באינסוף המפגשים שמארגנים עבורם גופים מסחריים, ורובם גם מכירים היטב אחד את השני ואת מרבית האנשים שהגיעו לבקר. כל יזם כבר פגש את עמיתיו באינסוף מפגשים, כנסים, ועידות ומשלחות, ועכשיו הם מסבירים באדיבות על המוצר שפיתחו לכל מי שמתעניין. הם עושים זאת על אוטומט, כי זו העבודה שלהם והם קיבלו המון כסף מהמשקיעים שלהם, שגם רבים מהם נמצאים בכנס. הם גם התרגלו שמייסדי סטארט-אפים של ווב, מדיה וטלקום זה סוג של חיות חברתיות שחייבות לראות ולהיראות, וכולם צריכים לשחק את המשחק. אבל לא זיהיתי באוויר את אותו ניצוץ של התלהבות ודיאלוג אמיתי של אנשים שמאמינים שהם הולכים לעשות את מהפכת אינטרנט של המאה ה-21, דברים שעדיין רואים בסטארט-אפים של חומרה, קוד פתוח, IT והמון נושאי אחרים. הרי אין כאן סטארט-אפיסטים עם מוצר אבטחה או אחסון מהפכני שמחפשים לקוחות משלמים. ומרבית המציגים רק רוצים לעבור את הערב בשלום, להעביר בכבוד את הזמן, ואז לחזור לרשתות החברתיות – עד הרגע שבו יוכלו אולי לגרד עוד השקעה.

בשיחות פנימיות, ברגע פנוי שבו אין מי שמתעניין באפליקציית הווב שלפני שנה הייתה אמורה לשנות את העולם המערבי, חלקם כבר מדברים על הניסיונות הנואשים לגייס כספים נוספים, על אנג'לים שעדיין מוכנים להשקיע סכומים קטנים של כמה עשרות אלפי דולרים וחלקם אפילו תולים את תקוותם במדען הראשי. מוזר, אבל סטארט-אפים ישראלים שעושים מוצרי מדיה או אינטרנט באנגלית מקווים להצליח ולגייס כסף מהמדען הראשי. בכלל, מייסדי הסטארט-אפים הקלילים נראו אתמול רחוקים מאוד מהתדמית השובבה והעליזה שמפגינים מדי שבוע כוכבי הסדרה "מסודרים", ורבים מהם נראו עייפים וכבויים, כאילו הם חייבים להיות שם כדי שהקולגות והמשקיעים לא יגידו שהם לא נכחו בכנס. לא ראיתי שהם מטיפים למשתמשים פוטנציאלים על איך המוצר שלהם הוא הכי טוב בעולם, איך הם מנהלים דיאלוגים אודות פיצ'רים חדשים, או מתחרים עם אנשי טכנולוגיה נלהבים למי יש יותר גדול. אפילו לא ראיתי שהם מנסים לגייס משתמשים חדשים שיעבדו עם המוצר שלהם בחינם. כמובן שגם אף אחד מהיזמים שהזמינה מיקרוסופט ישראל להציג באירוע אינו מדבר על גיוס עובדים חדשים.  כולם רק מנסים לשמור על אווירת "הכול עדיין בסדר", על אף שאין להם בעצם כל מושג כיצד הם אמורים להפוך את מוצר המדיה שלהם לרווחי. וגם איך האורחים כאן, שבאים לשאול הרבה שאלות ולתת להם עצות בנוגע לפיתוח העתידי, אמורים לעזור להם. הרי כאשר אתה סטארט-אפ שמכוון למאסה של מיליונים – כל אדם, ולא משנה כמה הוא חשוב, הוא בסך הכל עוד משתמש חינמי אחד. והרעיון שלך, אם הוא באמת כל כך טוב, צריך להתפשט באינטרנט כמו אש ולכבוש את העולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים