טים פלומין, אינטל: "מכונית העתיד לא מחייבת השקעה עצומה ב-IT"

"בניגוד לרעיון של גוגל, לפיו כל רכב יהיה אוטונומי לחלוטין ללא תלות בסביבה, נוקטת אינטל בגישה של פתרון תחבורתי כולל", אמר טים פלומין - חוקר בכיר במעבדות ענקית השבבים, בראיון לאנשים ומחשבים מתערוכת CeBIT 2013 ● לדבריו, "זו תפיסת ה-Cooperative Driving של אינטל. הדרך הנכונה היא שיתופית – לקשר בין רכבים"

"80 מיליון מכוניות מצטרפות בכל שנה לכבישים, שיעור העיור הולך וגדל. בתוך כמה שנים, יהיו בכבישים מכוניות אוטונומיות, מכוניות אוטונומיות למחצה ומכוניות הנהוגות ידנית. בתוך כך, גם לאינטל (Intel) יש חזון בנושאי תחבורה חכמה. אולם, בניגוד לרעיון של גוגל (Google), לפיו כל רכב יהיה אוטונומי לחלוטין ללא תלות בסביבה, נוקטת אינטל בגישה של פתרון תחבורתי כולל", כך אמר אתמול (ש') בשיחה עם אנשים ומחשבים טים פלומין – חוקר בכיר במעבדות אינטל בסנטה קלרה שבקליפורניה, במסגרת תערוכת CeBIT 2013 שננעלה אמש בהנובר, גרמניה.

"אינטל ערכה מחקר שמטרתו להבין מהן החוויות שהיא יכולה לספק לעולם, שיכיל 1.5 מיליארד מכוניות. חברות המכוניות מבינות שהטכנולוגיה חשובה. הצוות שלי במעבדה עובד על שיפורים – הן במכונית עצמה והן בענף התחבורה בכלל", הסביר פלומין. לדבריו, "בקבוצה שלי אנחנו משתמשים בכמה מתודולוגיות כדי לתקוף את בעיית התחבורה. יש לנו מומחים לתחומים שונים, בין היתר ללמידה תפיסתית, תכנון בניה, אופטימיזציה. באופן אישי, אני בעל תואר ד"ר באנתרופולוגיה, ויש לנו בצוות גם פסיכולוגים ומומחים בהתנהגות אנושית, לצד, כמובן, מהנדסים".

פלומין המשיך ואמר, כי "אנו שואפים להגיע למיחשוב תפיסתי. כבר היום אנו משתמשים באמצעים רבים, כגון מסכי מגע ששינו את הדרך שבה אנו מתקשרים עם מחשבים, מערכת זיהוי פנים שתפתור אותנו מהצורך לזכור סיסמאות, ועוד. לכל אלה צריך כוח עיבוד. המטרה הסופית היא שכאשר מתקשרים עם מחשב, לא ידעו אם זה מחשב או אדם. לילד זה לוקח המון שנים, למרות שהוא נולד עם המוני נוירונים. ממחשב אנחנו מצפים שיבין אותנו מיד, ולכן צריך לתת לו מספיק ביצועים כדי שיעשה זאת".

"בשנה האחרונה", אמר פלומין, "ערכנו מחקר איכותי בקרב בעלי מכוניות במספר מדינות בעלות מאפיינים שונים – אוסטרליה, סין, ברזיל וארה"ב – תחת הכותרת Local Experiences of Automobility. ראיינו עשרות בעלי מכוניות ובחנו את ההתנהגות שלהם כנהגים". אגב, אחת התמונות שהראה פלומין בשקף היתה של ציוד שהוצא מתא המטען של נהג בארה"ב. לדבריו, "החפצים שהוא השאיר במכונית מעידים על חווית הנהיגה של הבעלים".

החוקר הבכיר התייחס גם לאתגרים העתידיים. "מכוניות הן מרחבי מעבר, שמאפשרים לכל אחד לעבור מנקודה לנקודה, ותמיד יש טכנולוגיה בתוך המכונית. אחד האתגרים הוא לשלב את הפלטפורמות הטכנולוגיות והיכולת העצומה של הענן, כך שישתלבו ביחד עם הטכנולוגיות שבתוך המכונית והתקשורת בין המכוניות, כדי להביא אותנו לחוויית נהיגה שונה".

לדבריו, "שיעור השימוש במכונית מאוד נמוך – 90% מהזמן המכונית חונה. זה יחס שימוש נמוך למשהו שהוא מאוד יקר גם לרכישה וגם לתחזוקה. יש לחשוב מה ניתן לעשות עם 90% מהזמן שלא מנוצל, אולי שיתוף מכוניות. תחום נוסף שצריך לתת אליו תשומת לב הוא העובדה שמעל 70% מהנסיעות הן שגרתיות – לאותו מקום, באותו זמן. מה זה אומר לא רק מבחינת איך המכונית מבינה את ההתנהגות שלך ואת השגרה שלך, כי אם גם באופן קולקטיבי. כך, אם 70% מהמשתמשים מבצעים את אותה פעולה, אולי ניתן לנהל טוב יותר את התעבורה הכוללת ולא רק את הרכב הבודד".

הסיבה לכך, לטענתו, היא ניהול ההשפעות הסביבתיות. "זו תפיסת ה-Cooperative Driving של אינטל. לגוגל יש חזון אחר, לפיו אתה לא צריך להיות אפילו במכונית כדי שהיא תוכל לנסוע, והיא לא צריכה לשתף פעולה עם אף אחד אחר. המכונית של גוגל לא עובדת טוב בשלג או אפילו בגשם כבד, זאת בגלל הטכנולוגיה שמצלמת כל הזמן את הסביבה מהגג. הגישה של גוגל היא לזרוק כמות גדולה של מיחשוב – יש להם שרת זיאון, ובכלל הם השקיעו בכל מכונית טכנולוגיה בשווי 70 אלף דולרים. הדרך הנכונה היא נהיגה שיתופית: חייבים לדאוג לקשר בין רכבים, כך שהמכוניות יהיו יותר אוטומטיות מבחינת הנהיגה שלהן. אלו הם חלק מהדברים שעלו מהמחקר וצריך לקחת בחשבון. יש המון הזדמנות בשטח הזה, והרבה מההבנה נובעת מהמחקר הבסיסי שעשינו".

פלומין סיים עם נתון מעניין נוסף שעלה במחקר: "במקומות כגון בייג'ינג, בהם כ-80% מבעלי המכוניות הרוכשים אותן בכל שנה נתונה עושים זאת לראשונה בחייהם, נראה כי הנהגים יוכלו להסתגל לטכנולוגיות חדשות מהר יותר – ולהוות דוגמה לשאר העולם".

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לגרמניה

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים