רשות העתיקות משדרגת: הטמיעה מערך אחסון של נט-אפ ומיחשבה את ניהול המלאי בהשקעה של מאות אלפים

את פרויקט האחסון ביצעה !We ואילו את הפרויקט למיחשוב ניהול ורישום מלאי העתיקות יישמה פריזה מערכות מידע וטכנולוגיות ● המערכות של נט-אפ ישמשו לאחסן תוצרים דיגיטליים של פרויקט הצילום והתיעוד של מגילות מדבר יהודה ואילו מערכת ה-SaaS לניהול מלאי העתיקות נועדה לייעל את האינטראקציה בין סוחרי העתיקות המורשים לרשות

רשות העתיקות סיימה בימים אלה שני פרויקטי מיחשוב גדולים, לשדרוג מערך ה-IT שלה. את הפרויקט הראשון – במסגרתו הוטמע מערך אחסון מבוסס נט-אפ (NetApp), ביצעה !We מקבוצת חילן, ואילו את הפרויקט השני – למיחשוב ניהול ורישום מלאי העתיקות, יישמה פריזה מערכות מידע וטכנולוגיות. היקפו הכספי של פרויקט האחסון, שהחל בחודש מאי והסתיים לפני שבועות אחדים, נאמד ביותר מחצי מיליון שקלים. היקפו של פרויקט ניהול המלאי, שארך כחצי שנה והסתיים בדצמבר, לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי ההיקף הראשוני עומד על עשרות אלפי שקלים בשנה, עם צפי לגידול בעקבות הרחבת המערכת והשימוש בה.

רשות העתיקות היא המוסד המקצועי המוביל בארכיאולוגיה של ארץ ישראל, האחראי על עתיקות הארץ ואתרי העתיקות – על חשיפתם, שמירתם, שימורם, חקירתם ופרסומם. כמו כן, אחראית הרשות על ניהול אוצרות העתיקות בישראל. במסגרת פרויקט האחסון הוטמעו על ידי !We שתי מערכות אחסון של נט-אפ בתצורת Cluster Mode – באתר הראשי ובאתר המשני של הרשות. המערכות מספקות לרשות העתיקות יכולות גידול ושרידות מרבית, על ידי הפרדה פיזית בין שני האתרים השונים וסנכרון המידע ביניהם.

המערכות של נט-אפ נועדו לאחסן תוצרים דיגיטליים של פרויקט הצילום והתיעוד של מגילות מדבר יהודה. המגילות נמצאו בסוף שנות ה-40' ושנות ה-50' ונחשבים לאחת מהתגליות הארכיאולוגיות החשובות של המאה ה-20. ברשות העתיקות יש מעבדת שימור ותיעוד ייעודית למגילות. באחרונה היא השיקה יחד עם גוגל (Google) ספרייה מקוונת של המגילות, שמאפשרת לציבור הרחב לצפות ולקרוא אלפי קטעים מתוכן. קטעי המגילות צולמו באופן ייחודי והתצלומים נשמרו במערכי האחסון של נט-אפ שהוטמעו בפרויקט. התצלומים מועברים מהם הלאה לשרתי גוגל ומוצגים באתר הספרייה המקוונת של מגילות מדבר יהודה על שם ליאון לוי.

לדברי דוד גבאי, סמנכ"ל תכנון, תיאום ובקרה ברשות העתיקות, "פרויקט הדימות של מגילות מדבר יהודה עושה שימוש בטכנולוגיה ייחודית שנבנתה במיוחד עבורן, שמייצרת קבצים דיגיטליים בהיקף של 1 טרה-בייט לשבוע. היקף תשתית האחסון הנדרש, כמו גם הצורך בזמינות גבוהה, שרידות וגמישות בגידול לאורך שנים וגיבוי בין האתרים, חייב אותנו לבחור תשתית אחסון שתענה לדרישות הללו. כך תוכל רשות העתיקות לקיים את הפרויקט לאורך שנים, לצרכי שימור ותיעוד של המגילות".

אושרי שרון, מנכ"ל משותף ב-!We, ציין ש-"תצורת המערכת מאפשרת לרשות העתיקות לקבל אחסון חכם בעל יכולת גדילה רבה עם שרידות. זאת, לצד יכולת לשחזר מידע בקלות ולהעתיקו באופן חסכוני לאתר המשני".

שלומי פרייס, מנכ"ל נט-אפ ישראל, מסר ש-"הצורך באחסון של מידע רב בא לידי ביטוי בפרויקט זה באופן בולט. מדובר בכמויות ידע עצומות שרק גדלות משנה לשנה".

מאות אלפי עתיקות
במסגרת הפרויקט שביצעה פריזה ברשות, למיחשוב בשנמצא ברשותם של סוחרי העתיקות המורשים בארץ, העבירה החברה את נושא הניהול לענן. מערכת ה-Antique-net של פריזה מאפשרת ניהול ורישום מלא של כל מלאי העתיקות הנמצא ברשותם של 75 סוחרי העתיקות בישראל, שלהם מאות אלפי פריטים. כך, מאפשרת המערכת לסוחרי העתיקות גישה מקוונת לשם רישום ותיעוד עתיקות שבידיהם, תוך אינטראקציה עם רשות העתיקות, במטרה לקבל אישור בעבור עתיקה מסוימת. טרם השימוש במערכת היה על סוחרי העתיקות לתעד ידנית את המידע אודות העתיקות שבידיהם, מה שגרם לסרבול משמעותי וערפול של תהליך האכיפה והבקרה של הרשות.

סוחר העתיקות מחויב לתעד באופן פרטני, באמצעות המערכת, את המאפיינים של העתיקה – חומר, סוג, האם חלק מקבוצה, מקור, תיאור חופשי וצילום עדכני שלה. זאת, בהתאם לחוק העתיקות, שנאכף על ידי רשות העתיקות. השימוש במערכת נועד לשפר ולייעל את כל תהליך האכיפה. בנוסף, המערכת מנהלת ומתעדת את תהליכי הרכישה והמכירה של עתיקות בין סוחרים מורשים, מה שמאפשר תיעוד של ההיסטוריה של העתיקה. המערכת נגישה לסוחרי העתיקות בשלוש השפות הרשמיות בישראל: עברית, ערבית ואנגלית.

מערכת המידע פועלת במודל SaaS (תוכנה כשירות) ומאפשרת גישה ברמות הרשאה שונות. היא יושבת בענן הפרטי של פריזה, שנמצא במתקני האירוח של 013-נטוויז'ן ובזק בינלאומי, ופועלת בסביבת ASP.NET.

לדברי ד"ר איתן קליין, המפקח על המסחר בעתיקות ברשות העתיקות, "מטרת מערכת המידע המקוונת היא שיפור יכולת אכיפת הוראות חוק העתיקות בנוגע לרישום מלאי הסוחרים. זאת, על ידי העברת רישום המלאי המסחרי של סוחרי העתיקות משיטת רישום ידני בספרים לשיטה ממוחשבת ומקוונת הכוללת את תצלומי הפריטים. עבור רשות העתיקות, שייעודה העיקרי שמירה ושימור עתיקות, המערכת היא כלי חזק ודינמי למימוש החזון והייעוד. היא מאפשרת לנו קשר מהיר, יעיל ובלתי תלוי עם הסוחרים ועם מלאי העתיקות".

טל כידן, מנכ"ל פריזה, ציין ש-"המערכת ברשות העתיקות מבוססת על פלטפורמת הפריזה-נט, שיושבת בענן של פריזה וכוללת מודולים רבים לניהול הארגון בענן. הפלטפורמה מספקת גמישות והתאמת מערכות מידע בענן בקלות רבה לצורכי כל ארגון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים