מהפשע המאורגן ברשת ועד הגנה על הפרטיות

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, חברת הכנסת רונית תירוש, הצליחה להקנות לוועדה מעמד מכובד יותר מבעבר, אולם למרות הנושאים החשובים כמו פשיעה קיברנטית והגנה על פרטיות, הוועדה לא מקבלת את המקום הראוי לה ● נכון לכתיבת שורות אלו לא ידוע מי יעמוד בראש ועדת המדע בקדנציה הבאה, וכלל לא ברור מי ירצה לקחת בה חלק

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ערכה לפני שנה דיון מרתק בנושא תשתית הפשע המאורגן באינטרנט. זאת, בעקבות חשיפה מוקדמת שנערכה בתוכנית "צינור לילה" בערוץ 10, שבה הציג ד"ר נמרוד קוזולובסקי כיצד פועלת מתחת לרשת האינטרנט הגלויה רשת אינטרנט מחתרתית שמשרתת ארגוני פשע בכל העולם, כולל בישראל, וכן ארגון טרור שפועלים גם נגד ישראל. החשיפה והדיון ברשת Darknet היה ללא ספק אחד מגולת הכותרת של פעילות ועדת המדע והטכנולוגיה בשנתיים האחרונות, בעת כהונתה של ח"כ רונית תירוש. תירוש החליפה לפני שנתיים את מאיר שטרית, אז חברה למפלגת קדימה. הקדנציה של שטרית התאפיינה בעיקר בדיונים סביב החוק הביומטרי השנוי במחלוקת.

הדי הסערה המשיכו להדהד גם בקדנציה של תירוש, אולם במקביל היא המשיכה במאמצים להביא לשלחן הדיונים של הוועדה שורה של נושאים שאינם קשורים רק למדע, אלא לתחומים רבים אחרים. תירוש פנתה כמה פעמים ליו"ר הכנסת ראובן ריבלין, והפצירה בו לתת לוועדה לדון בנושאים בוערים שלכאורה שייכים לוועדה זו או אחרת, אבל לא זוכים לטיפול בגלל עומס רב. בכך הצליחה להקנות לוועדה מעמד קצת יותר מכובד, לאחר שבמשך שנים נחשבה לוועדה משנית, שבכל קדנציה חדשה היה צריך לשכנע את היו"ר בחיוניותה, כאשר בכל מו"מ קואליציוני לא היו כמעט חברי כנסת שנלחמו כדי לקבל את ראשות הוועדה.

ואם עוסקים בסיכומים, ערב הבחירות לכנסת, אפשר בהחלט לזקוף לזכותה של ח"כ תירוש הישג, שכן הצליחה להעלות לסדר היום לא מעט נושאים בוערים. אחד מהם, שנחת על שולחן הוועדה מבלי שזה תוכנן קודם, היה נושא הערכות מדינת ישראל לנושא הסייבר. זאת, בעקבות הבליץ התקשורתי שערכו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושריו בסוגיית איראן, כן לתקוף או לא לתקוף, וההשלכות של מלחמת סייבר שכבר פרצה בעקבותיה. בוועדה נערכו מספר דיונים בנושא הסייבר, וגורמי ביטחון ואנשי מטה הסייבר הופיעו בפני הוועדה ונדרשו לתת הסברים והרחבות על שורה של סוגיות. בהמשך עסקה הוועדה בפרשת הפריצות לחשבוונת האשראי של כמה אלפי ישראלים, והוויכוח הציבורי שפרץ סביב זה. תירוש וחבריה לוועדה לא עשו הנחות לחברות האשראי, ושאלו שאלות קשות כדי לדעת שאכן הם עושים את הכל כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד. נושא אחר שהוועדה עסקה בה היא העמקת לימודי האבטחה בבתי הספר התיכוניים ובאקדמיה. הדבר הגיע על רקע המחסור ההולך ומחמיר של מומחי אבטחה מישראל, שצריכים לעמוד בראש החזית של המאבק בסייבר.

בהקשר של לימודים והשכלה, דנה הוועדה בפרשיה מוזרה, לפיה הות"ת אישר לפני שנתיים דרישה של כמה מוסדות להשכלה גבוהה, לפיה יבוטלו הבונוסים שניתנים לבוגרי ארבע וחמש יחידות מתמטיקה ומדעיים – החלטה שבדיעבד התבררה כטעות. השר חתם עליה מבלי להיות מודע לחומרתה. המאבק סביב הסוגייה נמשך כשנתיים, ולמען הגילוי הנאות אציין, כי היוזמה לדיון באה בעקבות חשיפת הסיפור הבלעדי באנשים ומחשבים. בעקבות הדיון מסתמן שראשי האוניברסיטאות יחזרו בהם מהחלטתם זו.

נושאים נוספים שהוועדה עסקה בהם ואף החלה לדון בהם כוללים הצעות חוק שהיו על שולחן הכנסת, לרבות בנושאים של הגנה על הפרטיות בעידן הטלפונים החכמים, הטאבלטים והניידות. הוועדה התייחסה בעיקר לחשיפת מידע אישי והנגשתו לגורמים לא מורשים. שיא הפרשה היה כאשר התגלתה דליפת הנתונים הגדולה ממאגר מרשם התושבים – פרשה שהגיעה אל כותלי בית המשפט והסתיימה בהרשעת אחד החשודים.

באופן טבעי עסקה הוועדה גם בתחום המיחשוב הממשלתי, ממשל זמין והשינוי הארגוני שנעשה במשרד האוצר, לפיו סמכויות המיחשוב הממשלתי הועברו למטה מיוחד שהוקם ליד לשכת מנכ"ל המשרד, והוא נקרא מטה התיקשוב הממשלתי, בראשו עומדת כרמלה אבנר. תירוש, כמו קודמיה לתפקיד, מעניקה ציון נכשל לבנימין נתניהו וממשלתו באשר לקידום התיקשוב במדינת ישראל. גם כאן מפלס ההבטחות, הכוונות הטובות וההצהרות התנפץ אל מול התוצאות העגומות בסוף הקדנציה, מה שקוראים אצלנו מבחן התוצאה.

נכון לכתיבת שורות אלו לא ברור מי יעמוד בראש ועדת המדע בקדנציה הבאה. פעילותה האינטנסיבית של ח"כ תירוש, כמו פעילותו של השר מיכאל (מיקי) איתן, אינם מטבע שאפשר לסחור בו כאשר עומדים מול קהל הבוחרים של מפלגת השלטון וגרורותיה. דבר אחד ברור: יש לקוות שכאשר יחלקו את התיקים בממשלה ויאיישו את הוועדות השונות,שלא ישאירו את ועדת המדע אחרונה בתור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים