בית המשפט קבע: חל איסור על מעסיק להתערב במהלך התאגדות של עובדיו

התערבותו של המעסיק במהלך ההתאגדות "משמעה פגיעה לא מידתית בהליך דמוקרטי פנימי של עובדיו, שאין הוא צד לו", נכתב בפסק הדין התקדימי של נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד ● המשמעות: להנהלת פלאפון אסור להתערב ולהביע דעה על רצונם של העובדים להתאגד ● פלאפון בתגובה: החברה "לומדת את פסק הדין ותפעל על פיו" ● עופר עיני, יו"ר ההסתדרות: "זהו יום היסטורי לחופש ההתארגנות של העובדים במדינת ישראל"

מעניין כמה עובדים יצטרפו לתוכנית. צילום: דני זודקביץ'

פרק חדש במלחמה בין פלאפון לעובדיה, שמנסים להתאגד תחת ההסתדרות: בית הדין הארצי לעבודה, בראשות הנשיאה נילי ארד, פסק אמש (ד') פסק דין תקדימי, לפיו למעסיק אסור להתערב בשום צורה – או אף להביע דעה – במהלך ההתאגדות של עובדיו.

"אין למעביד את חופש הביטוי, כלומר את זכות התגובה, להליך מימוש העובדים את זכותם להתארגן", כתבה השופטת ארד בפסק הדין, לו היו שותפים גם סגן הנשיאה יגאל פליטמן והשופט עמירם רבינוביץ'. "התערבותו באותו הליך משמעה פגיעה לא מידתית בהליך דמוקרטי פנימי של עובדיו, שאין הוא צד לו. לא בכדי התארגנות ראשונית של עובדים במקום העבודה מתרחשת בעיקר בסתר, ויוצאת לאור רק לאחר שמספר חברי הארגון מאפשר הכרה בו כארגון יציג".

פסק הדין ניתן בעקבות ערעור שהגישה ההסתדרות, על החלטה שניתנה בספטמבר על ידי שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, אורנית אגסי, שקבע, כי "יש לאזן בין חופש ההתאגדות של עובדי פלאפון לבין חופש הביטוי של המעסיק לומר את דעתו בעניין ההתאגדות". פסק הדין האחרון ביטל את פסק הדין של בית הדין האזורי, ובית הדין הביע את דעתו לגבי חופש הביטוי של המעסיק וקבע כי גם הוא נפגע, הרי שהפגיעה היא "מידתית והכרחית", כל זמן שהיא נועדה לקיים ולממש את זכות ההתארגנות של העובדים.

המשמעות של פסק הדין ברורה: להנהלת פלאפון אסור להתערב ולהביע דעה בשום צורה ואופן על רצונם של העובדים להתאגד. "החברה לא תקיים מעקב אחר העובדים שהתארגנו, או אחר עובדים שבחרו לא להתארגן, בדרך של ניהול רשימות או אחרת", נכתב בפסק הדין. בנוסף, "החברה תימנע מהצגת עמדתה באשר להתארגנות, הסברה לעובדים שמארגנת ההסתדרות באתרי החברה, במפגשים אישיים או קבוצתיים עם העובדים, בתכתובות אלקטרוניות או בצורה אחרת".

מפלאפון נמסר, כי "מדובר בהלכה חדשה. פלאפון לומדת את פסק הדין ותפעל על פיו".

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מסר בתגובה: "זהו יום היסטורי לחופש ההתארגנות של העובדים במדינת ישראל. אני בטוח שפסק הדין הזה יביא להתארגנויות עובדים רבות בכל המגזרים, כאשר הם מחליטים לגבי עתידם ללא שום לחץ בהתערבות של המעסיק. אני קורא לכל העובדים במדינת ישראל: קחו את גורלכם בידכם, קומו והתארגנו ללא מורא וללא פחד, כי זוהי הדרך היחידה לשפר את מצבכם".

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, הוסיף כי "מדובר בהחלטה היסטורית לדמוקרטיה הישראלית ולחופש ההתארגנות במדינת ישראל. מהיום ההחלטה האם להצטרף לארגון עובדים ולהקים ועד תהיה נתונה בידיהם של העובדים בלבד, ורק בידי העובדים, ללא שום צורך מצדם להתחשב ברצונותיו או בדעתו של מי שמעסיק אותם ואחראי על מטה לחמם ופרנסתם".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יוסי אלון

    כיום הרבה עובדים מעוניינים להתארגן אך הם מפחדים מההנהלה שתפטר אותם , לכן אני מציע שההסתדרות בעצמה , תקים מבצעים בתוך החברות ע"מ לקרוא לעובדים להתארגן , וכך תמנע מבוכה ופחד של העובדים

אירועים קרובים