ועידת ITU בדובאי: רוסיה משכה את ההצעה השנויה במחלוקת לפיקוח על האינטרנט

ההצעה, לה התנגדו מדינות המערב, עלולה הייתה לאפשר למדינות החברות באו"ם להשתלט על נכסים טכניים חשובים ברשת האינטרנט ● בטיוטה של הצעת רוסיה והמדינות הנוספות, שדלפה בחודש שעבר לתקשורת, צוין ש-"למדינות החברות תהיה זכות ריבונית להסדרת ... הקטע של האינטרנט שעובר בשטחן"

הקואליציה שאותה מובילה רוסיה משכה בחזרה את ההצעה להעביר את הפיקוח על רשת האינטרנט לאיגוד התקשורת העולמי (ITU) של האו"ם. התוכנית הועלתה במסגרת הוועידה של הארגון שמתקיימת בימים אלה בדובאי במהלך הדיונים המתמשכים על אמנת התקשורת הבינלאומית וגררה התנגדות עזה מצד מדינות המערב.

ההצעה, שבה תמכו סין, ערב הסעודית, איחוד הנסיכויות הערביות ומדינות נוספות, אמורה הייתה לקרוא לאו"ם לסייע למדינות החברות להשתלט על נכסים טכניים חשובים באינטרנט, ובכלל זה שמות מתחם, כתובות ומספור. ארצות הברית, קנדה, צרפת, שבדיה ומדינות נוספות התנגדו להצעה, מחשש שתפגע בחופש ובפתיחות המאפיינים את הרשת.

הוועידה של 193 המדינות החברות באיגוד התקשורת העולמי של האו"ם (ITU) נפתחה בשבוע שעבר בדובאי ואמורה להסתיים השבוע. נציגים של כ-150 מדינות הגיעו לוועידה, שבה אמורים להתקבל שינויים באמנת האינטרנט, בראשונה מאז 1988. שינויים אלה אמורים לשקף את ההתפתחויות המשמעותיות שחלו מאז הפעם האחרונה שבה עודכנה האמנה, ובכלל זה החדירה של האינטרנט והטלפונים הסלולריים לכל תחומי החיים.

בטיוטה של הצעת רוסיה והמדינות הנוספות, שדלפה בחודש שעבר לתקשורת, צוין ש-"למדינות החברות תהיה זכות ריבונית להסדרת … הקטע של האינטרנט שעובר בשטחן". שגריר ארצות הברית ל-ITU, טרי קריימר, ציין שהתוכניות של מוסקבה יעניקו לממשלות זכות "לנתב תעבורה, לבדוק תכנים ולטעון שמדובר בעניין לאומי פרטי שלהן". התוצאה עלולה להיות הגבלה של חופש הדיבור והסחר. בעקבות הביקורת תיקנה רוסיה את נוסח ההצעה והוסיפה פסקה שלפיה הפיקוח על האינטרנט יועבר לאיגוד התקשורת העולמי של האו"ם – משימה אותה לא מילא האיגוד מעולם.

דובר ITU אישר לרויטרס (Reuters) שהקואליציה בראשות רוסיה משכה בחזרה את ההצעה. ג'ים לואיס, מומחה אמריקני לאבטחה מקוונת מהמרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, אמר ש-"נראה שהרוסים והסינים הבינו שלא יהיה בכוחם להעביר את ההצעה".

שורה של ועדות עורכות במסגרת הוועידה של ITU ישיבות על מנת לנסח את טיוטות ההצעות והן אמורות להשלים את הדיונים עד מחר (ד'). הנוסח הסופי יוצג מחרתיים ולמחרת תיחתם האמנה המתוקנת. עם זאת, בניגוד למקובל בעבר, רבים מהדיונים נערכים בדלתיים סגורות והמסמכים אינם מוצגים לביקורת הציבור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים