ריק קפלן, מנכ"ל יבמ ישראל: "אני רוצה להביא את היכולת הגלובלית של החברה לסניף הישראלי – ולהפך"

"איני צופה ש-2013 תהיה שנה משברית כמו 2000 ו-2009. הרבה מביעים דאגה על המצב. אני דווקא לא", אמר קפלן בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים ● על תפקידו החדש אמר, כי "לא קל לבוא לתפקיד אחרי מאיר (ניסנסון). הוא בנה בסיס שעימו ניתן להתקדם הלאה" ● על המתחרים, אמר כי "הם 'עושים גולגלות'. החוזקה שלנו היא בשירותים בעלי ערך מוסף, עם ייעוץ, פרקטיקה ומתודולוגיה" ● סיכם: "אני רוצה שימשיכו לחשוב על יבמ מה שחושבים עליה כיום"

"אני רוצה להביא את היכולת הגלובלית של יבמ (IBM) העולמית לישראל, ולהפך – להביא את היכולות של הסניף הישראלי של החברה לעולם, ללקוחות יבמ ברחבי הגלובוס", כך אמר ריק קפלן, מנכ"ל הסניף הישראלי של הענק הכחול, בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים.

קפלן החל בתפקידו לפני חצי שנה. הוא הצטרף ליבמ ב-1989, ובשנת 2000 מונה לסגן נשיא ויועץ המשפטי של חטיבת השרות העולמית (IGS) של הענק הכחול. במסגרת תפקידו זה הוביל קפלן את הפעילות העולמית בתחום הנוהגים עסקיים, הרגולציה והאתיקה המקצועית. במקביל, שימש במשך שנים רבות כמנהל-שותף מטעם יבמ בפעילות החברה מול משרד הביטחון הישראלי.

לדבריו, "לא קל לבוא לתפקיד אחרי מאיר (ניסנסון, ששימש כמנכ"ל יבמ ישראל 16 שנים – י.ה.). הוא בנה בסיס שעימו ניתן להתקדם הלאה. יש לנו, ביבמ ישראל, המון מה לתרום ללקוחות החברה העולמית. מעבדות המו"פ של יבמ בחיפה הוקמו ב-1972, וכיום הן המעבדות הגדולות ביותר שלנו מחוץ לארצות הברית. אנו רואים את שיתוף הפעולה שלהן עם מעבדות מחקר אחרות של החברה ועם לקוחות גלובליים. בנוסף, אנו יכולים לתרום ברמה הגלובלית בשל העובדה שמרוצת השנים רכשנו 11 חברות טכנולוגיה ישראליות, או כאלה שבסיס פעולתן בישראל, ביניהן: XIV, דיליג'נט (Diligent), וורקלייט (Worklight), סטורווייז (Srorwize), ווטשפייר (Watchfire), פיילס-איקס (FilesX) ועוד".

מה ההבדל בין עבודה במטה התאגיד לבין עבודה בסניף הישראלי?
"שואלים אותי לא מעט איך אני מסתדר עם השוק הישראלי. לטעמי, רב הדומה על השונה בין הארץ והעולם. בכל העולם לקוחות יבמ דומים. היחס של יבמ ללקוחות דומה אף הוא.


צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

"אנו יכולים לעזור לחברות גם כשהעלויות לוחצות עליהן". ריק קפלן, מנכ"ל יבמ ישראל. צילום: פלי הנמרלפני שנה שם קץ המשקיע המיליארדר וורן באפט להימנעות המפורסמת שלו מהשקעות בחברות היי-טק והודיע שרכש נתח של יותר מ-5% ממניות יבמ, בשווי 12 מיליארד דולרים. שאלו אותו מדוע נהג כך, והוא השיב כי 'יש ביחס שבין יבמ ללקוחותיה דבק. מדובר במערכת יחסים ארוכה ועמוקה'.

בתפקידי הקודם הייתי כפוף למנהל המדווח ישירות לג'יני רומטי, מנכ"לית יבמ העולמית. היא מדברת על כך שהיא רוצה שיבמ תהיה חיונית ללקוחותיה. כדי שזה יקרה, היחס ללקוחות צריך להיות בהתאם. בגלל היחס הזה, אמרה רומטי, 'אנחנו פה כבר יותר ממאה שנים'. רומטי ממשיכה את המסר של קודמה, סם פלמיסאנו, שכאשר נכנס לתפקיד ב-2000 אמר: 'הלקוח לפני הכל; יש ליצור חדשנות משנה עולם; יש ליצור אמון בין עובדי יבמ ובין עצמם, הספקים, השותפים והלקוחות'".

מה מייחד את יבמ?
"החדשנות שלנו מושגת בשתי דרכים: רכישת חברות ומחקר ופיתוח פנימי. יבמ משקיעה 6% ממחזורה במו"פ. המתחרים (רמז ל-HP, י.ה.) משקיעים רק 2% – מה שמותיר להם משאבים רק לפיתוח ולא למחקר.

כשאתה חושב על יבמ, בניגוד לקוקה-קולה (Coca Cola), למשל, אינך חושב על מוצר. יצאנו מהשוק הצרכני כשמכרנו את חטיבת המיחשוב האישי ללנובו (Lenovo). באחרונה גם HP חושבת לעשות כך, ואולם זה לא מהלך קל. ה-DNA שלנו מכוון לארגוני אנטרפרייז, לפעילות מול המגזר הממשלתי והתעשייתי ומול סטארט-אפים.

בתחום הערים החכמות, למשל, איני רואה מתחרים ליבמ. ערים חכמות מהדקות את הקשר עם האזרח, ולכן אנו מתמחים ומתמקדים, בין השאר, בו. כך, השקנו לפני שנה מערכת ראשונה מסוגה להידוק הקשר בין עיריות ורשויות מקומיות ובין האזרחים ברחובות העיר, באמצעות יישום סלולרי, מסרונים (הודעות SMS) או תקשורת וובית. המערכת, City Pulse ("דופק העיר"), משלבת כלי מידע גיאוגרפי (GIS) המאפשרים לזהות את מיקומו של האזרח המודיע על מפגע ברחוב, ולקלוט תמונות של מפגעים המצולמים על ידי אזרחים בטלפון הסלולרי שלהם, יחד עם ציון המיקום. הכלי מייעל את הטיפול בבעיות במרחב העירוני. אגב, הפתרון פותח בחלקו במעבדות יבמ בחיפה".

מה צפוי לנו בשנת 2013?
"הרבה מביעים דאגה על המצב. אני דווקא לא. איני צופה ש-2013 תהיה שנה משברית כמו 2000 ו-2009. אנו יכולים לעזור לחברות גם כשהעלויות לוחצות עליהן. סייענו לכמה ארגונים במדינות שונות, בין השאר במגזר הטלקום. אנו יכולים לעשות פרפראזה על מיקור-חוץ, ולטפל באחד מההיבטים העסקיים של החברה, לייעל ולשפר אותו. עשינו כך בחברת מובייל הודית: טיפלנו בתשתיות שלהם והורדנו את עלות הטיפול בתחום. כך, הם יכלו להתפנות לטיפול בהגדלת כמות הלקוחות ובצמצום אחוז הנטישה של לקוחות. יש לנו כלים לעשות זאת".

ריק קפלן, מנכ"ל יבמ ישראל, מתראיין לאנשים ומחשבים. צילום: פלי הנמרמה לגבי OEM?
"בישראל הוקמה יחידה בעלת אופי ייחודי, GTU (ר"ת Global Technology Unit) – היחידה לטכנולוגיות גלובליות של יבמ בישראל. מטרתה היא קידום שיתוף הפעולה בין חברות ההיי-טק הישראליות לבין יבמ העולמית. הפעילות המשותפת הובילה להצלחות רבות. אנו עובדים עם חברות ענק ישראליות, דוגמת אמדוקס (Amdocs), קומברס (Comverse), ורינט (Verint) ונייס (Nice), וגם עם סטארט-אפים. אנו עוזרים להן לצאת מישראל לעולם. כעת אנו מחפשים את ה-'אמדוקס הבאה'.

GTU מקדמת שיתופי פעולה שיניבו פתרונות בעלי ערך מוסף המשותף לשני הצדדים. כיום מקיימת היחידה פעילות משותפת עם כ-150 חברות ישראליות ומניבה כ-1.2 מיליארד דולרים בשנה מעסקות משותפות עימן".

חווה דעתך על המתחרים האחרים בשוק.
"קשה להפריד ביניהם. אם אתה קונה שרת אינטל (Intel) בסיסי – זה 'צרכני'. אמנם אנו מצויים גם שם ומגמישים את המחירים, אולם אני מעדיף להיות במקום בו אני מספק ערך, למשל בעולם המיחשוב עתיר הביצועים (HPC) או Big Data – תחום שלאף חברה אין היצע רחב של פתרונות כמו זה שלנו. המתחרים 'עושים גולגלות'. זה לא בדיוק המקום שלנו, כי זו הרמה הנמוכה של שירותים. החוזקה שלנו היא בשירותים בעלי ערך מוסף, עם ייעוץ, פרקטיקה ומתודולוגיה.

אני רוצה שימשיכו לחשוב על יבמ מה שחושבים עליה כיום. יש לנו תדמית חיובית ובכוונתי לשמר אותה. אנו ממוצבים כחברה שניתן לסמוך עליה עד הסוף. המנמ"רים שבעי רצון מהיחס שלנו אליהם".

השתתף בהכנת הידיעה: יהודה קונפורטס

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אמיר סרנגה

    ג'יני רומטי, מנכ"לית יבמ, תגיע לביקור ראשון והיסטורי בישראל, ריק קפלן, מנכ"ל יבמ ישראל: "אני רוצה להביא את היכולת הגלובלית של החברה לסניף הישראלי – ולהפך" עבור תעשיית הבונקרים המגנים על מערכות השרתים התת קרקעיות של התעשיות החיוניות במדינת ישראל. .. אמיר סרנגה M.B.A מנהל עסקים

אירועים קרובים