גם גלובלי, גם ציוני

ריק קפלן, מנכ"ל יבמ ישראל, מדבר בעברית קולחת ובצורה נינוחה, אך גם השורשים האמריקניים שלו וקשריו האישיים הרבים - זכר לקריירה ארוכת השנים במטה החברה העולמית – מאשרים שעובדי החברה ממשיכים להיות בידיים טובות ● תקופת כהונתו צפויה להיות מעניינת וללא שינויים דרמטיים, ואולי גם הראשונה שתכלול ביקור היסטורי בישראל מצד מנכ"ל החברה

המנכ"ל החדש של יבמ (IBM) ישראל, ריק קפלן, נכנס לתפקידו לפני כחצי שנה. ההודעה על מינויו הגיעה בהפתעה, והובילה ללא מעט רעשים פנימיים בתוך הבניין. לא חלילה כנגד האיש, שמעטים הכירו טרם המינוי, אלא מטעמם של כאלו שראו את עצמם כמועמדים להחליף את המנכ"ל הוותיק והאהוד, מאיר ניסנסון.

אולם שעה קלה במחיצתו של המנכ"ל החדש של יבמ ישראל מאפשרת לאורח שבחדרו, כמו רבים אחרים, לחזור הביתה עם תחושה רגועה. עובדי יבמ ישראל יכולים לומר לעצמם, כי הם נמצאים בידיים טובות בשנים הקרובות, או נכון יותר ממשיכים להיות בידיים טובות, כפי שהורגלו עד כה.

בעברית קולחת, שלא מנסה להסתיר את השורשים האמריקניים שלו, מונה קפלן בצורה סדורה וברורה את מפת הדרכים של יבמ ישראל בשנים הקרובות. דבר אחד ברור: הוא לא הולך לעשות מהפכות רועשות. דרכי הנועם והראייה הנינוחה והחדה שלו מבטיחים, כי גם אם יצטרך לבצע שינויים גדולים, הרי שהם לא יהיו דרמטיים מדי.

קפלן קיבל לידיו סניף יציב, נטוע עמוק בלב התעשייה והשוק הארגוני בישראל. כתלמיד חרוץ, הוא למד מהר מאוד שמערכת היחסים בין יבמ ולקוחותיה מבוססת הרבה על אמון, מקצועיות והכרה הדדית, וכי העבודה עם הענק הכחול מביאה עמה ערכים מוספים, זאת למרות ועל אף התחרות הלא קלה שקיימת בשוק.

אז מה בכל זאת קפלן מביא עמו לכסא? בדומה לכל מנכ"ל, הוא בוודאי ירצה להטביע את חותמו לשנים הבאות. כך, קפלן מביא עמו את המימד הבינלאומי ליבמ ישראל, זאת הודות לקריירה שלו עד כה במטה החברה – עבודה רבת שנים שנשענה בעיקר על הרקע המשפטי שלו. זאת ועוד, קפלן מביא איתו אינטימיות בעבודתו המקצועית עם מנכ"לית יבמ החדשה יחסית, ג'יני רומטי. בעזרתה, כך ניתן להבין מדבריו, הוא יצליח להעמיק את המימד הגלובלי בפעילות של יבמ בישראל. מימד זה יעבוד לשני הכיוונים: הן לצורך הגדלת המכירות והפעילות העסקית, והן כדי לסייע לחברות ישראליות לפרוץ שווקים בחו"ל.

מחפש את אמדוקס הבאה
בנושא הזה נחשבת יבמ ישראל לחלוצה. אפשר לומר, כי החברה רשמה לעצמה פטנט בדמות המיזם של GTU, שרץ כעת בכל העולם. קפלן מכוון גבוה. הוא מבקש להעצים את הרעיון ולהרחיבו לשיתופי פעולה נוספים, להגיע לגורמים רחבים יותר בתעשייה ולעזור להם לצמוח. לדבריו, הוא מחפש את אמדוקס הבאה, לא פחות ולא יותר.

חידוש נוסף שאפשר להבין מדבריו של קפלן הוא בכוונתו ליישם בישראל את פרויקט עיר חכמה. המדובר במיזם בינלאומי ענק שפותח בעשור האחרון על ידי יבמ, כאשר בין השותפים בו נמצאים גם חוקרי מעבדות יבמ חיפה. הפרויקט הבינלאומי מהווה את התשתית לתכנון ושיקום אורבני של ערים ומדינות בכל רחבי העולם, בעיקר במדינות מתפתחות. באופן טבעי, בפרויקט הזה מסתתרים שורשים עמוקים בטכנולוגיה ו-IT. קפלן, איש העולם הגדול, מתכוון להביא את הבשורה הזו לשלטון המקומי בישראל.

בראיון עמו השתמש קפלן באנלוגיה מעניינת, המשווה בין יבמ לקוקה קולה. שניהם מותגים חזקים, הקיימים מעל 100 שנים, אבל בכל זאת יש הבדל מהותי ביניהם: קוקה קולה היא חברה של מותג אחד, פרי ייצור של נוסחה סודית שנשמרת בקפדנות עד היום. מנגד, הייחוד של יבמ הוא בגיוון הפתרונות והפיתוחים שהיא מציעה – החל מהמיינפריים ועד הפתרונות המורכבים ביותר לשוק הארגוני. קפלן טוען (ובצדק), כי למרות הפיזור הרב, כל הפתרונות האלו מצליחים להישמר תחת מותג אחד שנקרא יבמ, ולא להתפזר בין מותגים שונים וחזקים לא פחות. כל מי שמבין בשיווק ובמיתוג יודע שזה לא מובן מאליו.

קפלן הוא ללא ספק מנכ"ל מיוחד. תקופת כהונתו תהיה מעניינת: הוא המנכ"ל הראשון שמכהן בחברה גלובלית, הוא עשה עלייה לישראל מטעמים ציוניים לחלוטין, ובמקביל מתכוון להביא למקום העבודה שלו את הניסיון הבינלאומי והקשרים האישיים שלו עם העומדת בראש יבמ. לא מן הנמנע, כי בזכות קשרים מבורכים אלו, הוא יהיה המנכ"ל הראשון שיגרום לביקור של מנכ"לית יבמ בישראל – לראשונה מאז שהחברה החלה את פעילותה בישראל עוד לפני קום המדינה. ליותר מזה אנחנו לא יכולים לצפות. כל שנותר זה לאחל בהצלחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים